VERSENYELŐNYT BIZTOSÍTÓ KISVÁLLALATI DIGITÁLIS MEGOLDÁSOK AZ OPERATÍV MŰKÖDÉSBEN

A digitalizáció XXI. századi gyors elterjedése számos változást hozott a kis- és középvállalkozások életében a világ minden egyes táján. A digitalizáció adta lehetőségeket sokan előnynek, sokan pedig hátránynak tekintik. A folyamat előretörése jelentős mértékben átírta a gazdaság minden egyes szektorának működését, és nem jelentett kivételt ez alól a kis- és középvállalkozások köre sem. Számos olyan megoldás került bevezetésre az elmúlt években, évtizedekben, amelyek jelentősen megkönnyítik az operatív működést, a vevőkkel való kapcsolattartást, a fizetéseket, a mindennapi munkát. A digitalizáció saját előnyünkre történő fordítása jelentős mértékben képes hozzájárulni a szervezetek versenyképességéhez. Minél inkább képes arra egy szervezet, hogy kihasználja a digitalizáció adta lehetőségeket annál nagyobb előnyre tud szert tenni a piacok bármelyikén kezdve a fogyasztóktól egészen a vállalkozásokig. Kutatásunk célja, hogy felmérjük néhány olyan digitális megoldás használatát és alkalmazását, amelyek valamilyen szempontból versenyelőnyt képesek biztosítani a szervezetek számára. Olyan megoldásokra koncentrálunk, melyek a vállalkozások szempontjából teljesen hétköznapinak mondhatók. Írásunk egy 2023-ban Magyarországon és Szlovákiában kivitelezett kérdőíves kutatás eredményei mutatja be. Azt szeretnénk bemutatni, hogy a mindennapi életben használt megoldások mennyire kedveltek és elterjedtek a két ország vállalkozásai körében. Kutatásom célja, hogy megállapítsuk azt, hogy mely ország tart előrébb a digitális világban, a szervezeti digitalizáció terén, kijelölve azokat az utakat és irányokat, amelyek fejlesztendők és fejleszthetők a versenyképesség fokozása érdekében.

XII. ÉVF. 2024. 4. SZÁM 6-13

DOI: 10.24387/CI.2024.4.2

A 2021-1.2.4-TÉT-2021-00041 számú projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a 2021-1.2.4-TÉT pályázati program finanszírozásában valósult meg

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/01/Controller_2024_4_2.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

BHARADWAJ, A. – EL SAWY, O. A. – PAVLOU, P. A. – VENKATRAMAN, N. (2013): Digital business strategy: toward a next generation of insights. MIS Quarterly, 37(2). pp. 471-482. http://www.jstor.org/stable/43825919

BOLLWEG, L. – BAERSCH, S. – LACKES, R. – SIEPERMANN, M. – WEBER, P. (2021): The digitalization of local owner-operated retail outlets: how environmental and organizational factors drive the use of digital tools and applications. Business Information Systems. 1. pp. 329-341. https://doi.org/10.52825/bis.v1i.54

CALDERON-MONGE, E. – RIBEIRO-SORIANO, D. (2023): The role of digitalization in business and management: a systematic literature review. Review Managerial Science. 2023 Mar 28 pp. 1-43. doi: 10.1007/s11846-023-00647-8. Epub ahead of print. PMCID: PMC10043855.

CAPUTO, A. – PIZZI, S. – PELLEGRINI, M.M. – DABIĆ, M. (2021): Digitalization and business models: Where are we going? A science map of the field. Journal of Business Research. Elsevier. Vol. 123(C), pp. 489-501.

CHAM, T.H. – CHEAH, J.H. & MEMON, M.A. (2022): Digitalization and its impact on contemporary marketing strategies and practices. Journal of Marketing Analytics 10, 103–105 (2022). https://doi.org/10.1057/s41270-022-00167-6

FILALI, S. – FARAJ, N. (2022): Marketing of SMEs in the digital age: Challenges and issues. International Journal of Accounting, Finance, Auditing, Management and Economics. 2022. ff10.5281/zen odo.7373605ff. ffhal-03895605f

FITZGERALD M. – KRUSCHWITZ N. – BONNET D. & WELCH M. (2014): Embracing digital technology: A new strategic imperative. MIT Sloan Management Review, 55(2), 1.

