A MAGYAR KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK INNOVÁCIÓS TEVÉKENYSÉGEINEK ELEMZÉSE

A kutatás célja volt megvizsgálni a hazai kis- és középvállalkozások innovációs tevékenységét. A kérdőíves felmérés eredményei alapján megállapítható, hogy a vállalatok innovációs politikájára a versenytársakon kívül az ügyfélkör is jelentős hatással van. A menedzsmentet érintő innovatív változások a munkaerő-gazdálkodásban és a szervezeti struktúrában nyilvánulnak meg leginkább. A vállalatok kapcsolati tőkéjét az új partnerek bevonása és stratégiai szövetségek kialakítása növeli. A marketing és minőségbiztosítások tekintetében alkalmazott innovációk alapja az ügyfélközpontúságon túl a munkavállalók elégedettségének biztosítása. Továbbá az innovációs tevékenység kulcsa a vállalaton belüli és kívüli hatékony tudástranszfer. A hipotézisvizsgálat alapján megállapítást nyert, hogy a vizsgált vállalatok eltérő módon tekintenek innovációs tevékenységükre a jövőt illetően, ugyanakkor a vállalatok kicsivel több, mint fele innováció-vezérelt szervezetként definiálja magát.

XIII. ÉVF. 2025. 1. SZÁM 2-6

DOI: 10.24387/CI.2025.1.1

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/05/Pages-from-Controller_2025_1-1.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

AGUSTINA, T. S. & ARGANATA, M. E. P. (2023): Determining Factors in SMEs Innovation Performance: An Empirical Study in Indonesia. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 6 (2), pp. 149–162.

ANZULES-FALCONES, W. & NOVILLO-VILLEGAS, S. (2023): Innovation capacity, entrepreneurial orientation, and flexibility: an analysis from industrial SMEs in Ecuador. Sustainability, 15(13), pp. 10321. https://doi.org/10.3390/su151310321

ASAD, M. – ASIF, M. U. – SULAIMAN, M. A. B. A.  – SATAR, M. S. & Alarifi, G. (2023): Open innovation: the missing nexus between entrepreneurial orientation, total quality management, and performance of SMEs. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12(1), pp. 79. https://doi.org/10.1186/s13731-023-00335-7

AUDRETSCH, D. B. & GUENTHER, C. (2023): SME research: SMEs’ internationalization and collaborative innovation as two central topics in the field. Journal of Business Economics, 93(6), pp. 1213-1229. https://doi.org/10.1007/s11573-023-01152-w

AVELAR, S. – BORGES-TIAGO, T. – ALMEIDA, A. & TIAGO, F. (2024): Confluence of sustainable entrepreneurship, innovation, and digitalization in SMEs. Journal of Business Research, 170, pp. 114346. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114346

BATTISTELLA, C. – FERRARO, G., & PESSOT, E. (2023): Technology transfer services impacts on open innovation capabilities of SMEs. Technological Forecasting and Social Change, 196, pp. 122875. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122875

CARRASCO-CARVAJAL, O. CASTILLO-VERGARA, M. & GARCÍA-PÉREZ-DE-LEMA, D. (2023): Measuring open innovation in SMEs: an overview of current research. Review of Managerial Science, 17(2), pp. 397-442. DOI:10.1007/s11846-022-00533-9

CARRASCO-CARJAVAL, O. – GARCÍA-PÉREZ-DE-LEMA, D. & Castillo-Vergara, M. (2023): Impact of innovation strategy, absorptive capacity, and open innovation on SME performance: A Chilean case study. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(2), pp. 100065. https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2023.100065

CHEN, H. – AMOAKO, T. – QUANSAH, C. E. DANSO, S. A. & JIDDA, D. J. (2023): Assessment of the impact of management commitment and supply chain integration on SMEs’ innovation performance: Moderation role of government support. Heliyon, 9(5), pp. e15914. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15914

