A turizmus és az országbrand kapcsolatrendszere
Egy ország valós, gyakorlati megítélését többek között két gazdasági adat is mutatja: az érkező turisták és a vendégéjszakák száma és részesedése a bruttó nemzeti jövedelemben (GDP), illetve az országba érkező külföldi tőkebefektetések (FDI) alakulása. Nem mindegy tehát, hogy egy ország a külföldiek szemében milyen képet alakít ki magáról. Ugyanúgy, mint egy terméknél, vagy akár az egyes embereknél, a mások által kialakított vélemény azon a képen alapul, amelyet az ország magáról kifelé hitelesen megmutat. Ez a kép, amennyiben sikeres, minden területen növeli az ország versenyképességét. Ezért minden ország kénytelen a branding témájával foglalkozni. Kétrészes tanulmányunk ennek a széles területnek egy szeletére, a turizmus és az országbrand kapcsolatára fókuszált. Az első részben vizsgáltuk ezek kapcsolatrendszerét és a közöttük fennálló kölcsönhatásokat.
XII. ÉVF. 2024. 3. SZÁM 54-60
DOI: 10.24387/CI.2024.3.9
Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/12/Controller_2024_3-9.pdf
IRODALMI FELDOLGOZÁS
ANHOLT, S. (1998): Nation-brands of the twenty-first century. Journal of Brand Management, 5(6), 395–406. https://doi.org/10.1057/bm.1998.30
ANHOLT, S. (2006): The Anholt Nation Brands Index: Special report on Europe’s international image, Q2 2006, plus an update on the status of ‘Brand Denmark’. Place Branding, 2(3), 263–270. https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.5990062
ANHOLT, S. (2020): The Good Country Equation: How We Can Repair the World in One Generation. Berrett-Koehler Publishers. https://www.amazon.com/Good-Country-Equation-Repair-Generation/dp/152308961X
ARNOLD, M., & DOMBEY, D. (2020, April 12). Europe’s drive to save jobs risks fuelling north-south inequality. Financial Times. https://www.ft.com/content/ff31b665-22e7-4439-817f-75477bc77082
BIRCHALLWIRELESS, F. T. (1936, August 16). Olympics Leave Glow of Pride in the Reich; Germans Themselves Seem to Have Taken Some Lessons to Heart and Visitors Gain a Good Impression. The New York Times, 5. https://www.nytimes.com/1936/08/16/archives/olympics-leave-glow-of-pride-in-the-reich-germans-themselves-seem.html
DONALD J TRUMP FOR PRESIDENT Inc. (2015): Make America Great Again Trademark of Donald J Trump for President Inc—Registration Number 4773272—Serial Number 85783371: Justia Trademarks (Patent No. 4773272). http://trademarks.justia.com/857/83/make-america-great-85783371.html
GUDJONSSON, H. (2005): Nation branding. Place Branding, 1(3), 283–298. https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.5990029
IMF. (2020): World Economic Outlook, April 2020: The Great Lockdown. https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2020/04/14/weo-april-2020
KSH. (2020): Helyzetkép a turizmus, vendéglátás ágazatról, 2020. Központi Statisztikai Hivatal. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/jeltur/2020/index.html#sszefoglals
MACAULEY, W. R. (2012): Inscribing Scientific Knowledge: Interstellar Communication, NASA’s Pioneer Plaque, and Contact with Cultures of the Imagination, 1971–1972. In A. C. T. Geppert (Ed.), Imagining Outer Space (pp. 285–303). Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230361362_15
MÚLT-KOR. (2018, June 6). Így népesítette be egy kétszeresen száműzött, forrófejű viking Grönlandot. Múlt-kor történelmi magazin. https://mult-kor.hu/igy-nepesitette-be-egy-ketszeresen-szamuztt-forrofeju-viking-grnlandot-20180606
NANDA, V. P. (2006): The “Good Governance” Concept Revisited. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 603(1), 269–283. https://doi.org/10.1177/0002716205282847
OECD. (2020, April 15). OECD updates G20 summit on outlook for global economy—OECD. https://www.oecd.org/newsroom/oecd-updates-g20-summit-on-outlook-for-global-economy.htm
RENDON, J. (2003, November 23). Business; When Nations Need A Little Marketing. The New York Times. https://www.nytimes.com/2003/11/23/business/business-when-nations-need-a-little-marketing.html
SENAT. (2020, May 24). Corona-Free: Montenegro is first European country without infected. SENAT.Me | MeP. https://senat.me/en/corona-free-montenegro-is-first-european-country-without-infected/
TORDAI, K. (2022, March 22). Confusing! Hungary mixed up with Serbia by American CNN. Daily News Hungary. https://dailynewshungary.com/confusing-hungary-mixed-up-with-serbia-by-american-cnn-photo/
TUMULTY, K. (2017, January 18). How Donald Trump came up with ‘Make America Great Again’. Washington Post. https://www.washingtonpost.com/politics/how-donald-trump-came-up-with-make-america-great-again/2017/01/17/fb6acf5e-dbf7-11e6-ad42-f3375f271c9c_story.html
US News. (2021, April 13). Methodology_ How the 2021 Best Countries Were Ranked _ Best Countries _ US News.pdf. https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/methodology?int=top_nav_Methodology
WEAVER, R. (2017, September 1). Who came up with the slogan ‘What happens in Vegas stays in Vegas?’ Quora. https://www.quora.com/Who-came-up-with-the-slogan-What-happens-in-Vegas-stays-in-Vegas