RESEARCH OF BUYING HABITS OF PRIVATE LABEL GOODS IN THE FMCG MARKET

Changes in private label purchasing behavior in the FMCG market can be tracked domestically. The literature review and secondary research was carried out by comparative analysis of related publications of domestic and foreign authors. As primary research, we used observations as descriptive research, focus group interviews as qualitative research, and online questionnaires as quantitative research. Qualitative research shows that women and larger households purchase more private label products. Based on our quantitative research, there is no evidence that women and men differ in their preferences for retail or manufacturer brands. We only found significant gender differences in perceptions of the importance of private label product packaging. Households with larger household sizes spend only slightly more on private label goods. Based on the primary research, we can in no way claim that private label products are of inferior quality to manufacturer brand products.
2023. SPECIAL ISSUE 2 14-19
DOI: 10.24387/CI.2023.SPECIAL ISSUE 2.3

QUALITATIVE AND QUANTITATIVE RESEARCH OF VEGETABLE CONSUMPTION, ESPECIALLY IN THE CASE OF BONDUELLE CANNED GOODS

According to our expert interviews consumers realized during the coronavirus period that food reserves are important, but they should not be overdone. Only 22.0% of the respondents of quantitative research consume Bonduelle canned vegetables on a monthly basis, the reason for this being the high price. 43.1% of the respondents consume no more than 1-2 kg of vegetables per week. Based on the results of significance and variance analysis: – the most important thing for women aged 28-37 with a higher education is to develop a healthy lifestyle, one of which is healthy nutrition, which includes consuming the right amount of vegetables. – there is a significant difference between the consumption of frozen and canned vegetables, with a probability of 70.4% that they prefer to consume frozen vegetables because they consider it healthier. The shopping frenzy during the first wave of the coronavirus was real, but it did not cause increased demand for Bonduelle canned vegetables.
XI. évf. 2023. SPECIAL ISSUE1 43-47
DOI: 10.24387/CI.2023.SPECIAL ISSUE.6

ÉPÍTŐ- ÉS TÜZELŐANYAG VÁSÁRLÁS INFORMÁCIÓ

Az építőanyag kiskereskedelem látványos fejlődése hazai viszonylatban nyomon követhető. A szakirodalom feldolgozását és szekunder kutatást hazai és külföldi szerzők témához kapcsolódó publikációinak összehasonlító elemzésével végeztük. Primer kutatás keretében netnográfiai adatelemzést folytattunk google-on, facebook-on (tiszasasi kiskereskedelmi vállalkozás és „Kádár kocka házak” csoport) és alkalmazásokkal (Semrush, Keyword Surfer) az építőanyagokkal és tüzelőanyagokkal kapcsolatos online térben történő információ megosztásról és keresésről. Az építőanyag árakra vonatkozó vásárlói keresések feltűnően gyakran szerepeltek. Az építőanyag kiskereskedők facebook oldalon az árakkal kapcsolatban is ajánlott posztolni, akciós árak érvényességi időtartamának feltüntetésével. Az építőanyag kiskereskedőknek és kivitelezőknek javasoljuk az online pozitív szájreklámot alkalmazni, valamint weboldalukat a vásárlói keresőszavakra optimalizálni (SEO).
XI. ÉVF. 2023. 3. SZÁM 27-32
DOI: 10.24387/CI.2023.3.6

Javaslatok a 2020-as Agrárcenzus kutatáshoz összeírói tapasztalatok alapján Magyarországon

Napjainkban egyre inkább aktuálissá válik a kutatások során informatikai eszközök igénybevétele. Nem csupán adatfeldolgozásnál, kutatási eredmények megfogalmazásánál, hanem adatfelvételnél is. A magas kutatási költségű személyes adatfelvételről átterelni az alacsony kutatási költségű online adatfelvételre az agrárkutatások versenyképessége, eredményessége és hatékonysága szempontjából elengedhetetlen.
X. ÉVF. 2022. 2. SZÁM 39-43
DOI: 10.24387/CI.2022.2.7