CIVELEK, M. – KRAJČÍK, V. & FIALOVA, V.  (2023): The impacts of innovative and competitive abilities of SMEs on their different financial risk concerns: System approach. Oeconomia Copernicana, 14(1), pp. 327–354. doi: 10.24136/oc.2023.009

CSÁKNÉ FILEP, J. – RADÁCSI, L. & SZENNAY, Á. (2023): Comparing the innovation and export performance of Hungarian family and non-family enterprises: experiences drawn from empirical surveys. Administrative Sciences, 13(6), pp.146. https://doi.org/10.3390/admsci13060146

GUMUSLUOĞLU, L. & ILSEV, A. (2009): Transformational leadership and organizational innovation: The roles of internal and external support for innovation. Journal of Product Innovation Management, 26(3), pp. 264-277

DWIVEDI, A. & PAWSEY, N. (2023): Examining the drivers of marketing innovation in SMEs. Journal of Business Research, 155, pp. 113409. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113409

HASSAN, S. S. – MEISNER, K. KRAUSE, K. – BZHALAVA, L. & MOOG, P. (2024): Is digitalization a source of innovation? Exploring the role of digital diffusion in SME innovation performance. Small Business Economics62(4), pp. 1469-1491. https://doi.org/10.1007/s11187-023-00826-7

IQBAL, M. – YANUARNI, E., – MAWARDI, M. K. & ASTUTI, E. S. (2023): Linking knowledge management to tourism business of SMEs in aftermath of disaster: Implications for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(2), pp. 100054. https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2023.100054

LI, H. LU, Z. & YIN, Q. (2023): The development of Fintech and SME innovation: Empirical evidence from China. Sustainability, 15(3), pp. 2541. https://doi.org/10.3390/su15032541

PAULSEN, N. – MALDONADO, D. – CALLAN, V. J. & AYOKO, O. (2009): Charismatic leadership, change and innovation in an R&D organization. Journal of Organizational Change Management, 22(5), pp. 511-523. doi:Doi 10.1108/09534810910983479

RAJI, M. A. – OLODO, H. B. – OKE, T. T. – ADDY, W. A. – OFODILE, O. C. & OYEWOLE, A. T. (2024): The digital transformation of SMES: a comparative review between the USA and Africa. International Journal of Management & Entrepreneurship Research, 6(3), pp. 737-751. DOI: 10.51594/ijmer.v6i3.884

RIDEG, A. – SZERB, L. & VARGA, A. R. (2023): The role of intellectual capital on innovation: Evidence from Hungarian SMEs. Tec Empresarial, 17 (2), pp. 1-19. http://dx.doi.org/10.18845/te.v17i2.6695

RUBIO-ANDRÉS, M. – DEL MAR RAMOS-GONZÁLEZ, M. – SASTRE-CASTILLO, M. Á. & GUTIÉRREZ-BRONCANO, S. (2023): Stakeholder pressure and innovation capacity of SMEs in the COVID-19 pandemic: Mediating and multigroup analysis. Technological Forecasting and Social Change, 190, pp. 122432. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122432

SARI, D. – KUSUMA, B. A. – SIHOTANG, J. & FEBRIANTI, T. (2023): The role of entrepreneurial marketing & innovation capability in the performance of SMEs during covid-19 pandemic: Evidence of MSMEs in West Java. Cogent Business & Management, 10(1), pp. 2194091. DOI: 10.1080/23311975.2023.2194091

SCUOTTO, V. – ALFIERO, S., CUOMO, M. T. & MONGE, F. (2024): Knowledge management and technological innovation in family SMEs context. Journal of Knowledge Management, 28(3), pp. 789-798. ISSN 1367-3270

SZOBOSZLAI, MIHÁLY (2024): Spatial Distribution of Hungarian Innovation-Driven Enterprises. Financial and Economic Review, 23(3), pp.18-42. DOI: https://doi.org/10.33893/FER.23.3.18

ZHU, J. & HUANG, F. (2023): Transformational leadership, organizational innovation, and ESG performance: Evidence from SMEs in China. Sustainability, 15(7), pp. 5756. https://doi.org/10.3390/su15075756