ÚJ ÜZLETI MODELLEK A KISKERESKEDELEMBEN AZ OMNICHANNEL VÁSÁRLÓI IGÉNY KISZOLGÁLÁSÁRA

A 20. század egy új forradalom kezdetének volt szemtanúja. Az internet megjelenése az élet számos területét visszafordíthatatlanul megváltoztatta, melynek következtében a világ kisebb és elérhető közelségbe került. A vállalkozások közötti verseny új piaci térbe lépett, amelyek újabb hálózatokat teremtenek, és ezzel új szereplők jelentek meg a piacon. A kereskedelem, amelyet korábban az internetnek köszönhetően számos akadály korlátozott, új szintre lépett. Az online csatorna megjelenése megváltoztatta a kiskereskedelmi üzleti modelleket. Az online csatorna nagyobb ellenőrzést biztosít a cégek számára az árképzés és a termékválasztás felett, és lehetővé teszi a gyártó számára, hogy szélesebb vásárlói csoportot célozzon meg, és aktívan részt vegyen az árdiszkriminációban. Az ember-számítógép interakció tere arra készteti a vállalatokat, hogy a fogyasztón, tapasztalatain, érzelmein keresztül vizsgálja a piacot. Tehát átjárhatóságot kell biztosítani az online és az offline piaci terek között. Ennek eredményeként megvalósuló megoldások elmossák a határokat, és kiegészítik egymást és egyetlen csatornává – azaz omnichanellé – integrálódnak. Az omnichannel stratégia előfeltétele a fogyasztó hedonikus motivációja, amely megpróbálja maximalizálni az elragadó érzéssel kapcsolatos élményeket. Ez az omnichannel több csatornát foglal magába, melynek hatására a kiskereskedők és más iparágakban működő ellátási lánc partnerei számára kritikus fontosságú lesz, hogy versenystratégiájukat újragondolják. Végső soron pedig a kiskereskedelem áttér az omnichannel kiskereskedelemre.

XII. ÉVF. 2024. 4. SZÁM 28-32

DOI: 10.24387/CI.2024.4.5

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/01/Controller_2024_4_5.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

BARANN, B. – BETZING, J. H. – NIEMANN, M. – HOFFMEISTER, B. – BECKER, J. (2020): Exploring cusomers’ likeliness to use e-service touchpoints in brick and mortar retail. Electronic Markets, Vol. 32, pp. 523-545. https://doi.org/10.1007/s12525-020-00445-0

BECK, N. – RYGL, D. (2015): Categorization of multiple channel retailing in Multi-, Cross-, and Omni-Channel Retailing for retailers and retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 17, pp. 170-178. https:// doi. org/ 10. 1016/j. jretc onser. 2015.08. 001

BRYNJOLFSSON, E. – HU, Y. J. – RAHMAN, M. S. (2013): Competing in the age of omnichannel retailing. MIT Sloan Management Review, Vol. 54, No. 4, pp. 23-29.

CHEN, Y. – CHEUNG, C. M. K. – TAN, C-W. (2018): Omnichannel business research: Opportunities and challenges. Decision Support Systems, Vol. 109, pp. 1-4. https:// doi. org/ 10. 1016/j. dss. 2018. 03. 007

CROLL, A. – YOSKOVITZ, B. (2018): Lean Analytics, O’Reilly, p. 69.

DELOITTE (2017): Disruptions in Retail Through Digital Transformation, p. 24.

GREWAL, D. – ROGGEVEEN, A. L. – NORDFALT, J. (2017): The future of retailing. Journal of Retailing, Vol. 93, No. 1, pp. 1-6. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2016.12.008

HANSEN, R. – SIA, S. K. (2015): Hummel’s digital transformation toward omnichannel retailing: Key lessons learned. MIS Quarterly Executive. Vol 14, No. 2, pp. 51-66.

