A MIKROÖKONÓMIAI ELMÉLETEK ALKALMAZÁSA AZ ADATVAGYON-MENEDZSMENT FEJLESZTÉSÉBEN

A tanulmány az adatvagyon gazdasági szerepét vizsgálja, kiemelve, hogy az adatok a digitális gazdaságban új típusú erőforrássá váltak, amelyek versenyelőnyt és hatékonyságot biztosítanak a vállalatoknak. A szerzők mikroökonómiai elméletek alapján elemzik az adatvagyon-menedzsmentet, különös figyelmet fordítva a piaci struktúrákra, költség-haszon elemzésre és szabályozási kérdésekre. A vizsgálat rámutat, hogy az adatok kezelése jelentős kezdeti és működési költségekkel jár, de megfelelő stratégiával maximalizálható a haszon. Az állami szabályozás és a piaci verseny dinamikája alapvetően befolyásolja az adatvagyon értékesítését és felhasználását. A hatékony adatvagyon-menedzsment mikroökonómiai szemlélettel stratégiai előnyt és fenntartható gazdasági növekedést eredményezhet, ha a vállalatok technológiai, jogi és etikai szempontokat is figyelembe vesznek.

XIII. ÉVF. 2025. 3. SZÁM 9-13

DOI: 10.24387/CI.2025.3.2

A cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/10/CI_2025_3_02.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

AGRAWAL, A. – GANS, J. – GOLDFARB, A. (2018): Prediction Machines: The Simple Economics of Artificial Intelligence. Harvard Business Review Press. ISBN: 978-1-63369-567-2.

BAKOS, Y. – KATSAMAKAS, E. (2008): Design and ownership of digital platforms: The case of electronic marketplaces. Information Systems Research, 19(3), 246-263.

BENKLER, Y. (2006): The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. Yale University Press. ISBN: 978-0-300-11056-2.

BINNS, A. (2020): The power of data: How companies are using data to gain competitive advantage. Journal of Business Strategy, 41(5), 39-46.

BRYNJOLFSSON, E. – MCAFEE, A. (2014): The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. W.W. Norton & Company.

BRYNJOLFSSON, E. – MCAFEE, A. (2017): Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future. W.W. Norton & Company.

CASADESUS-MASANELL, R. – HERVAS-DRANE, A. (2017): How to design a successful business model in the digital economy. Harvard Business Review, 95(2), 85-94. ISSN: 0017-8012.

CHANDER, A. – LIANOS, I. (2019): Data Protection Law: A European Perspective. Oxford University Press. ISBN: 978-0-19-883713-8.

CHIEN, S. – CHANG, S. (2021): Human Resources Management in Digital Era: Leveraging Big Data and AI. Journal of Business Research, 112, 423-436. ISSN: 0148-2963.

DAVENPORT, T. H. – RONANKI, R. (2018): Artificial Intelligence for the Real World. Harvard Business Review, 96(1), 108-116. ISSN: 0017-8012.

EUROPEAN COMMISSION (2016): General Data Protection Regulation (GDPR), 2016/679, Official Journal of the European Union, L119, 1-88. ISSN: 1977-0677.

GANDAL, N. (1994): Competing in network markets: The impact of software platform strategies. International Journal of Industrial Organization, 12(3), 373-399. ISSN: 0167-7187.

HARDIN, G. (1968): The tragedy of the commons. Science, 162(3859), 1243-1248. DOI: 10.1126/science.162.3859.1243. ISSN: 0036-8075.

KATZ, M. L. – SHAPIRO, C. (1985): Network externalities, competition, and compatibility. American Economic Review, 75(3), 424-440. ISSN: 0002-8282.

KESAN, J. P. – SHAH, R. C. (2004): The law and economics of privacy: Theory and evidence. University of Illinois Law Review, 2004(3), 591-650. ISSN: 0276-9948.

LYNSKEY, O. (2017): The Foundations of EU Data Protection Law. Oxford University Press. ISBN: 978-0-19-871823-9.

SAMUELSON, P. A. (1954): The pure theory of public expenditure. Review of Economics and Statistics, 36(4), 387-389. DOI: 10.2307/1925895.

SHAPIRO, C. – VARIAN, H. R. (1999): Information Rules: A Strategic Guide to the Network Economy. Harvard Business School Press. ISBN: 978-0-87584-863-1.

SOLOVE, D. J. (2021): Understanding Privacy. Harvard University Press. ISBN: 978-0-674-98806-4.

TUFEKCI, Z. (2015): Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press. ISBN: 978-0-300-21512-0.

VARIAN, H. R. (2000): Intermediate Microeconomics: A Modern Approach (5th ed.). W.W. Norton & Company. ISBN: 978-0-393-97550-3.

WESTERMAN, G. – BONNET, D. – FERRARIS, P. (2014): The Digital Advantage: How Digital Leaders Outperform their Peers in Every Industry. MIT Sloan Management Review, 55(2), 1-24. ISSN: 1532-9194.

ZUBOFF, S. (2019): The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. PublicAffairs. ISBN: 978-1-61039-569-4.