GARAI-FODOR, M. (2022): The Impact of the Coronavirus on Competence, from a Generation-Specific Perspective. Acta Polytechnica Hungarica 19:8 pp. 111-125.

GARAI-FODOR, M.(2023/a): Digitalisation trends based on consumer research. In: Szakál, Anikó (szerk.) IEEE 17th International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics SACI 2023: Proceedings. Budapest, Magyarország: Óbudai Egyetem, IEEE Hungary Section, pp. 349-352.

GARAI-FODOR,M. (2023/b): Analysis of Financially Aware Consumer Segments from the Perspective of Conscious Consumer Behaviour. Acta Polytechnica Hungarica 20 : 3 pp. 83-100. , 18 p.

GARAI-FODOR, M. – POPOVICS, A. (2023): Online purchasing habits and the communication solutions in the light of the digitalisation trend. In: Szakál, Anikó (szerk.) SISY 2023 IEEE 21st International Symposium on Intelligent Systems and Informatics. Budapest, Magyarország : IEEE Hungary Section. pp. 249-254.

HAGBERG, J. – SUNDSTROM, M. – EGELS-ZANDÉN, N. (2016): The digitalization of retailing: an exploratory framework. International Journal of Retail and Distribution Management. 44 (7)

HESS, T. – BENLIAN, A. – MATT, C. – WIESBÖCK, F. (2016): Options for formulating a digital transformation strategy. MIS Quarterly Executive. 15 (2) (2016). pp. 123-139.

KRAUS, S. – DURST, S. – FERREIRA, J.J. – VEIGA, P. – KAILER, N. – WEINMANN, A. (2022): Digital transformation in business and management research: An overview of the current status quo. International Journal of Information Management. Volume 63. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102466.

PARVIAINEN, P. – TIHINEN, M. – KÄÄRIÄINEN, J. & TEPPOLA, S. (2022): Tackling the digitalization challenge: how to benefit from digitalization in practice. International Journal of Information Systems and Project Management, 5(1), pp. 63–77. https://doi.org/10.12821/ijispm050104

PASCUCCI, F. – SAVELLI, E. – GISTRI, G. (2023): How digital technologies reshape marketing: evidence from a qualitative investigation. Italian Journal of Marketing. 2023. pp. 27-58. (2023). https://doi.org/10.1007/s43039-023-00063-6

PEREIRA, C.S. – DURÃO, N. – MOREIRA, F. – VELOSO, B. (2022): The importance of digital transformation in international business. Sustainability 2022. 14. 834. https://doi.org/10.3390/su14020834

PERIFANIS, N.A. – KITSIOS, F. (2023): Investigating the influence of artificial intelligence on business value in the digital era of strategy: A literature review. Information 2023. 14. 85. https://doi.org/10.3390/info14020085

RACHINGER, M. – RAUTER, R. – MÜLLER, C. – VORRABER, W. – SCHIRGI, E. (2019): Digitalization and its influence on business model innovation. Journal of Manufacturing Technology Management. Vol. 30. No. 8, pp. 1143-1160. https://doi.org/10.1108/JMTM-01-2018-0020

RODRÍGUEZ-MORENO, J. – ORTIZ-COLÓN, A.M. – CORDÓN-POZO, E. – AGREDA-MONTORO, M. (2021): The influence of digital tools and social networks on the digital competence of university students during COVID-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health 2021. 18. 2835. https://doi.org/10.3390/ijerph18062835

SEWPERSADH, N.S. (2023): Disruptive business value models in the digital era. Journal of Innovation and Entrepreneurship 12. 2 (2023). https://doi.org/10.1186/s13731-022-00252-1

TAIMINEN, H. – KARJALUOTO, H. (2015): The usage of digital marketing channels in SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development. 22 (4). pp. 633-651. doi:10.1108/JSBED-05-2013-0073x