A FENNTARTHATÓSÁG ÉS KÖRNYEZETVÉDELEM KÉRDÉSEI ÉS KIHÍVÁSAI A Z GENERÁCIÓ VÉLEMÉNYE ALAPJÁN

A Z generáció tagjai számára a fenntarthatóság nem csupán egy divatos kifejezés, hanem egy alapvető értékrend, amely befolyásolja életmódjukat és jövőképüket. Számukra a környezeti felelősségvállalás egyfajta identitásformáló tényező, amely szorosan összekapcsolódik a globális problémák iránti érzékenységgel. A környezettudatos magatartás mellett azonban számos kihívással is szembesülnek: az öko-szorongás, az anyagi korlátok és a társadalmi elvárások mind hozzájárulnak ahhoz, hogy nehézségeik adódjanak tetteik és szándékaik összehangolásában. A jövő fenntarthatósága érdekében fontos lenne támogatni őket abban, hogy ne csak tudatos fogyasztók legyenek, hanem aktív résztvevői is egy zöldebb jövőnek. Jelen tanulmányban primer kvantitatív adatok fényében elemeztük, hogy a Z generáció tagjai miként vélekednek a környezetvédelem fontosságáról és milyen aktivitásokat valósítanak meg a környezet védelem érdekében. A tanulmány hangsúlyozza, hogy a Z generáció aktív részvétele a fenntarthatóság megteremtésében kulcsfontosságú, és ennek érdekében olyan átfogó támogatási rendszerekre van szükség, amelyek egyszerre kezelik az anyagi, érzelmi és társadalmi kihívásokat.

XIII. ÉVF. 2025. 1. SZÁM 14-18

DOI: 10.24387/CI.2025.1.3

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/05/Pages-from-Controller_2025_1-3.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

DABIJA et al. (2019): How sustainability oriented is Generation Z in retail? A literature review TRANSFORM. BUS. ECON., 18, pp. 140-155  . ISSN 1648-4460

DAJNOKI, K. KUN, A.I. – POÓR, J. – JARJABKA, Á. – KÁLMÁN, G.B. – KŐMÜVES, S.ZS. – SZŰCS, PATÓ B. – SZABÓ, K. – S. SZABÓ, SZ. – SZEINER, ZS. – TÓTH, A. – CSEHNÉ PAPP, I. (2023A): Characteristics of Crisis Management Measures in the HR Area during the Pandemic in Hungary – Literature Review and Methodology. ACTA POLYTECHNICA HUNGARICA, Vol. 20, No. 7, 2023 pp. 173-192  http://doi.org/10.12700/APH.20.7.2023.7.10

DAJNOKI, K. – POÓR, J. – JARJABKA, Á. – KÁLMÁN, B. – KŐMÜVES, S.ZS. – SZŰCS, PATÓ B. – SZABÓ, K. – SZILVIA, SZABÓ – SZEINER, ZS. – TÓTH, A. – CSEHNÉ PAPP, I. – KUN, A.I. (2023B): Characteristics of Crisis Management Measures in the HR Area During the Pandemic in Hungary – Results of a Countrywide Survey of Organizations. ACTA POLYTECHNICA HUNGARICA, Vol. 20, No. 7, 2023 pp. 193-210. http://doi.org 10.12700/APH.20.7.2023.7.11

KÁTAI, I. (01. september 2020): A megbocsájtó és a büntető – vásárlásban is megnyilvánuló generációs különbségek TRADEMAGAZIN.HU. https://trademagazin.hu/hu/a-megbocsajto-es-a-bunteto-vasarlasban-is-megnyilvanulo-generacios-kulonbsegek/

MALHOTRA, N. K. – SIMON, J. (2017): Marketingresearch, Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó ISBN: 978 963 059 867 5

PERONO, I. & ILAGAN, J.C. – DOTONG, E. & AREOLA, E. M. (2022): The Relationship of Sustainable Buying Behavior Dimensions Among the Gen Z: Modeling the Impact of Psychological Factors. JOURNAL OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT, 1, 30-39. https://doi.org/10.32924/jscd.v4i1.66

S. GOMES, – J. M. LOPES – S. NOGUEIRA (2023): Willingness to pay more for green products: A critical challenge for Gen Z. JOURNAL OF CLEANER PRODUCTION, 390. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.136092

SAJTOS, L. – MITEV, A. (2007): SPSS Research and Data Analysis Manual. SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv Budapest.  ISBN 9789639659087

SZUCHY, B. (15. october 2024): Mennyire fontos a fenntarthatóság a Z generáció számára? DIGITALHUNGARY.HU. https://www.digitalhungary.hu/kultura/Mennyire-fontos-a-fenntarthatosag-a-Z-generacio-szamara/26001/

UNICREDITBANK.HU (2021): https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=SteinGen+%C3%A9s+az+UniCredit+2021-ben+v%C3%A9gzett+kutat%C3%A1sa+

UNITED NATIONS (2015): Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. New York: UN, https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld

https://www.firstinsight.com/white-papers-posts/gen-z-shoppers-demand-sustainability