PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK ISMERETE ÉS HASZNÁLATA GENERÁCIÓS VETÜLETBEN

A modern világ gyors változásai új korszakot nyitottak az emberiség történetében. A gazdaság és pénzügyek terén tapasztalható innovációk gyökeresen átalakították a sikeres érvényesüléshez szükséges készségek és kompetenciák körét. A pénzügyi ágazatban feltűnt új szereplők forradalmi termékeket hoztak a piacra. Ez az újszerű tudásanyag komoly kihívást jelent minden generáció számára, de különösen az idősebb korosztálynak okoz nehézséget. Az utóbbi években bevezetett innovatív fizetési módok, befektetési lehetőségek és pénzügyi szolgáltatások adaptálása a társadalom jelentős részének gondot okoz. Kutatásom célja, hogy egy magyarországi kérdőíves felmérés eredményeire támaszkodva feltárja azokat az úttörő megoldásokat és koncepciókat, amelyek meghatározó szerepet játszanak a pénzügyi szektorban. A tanulmány részletesen vizsgálja az élvonalbeli fizetési rendszereket, a modern fizetőeszközöket, valamint egyéb kulcsfontosságú fogalmakat, különös tekintettel azok gyakorlati alkalmazására, amelyek várhatóan döntő jelentőségűek lesznek a jövő pénzügyi világában.

XIII. ÉVF. 2025. 1. SZÁM 23-27

DOI: 10.24387/CI.2025.1.5

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/05/Pages-from-Controller_2025_1-5.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

ABRANTES-BRAGA, F. D. M. A. & VELUDO-DE-OLIVEIRA, T. (2020): Help me, I can’t afford it! Antecedents and consequence of risky indebtedness behaviour. EUROPEAN JOURNAL OF MARKETING, 54(9), 2223–2244. https://doi.org/10.1108/EJM-06-2019-0455

BUKHT, R. & HEEKS, R. (2018): Defining, conceptualising and measuring the digital economy. INTERNATIONAL ORGANISATIONS RESEARCH JOURNAL, 13(2), 143–172. https://doi.org/10.17323/1996-7845-2018-02-07

CARILLO, K. SCORNAVACCA, E. & ZA, S. (2017): The role of media dependency in predicting continuance intention to use ubiquitous media systems. INFORMATION & MANAGEMENT, 54(3), 317–335. https://doi.org/10.1016/j.im.2016.09.002

COLLINS, M. J. – & URBAN, C. (2020): Measuring financial well-being over the lifecourse. EUROPEAN JOURNAL OF FINANCE, 26(4–5), 341–359. https://doi.org/10.1080/1351847X.2019.1682631

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2022): Socialisation Determining Individual Financial Decisions from the Aspect of Financial Literacy. PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-), 67(4), 567-584.

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2023): The Purposes and Motivations of Savings Accumulation based on Generational Affiliation, Financial Education and Financial Literacy. ACTA POLYTECHNICA HUNGARICA, 20(3), 195-210.

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. & LENTNER, C. (2023): Financial Exclusion from the Perspective of Financial Literacy in the Digital World of the 21st Century Through the Example of Hungary. TRANSFORMATIONS IN BUSINESS & ECONOMICS, 22(3), 266-280.

DIENER, E. & BISWAS-DIENER, R. (2002): Will money increase subjective well-being? SOCIAL INDICATORS RESEARCH, 57, 119–169.

ELSINGER, H. – FESSLER, P. – FEYRER, J. – RICHTER, K. – SILGONER, M. A. & TIMEL, A. (2018): Digitalization in financial services and household finance: fintech, financial literacy and financial stability. FINANCIAL STABILITY REPORT, 35, 50–58. https://ideas.repec.org/a/onb/oenbfs/y2018i35b1.html

GARG, N. & SINGH, S. (2018): Financial literacy among youth. INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL ECONOMICS, 45(1), 173–186. https://doi.org/10.1108/IJSE-11-2016-0303

GOMBER, P. – KAUFFMAN, R. J. – PARKER, C.  & WEBER, B. W. (2018): On the fintech revolution: interpreting the forces of innovation, disruption, and transformation in financial services. JOURNAL OF MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS, 35(1), 220–265. https://doi.org/10.1080/07421222.2018.1440766

HUEBNER, J. – FLEISCH, E. & ILIC, A. (2020): Assisting mental accounting using smartphones: increasing the salience of credit card transactions helps consumer reduce their spending. COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR, 113, 106504. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106504

ISAIA, E. & OGGERO, N. (2022): The potential use of robo-advisors among the young generation: evidence from Italy. FINANCE RESEARCH LETTERS, 48, 103046.

JHONSON, B. – ANDRIANI, R. – NOVIANA, I. & TAMARA, D. (2023): The influence of digital financial literacy on financial well-being through spending, saving, and investment behavior in Indonesia. JOURNAL OF BUSINESS STUDIES AND MANAGEMENT REVIEW, 6(2), 157–168.

KASS-HANNA, J. – LYONS, A. C.  & LIU, F. (2022): Building financial resilience through financial and digital literacy in South Asia and Sub-Saharan Africa. EMERGING MARKETS REVIEW, 51, 100846.

LONG, T. Q. – MORGAN, P. J. & YOSHINO, N. (2023): Financial literacy, behavioral traits, and ePayment adoption and usage in Japan. FINANCIAL INNOVATION, 9(1), 1–30.

LUSARDI, A. & MITCHELL, O. S. (2011): Financial literacy around the world: an overview. JOURNAL OF PENSION ECONOMICS AND FINANCE, 10(4), 497–508. https://doi.org/10.1017/S1474747211000448

LUSARDI, A. & MITCHELL, O. S. (2014): The economic importance of financial literacy: theory and evidence. JOURNAL OF ECONOMIC LITERATURE, 52(1), 5–44. https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5

LUSARDI, A. – MITCHELL, O. S. & CURTO, V. (2010): Financial literacy among the young. JOURNAL OF CONSUMER AFFAIRS, 44(2), 358–380.

LYONS, A. C. & KASS-HANNA, J. (2021a): A methodological overview to defining and measuring “digital” financial literacy. FINANCIAL PLANNING REVIEW, 4(2), 1–19. https://doi.org/10.1002/cfp2.1113

LYONS, A. C. & KASS-HANNA, J. (2021b): A multidimensional approach to defining and measuring financial literacy in the digital age. In G. NICOLINI & B. CUDE (Eds.), HANDBOOK ON FINANCIAL LITERACY RESEARCH. ROUTLEDGE, TAYLOR & FRANCIS GROUP.

MORGAN, P. J. – HUANG, B. & LONG, T. Q. (2019): The need to promote digital financial literacy for the digital age. In REALIZING EDUCATION FOR ALL IN THE DIGITAL AGE. T20 REPORT (pp. 40–46). https://www.adb.org/sites/default/files/publication/503706/adbi-realizing-education-all-digital-age.pdf#page=56

OECD. (2018). G20/OECD INFE policy guidance on digitalisation and financial literacy.

RAHAYU, R. – JUITA, V. – RAHMAN, A. – FITRIAMIRANTI, S. & RAFLES, R. (2022a): The level of digital financial literacy and financial well-being of people in West Sumatra Indonesia. OPERATIONS MANAGEMENT AND INFORMATION SYSTEMS STUDIES, 2(2), 66–76.

WARMATH, D. & ZIMMERMAN, D. (2019): Financial literacy as more than knowledge: the development of a formative scale through the lens of Bloom’s domains of knowledge. JOURNAL OF CONSUMER AFFAIRS, 53(4), 1602–1629. https://doi.org/10.1111/joca.12286v