Az adatmonetizáció napjaink digitális gazdaságában kiemelkedő szerepet tölthetne be, hiszen az adatok egyre értékesebb erőforrásokká válnak ennek ellenére egy kevésbé kutatott és ismert terület. Az adatmonetizáció különböző stratégiákat és módszereket foglal magában, amelyek célja a gazdasági előnyök maximalizálása. Az adatok megosztása és integrációja révén a vállalatok növelhetik versenyképességüket és új bevételi forrásokat teremthetnek. Az adatirányítási és -biztonsági kérdések azonban komoly kihívásokat jelentenek, amelyeket minden szereplőnek figyelembe kell vennie. A prediktív elemzések és fejlett analitikai módszerek hozzájárulhatnak a hatékonyabb üzleti döntéshozatalhoz. Az adatmonetizációval kapcsolatos kutatások még számos kérdést vetnek fel, különösen a standardizált módszerek hiánya miatt. A megfelelő üzleti modellek és stratégiák kiválasztása elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez. Az adatvezérelt innováció új lehetőségeket teremt a piaci szereplők számára, és jelentős versenyelőnyt biztosíthat.
XIII. ÉVF. 2025. 3. SZÁM 19-23
DOI: 10.24387/CI.2025.3.4
A cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/10/CI_2025_3_04.pdf
IRODALMI FELDOLGOZÁS
LIU, CHIEN-HUNG and CHEN, CHUEN-LUN (2015): A Review Of Data Monetization: Strategic Use Of Big Data” ICEB 2015 Proceedings (Hong Kong, SAR China). 10. https://aisel.aisnet.org/iceb2015/10
BAECKER, J. – ENGERT, M. – PFAFF, M. and KRCMAR, H. (2020): Business Strategies for Data Monetization: Deriving Insights from Practice. In Wirtschaftsinformatik (Zentrale Tracks) (pp. 972-987). https://doi.org/10.30844/wi_2020_j3-baecker
PARVINEN, P. – PÖYRY, E. – GUSTAFSSON, R. – LAITILA, M. and ROSSI, M. (2020): Advancing data monetization and the creation of data-based business models. Communications of the association for information systems, 47, pp.25-49. DOI:10.17705/1CAIS.04702
FADLER, M. – LEFEBVRE, H. and LEGNER, C. (2021): Data governance: from master data quality to data monetization. In ECIS. Research Papers. 155. https://aisel.aisnet.org/ecis2021_rp/155
MONTEIRO, D. – MONTEIRO, L. – FERRAZ, F. and MEIRA, S. (2020): Big data monetization: Discoveries from a systematic literature review. Conference: 2021 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) In Proceedings of the Ninth International Conference on Data Analytics (Vol. 9, pp. 54-60). DOI: 10.23919/CISTI52073.2021.9476385
VAJDA, G. – MARTZY, A. – LOVÁSZ, Z. – ZÉMAN, Z. (2023) Integration of financial institutions supported with data asset development – Magyar Bankholding case study, September 2023 Sept Pénzügyi Szemle = Public Finance Quarterly 69(3) DOI: 10.35551/PFQ_2023_3_3
KÁROLYI, H. – MARTZY, A. – SZEKERES, A. – ZÉMAN, Z. (2025): Adatvezérelt Stratégia és kontrollált vállalati fejlődés: Az adatvagyon szerepe a jövőépítésben In book: MTA MAB Gazdálkodástudományi Munkabizottság GAZDÁLKODÁSI KIHÍVÁSOK 2024-BEN MTA In: Musinszki, Zoltán; Horváth, Ágnes; Szűcsné, Markovics Klára (szerk.) GAZDÁLKODÁSI KIHÍVÁSOK 2024-BEN Miskolc, Magyarország: MTA MAB Gazdálkodástudományi Munkabizottság (2024) 358 p. pp. 114-123. 10 p.
DUNAY, A. – KÁROLYI, H. (2025): Are human resources the engine of innovation? An analysis through the lens of disruptive innovation, „Mérleg és kihívások – Értékteremtés – Fenntarthatóság – Digitalizáció” XIII. Nemzetközi Tudományos Konferencia és PhD Konferencia: Tanulmánykötet At: Lillafüred Volume: 905 p. pp. 608-616. , 9 p.
KÁROLYI, H. – MARTZY, A. – ZÉMAN, Z. (2025): Adatvezérelt döntéshozatal és mesterséges intelligencia modellezések módszertani elemzése klinikai környezetben, MTA MAB Gazdálkodástudományi Munkabizottság Edition: GAZDÁLKODÁSI KIHÍVÁSOK 2024-BEN Publisher: MTA, In: Musinszki, Zoltán; Horváth, Ágnes; Szűcsné, Markovics Klára (szerk.) Magyarország: MTA MAB Gazdálkodástudományi Munkabizottság (2024) 358 p. pp. 124-134. , 11 p.
KÁROLYI, H. – MARZTY, A. – SZEKERES, A. (2025): ESG, zöld hitelezés és fogyasztói támogatások hosszútávú hatása a fenntartható ellátási láncokra és pénzügyi kockázatokra, MTA MAB Gazdálkodástudományi Munkabizottság Edition: GAZDÁLKODÁSI KIHÍVÁSOK 2024-BEN Publisher: MTA In: Musinszki, Zoltán; Horváth, Ágnes; Szűcsné, Markovics Klára (szerk.) Miskolc, Magyarország: MTA MAB Gazdálkodástudományi Munkabizottság (2024) 358 p. pp. 135-149., 15 p.
SZEKERES, A. – KÁROLYI, H. – MARTZY, A. (2025): Az adatvezérelt döntéshozatalt befolyásoló percepciók, prekoncepciók és egyéb emocionális torzítások a managementben In book: GAZDÁLKODÁSI KIHÍVÁSOK 2024-BEN Publisher: MTA In: Musinszki, Zoltán; Horváth, Ágnes; Szűcsné, Markovics Klára (szerk.) GAZDÁLKODÁSI KIHÍVÁSOK 2024-BEN Miskolc, Magyarország: MTA MAB Gazdálkodástudományi Munkabizottság (2024) 358 p. pp. 277-294., 18 p.
KÁROLYI, H. – IIILÉS, B. Cs. (2023): Examination of the applicability of business models in start-up companies, 2023, Conference: 12th International Conference on Management, DOI: 10.17512/CUT/9788371939563/25
SZEKERES, A. – LOVÁSZ, Z. – RÓBERT, G. – ZILAHY, B. (2025): Data Identification and monetization: The gold of the new digital age „Mérleg és kihívások – Értékteremtés – Fenntarthatóság – Digitalizáció” XIII. Nemzetközi Tudományos Konferencia és PhD Konferencia: Tanulmánykötet Miskolc-Egyetemváros, Magyarország: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar (2024) 905 p. pp. 896-905. , 10 p.