HOSSEINI, S. – MERZ, M. – RÖGLINGER, M. – WENNINGER, A. (2018): Mindfully going omni-channel: An economic decision model for evaluating omni-channel strategies. Decision Support Systems. Vol. 109, pp. 74-88. https://doi.org/10.1016/j.dss.2018.01.010

HÜBNER, A. – HOLZAPFEL, A. – Kuhn, H. (2016): Distribution systems in omni-channel retailing. Business Research, Vol. 9, No. 2, pp. 255-296. https://doi. org/ 10. 1007/ s40685- 016- 0034-7

HWANG, H. E. – NAGESWAREN, L. – CHO, S-H. (2020): Impact of COVID-19 on Omnichannel Retail: Drivers of Online Sales during Pandemic. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3657827

JINDAL, R. P. – GAURI, D. K. – LI, W. – MA, Y. (2021): Omnichannel battle between Amazon and Walmart: Is the focus on delivery the best strategy? Journal of Business Research. Vol. 122, pp. 270-280. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.08.053

LEHRER, C. – TRENZ, M. (2022): Omnichannel Business. Electronic Markets. Vol. 32, pp. 687-699. https://doi.org/10.1007/s12525-021-00511-1

LINDER, J. – CANTRELL, S. (2000): Changing Business Models: Surveying the Landscape. Working Paper. Institute for Strategic Change, Accenture.

LIPSMAN, A (2019): Global Ecommerce 2019 – Ecommerce continues strong gains amid global economic uncertainty. eMarketer. https://www.insiderintelligence.com/content/global-ecommerce-2019

LUO, J. – FAN, M. – ZHANG, H. (2016): Information technology, crosschannel capabilities, and managerial actions: Evidence from the apparel industry. Journal of the Association for Information Systems. Vol. 17, No. 5, pp. 308-327. https:// doi. org/ 10. 17705/ 1jais. 00429

PIOTROWICZ, W. – CUTHBERTSON, R. (2014): Introduciton to the special issue information technology in retail: Toward omnichannel retailing. International Journal of Electronic Commerce, Vol. 18, No. 4, pp. 5-16. https:// doi. org/ 10. 2753/ JEC10 86- 44151 80400

PORTER, M. (1985): Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press. New York.

ROODERKERK, P. R. – GALLINO, S. (2019): New Product Development in an Omnichannel World. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3399214

SALIM, I. (2014): Exponential Organizations, Diversion Books, p. 15.

SIKLOS T. TAMÁS – KOZÁK TAMÁS – KOVÁCS ANDRÁS (2019): Új kiskereskedelmi modellek az online és offline térben. Ember – Tér – Idő. Bíbor Kiadó.

SHEN, X. L. – LI, Y. J. – SUN, Y. – WANG, N. (2018): Channel integration quality, perceived fluency and omnichannel service usage: The moderating roles of internal and external usage experience. Decision Support Systems, Vol. 109, pp. 61-73. https://doi.org/10.1016/j.dss.2018.01.006

TIMMERS, P. (1998): Business Models for Electornic Markets. Electronic Markets. Vol. 8, No. 2, pp. 3-8

TRENZ, M. – VEIT, D. – TAN, C.W. (2020): Disentangling the impact of omnichannel integration on consumer behavior in integrated sales channels. MIS Quarterly, Vol. 44, No. 3, pp. 1207-1258. https://doi.org/10.25300/MISQ/2020/14121

VERHOES, P. C. – KANNAN, P. K. – INMAN, J. J. (2015): From multi-channel retailing to omni-channel retailing: Introduction to the special issue on multi-channel retailing. Journal of Retailing, Vol. 91, No. 2, pp. 174-181. https:// doi. org/ 10. 1016/j. jretai. 2015. 02. 005

von BRIEL, F. (2018): The future of omnichannel retail: A four-stage Delphi study. Technological Forecasting and Social Change. Vol.132, pp. 217-229. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.02.004

ZAWARE, N. – PAWAR, A – SAMUDRE, H. – KALE, S. (2020): Omnichannel Consumer Buying Behavior: Apprehending the Purchasing Pattern for Mibile Buyers in India. International Journal of Advenced Science and Technologie. Vol. 29, No. 3, pp. 1086-1101