MANAGERIAL PERCEPTIONS OF THE IMPLEMENTATION OF INDUSTRY 4.0 IN HUNGARY

SUMMARY

The purpose of the study is the presentation and examination of the views and perceptions on the implementation of Industry 4.0 processes and mechanisms in Hungary. The qualitative research attempts to explore 1) how managers deal with information regarding Industry 4.0, and how the information assists them in the introduction of the elements of the Industry 4.0. 2) what are the implementation and hindering factors of Industry 4.0 tools within the framework of SMEs. 3) how managerial motivations and attitudes related to Industry 4.0 influence the introduction of the topic within the company. In order to answer the research questions, we conducted a total of 8 semi-structured interviews in the spring of 2022. Due to the small number of items, our research results cannot be generalized, they are only valid for the test sample. The following answers can be given to our research questions: a, domestic companies primarily acquire information about Industry 4.0 at Hungarian professional events, workshops, and internet portals; the implementation of industry 4.0 is mostly hindered by the lack of financial resources; the leader must be fundamentally open-minded to both professional innovations and technological changes.

2023. SPECIAL ISSUE 2 27-32

DOI: 10.24387/CI.2023.SPECIAL ISSUE 2.5

Cikk megtekintése: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/02/ContrInf_beliv_kulonszam_2023_2-5.pdf

REFERENCES

David, F.R. David, F.R. – David, M.E. (2020): Strategic Management: A Competitive Advantage Approach, Concepts. 17th Edition. Pearson. pp. 32-276, ISBN-13 978-1-292-14849-6

Certo, S.C. – Certo, S. T. – Certo, S. (2019): Modern Management: Concepts and Skills. 15th Edition. Pearson. pp. 332-356, ISBN 978-0134729138

Csehné, Papp I. (2021): A válság különböző kontextusai. Új Munkaügyi Szemle. 2(1): pp. 24-30. ISSN 2677-1306

Horváth, D. – Mitev, A. (2015): Alternatív kvalitatív kuta¬tási kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.  ISBN:978-615-5303-82-1.

Luksander, A. – Mike, K.- Csite, A. (2013): Maguk urai – a magyar vállalkozó lelkialkata. BCE Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató Központ. pp.25-23, ISSN 1787-6915

Nagy, J. (2019): Az Ipar 4.0 fogalma és kritikus kérdései – vállalati interjúk alapján.  Vezetéstudomány, 50(1), pp. 14-26. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.02  ISSN 0133-0179

Spector, B. (2013): Implementing Organizational Change: Theory into Practice. Pearson. pp. 45-53, ISBN 978-0132729840

Tîtu, A.M. – Raulea, A.S. – Titu, S. (2015): Innovation – a Challenge for the 21st Century Managers. Procedia Economics and Finance, 27, pp.126 – 135. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00981-8  ISSN : 2667-1379.

Schwab, K. (2016): The Fourth Industrial Revolution: What It Means, How to Respond. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/

Obermayer, N. – Fehérvölgyi, B. – Csizmadia, T. (2021): Az Ipar 4.0 mozgatórugói vezetői szemszögből. In D. Andráskó (Ed.), Köszöntők és tanulmányok Veresné Professzor Dr. Somosi Mariann 60. születésnapja tiszteletére: A Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának Jubileumi tanulmánykötete (pp.116-124). Miskolc: Miskolci Egyetem. ISBN: 9786156387004

Varga, Z. (2015): A vállalkozás-vezetés és a stratégia problémái a KKV szektorban. Gazdaság & Társadalom, 7(4), pp. 80-92. DOI: 10.21637/GT.2015.4.06.  ISSN 0865 7823

Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (2021): Was ist Industrie 4.0? https://www.plattform-i40.de/PI40/Navigation/DE/Industrie40/WasIndustrie40/was-ist-industrie-40.html

Industrie 4.0: Mit dem Internet der Dinge auf dem Weg zur vierten industriellen Revolution, (2011) downloaded: a VDI Nachtrichten 1 April 2011.