A MAGYAR CÉGEK PÉNZÜGYI DÖNTÉSEINEK HÁTTERE: TUDATOSSÁG ÉS STRATÉGIA A VÁLLALATI PÉNZÜGYEKBEN

Jelen tanulmány a magyar vállalkozások pénzügyi döntéshozatalának hátterét és tudatosságát vizsgálja, különös tekintettel a kis- és középvállalkozásokra (kkv-k). A pénzügyi tudatosság meghatározó szerepet tölt be a kkv-k működésében, jelentősen befolyásolva teljesítményüket és jövőbeli kilátásaikat. A fejlett pénzügyi kultúrával rendelkező vállalkozások jellemzően előnyösebb döntéseket hoznak, ami erősíti hosszú távú versenyképességüket. Ezek a cégek hatékonyabban kezelik a kockázatokat és felkészültebbek a növekedéssel járó kihívásokra. A pénzügyileg tudatos kkv-k előnyt élveznek a finanszírozási források felhasználásában, a likviditás kezelésében és az adósságmenedzsmentben, ami kulcsfontosságú a fennmaradás és fejlődés szempontjából. Ez a fajta tudatosság elősegíti a megalapozott döntéshozatalt és egy testreszabott pénzügyi stratégia kialakítását, javítva ezáltal a vállalkozás átfogó működési hatékonyságát. Makrogazdasági szinten a kkv-szektor pénzügyi tudatosságának fejlesztése hozzájárul az ország gazdasági stabilitásához és versenyképességének javításához. A kutatás alapját képező, 655 vállalkozást felölelő kérdőíves felmérés a pénzügyi döntéshozatal folyamatait és szereplőit tárta fel a magyar vállalkozói szférában. Az eredmények rámutatnak, hogy a vállalkozás mérete és típusa jelentősen befolyásolja a döntéshozatali mechanizmusokat, értékes iránymutatást nyújtva a szektor szereplőinek a jövőbeli sikerek eléréséhez.

XIII. ÉVF. 2025. 1. SZÁM 28-33

DOI: 10.24387/CI.2025.1.6

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/05/Pages-from-Controller_2025_1-6.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

ABIODON, K. & HARRY, A. (2015): Research methods, statistics and applications. Sage Publications. ISBN-10.1071817833, ISBN-13. 978-1071817834

ADESINA, A. A. – IYELOLU, T. V. & PAUL, P. O. (2024): Optimizing Business Processes with Advanced Analytics: Techniques for Efficiency and Productivity Improvement. WORLD JOURNAL OF ADVANCED RESEARCH AND REVIEWS, 22(3), 1917-1926. https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.22.3.1960

AHMED, R. – IHEMEREZE, K. C. – EYO-UDO, N. L. – EGBOKHAEBHO, B. A. & DARAOJIMBA, C. (2023): Financing the transition: A systematic review of banking strategies supporting SMEs in advancing cleaner vehicle adoption. JOURNAL OF ACTA MECHANICA MALAYSIA, 6(1), 40-48. http://doi.org/10.26480/amm.01.2023.40.48

BARTE, R. (2012): Financial literacy in micro-enterprises: The case of Cebu fish vendors. PHILIPPINE MANAGEMENT REVIEW, 19, 91-99. ISSN 1656-5363

BASU, J. (2019): Assessing financial literacy in 12 countries: An OECD/INFE international pilot exercise. JOURNAL OF PENSION ECONOMICS AND FINANCE, 10(4), 657-665. https://doi.org/10.1017/S1474747211000539

BOSMA, D. & HARDING, I. (1991): The theory of planned behavior. ORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND HUMAN DECISION PROCESSES, 50(2), 179-211. http://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

CHEPKEMOI, M. – PATRICK, E. & NJOROGE, C. (2017): The effects of financial literacy training on business profitability in coastal region: A case of Kwale County SMEs. STRATEGIC JOURNAL OF BUSINESS & CHANGE MANAGEMENT, 4(3), 684-703. ISSN 2312-9492(Online) 2414-8970(Print)

DAHMEN, P. & RODRÍGUEZ, E. (2014): Financial literacy and the success of small businesses: An observation from a small business development center. NUMERACY, 7(1), Article 3. https://doi.org/10.5038/1936-4660.7.1.3

ENIOLA, A. A. & ENTEBANG, H. (2015): Financial literacy and SME firm performance. INTERNATIONAL JOURNAL OF RESEARCH STUDIES IN MANAGEMENT, 5(1), 31-43. https://doi.org/10.5861/ijrsm.2015.1304

ENIOLA, A. A. & ENTEBANG, H. (2017): SME Managers and Financial Literacy. GLOBAL BUSINESS REVIEW, 18(3), 559-576. https://doi.org/10.1177/0972150917692063

GREENSPAN, A. (2002): Financial Literacy: A tool for economic progress. FUTURIST, 36, 37-41. E-ISSN No : 2454-9916I

HTMEDIA TEAM. (2024): The Importance of Financial Literacy Events for Entrepreneurs and Small Business Owners. https://www.htmedia.in/blog/importance-of-financial-literacy-events-for-entrepreneurs-and-small-business-owners

JACOBS, A. (2001): Financial Management IV (FMA 401-V): Study guide 1 (3rd ed.). Technikon S.A. (????)

JOO, S. H. & GRABLE, J. E. (2000): Improving employee productivity: The role of financial counseling and education. JOURNAL OF EMPLOYMENT COUNSELING, 37(1), 2-15. https://doi.org/10.1002/j.2161-1920.2000.tb01022.x

KOTZÈ, L. & SMIT, A. (2008): Personal financial literacy and personal debt management: The potential relationships with new venture creation. SOUTH AFRICAN JOURNAL OF ENTREPRENEURSHIP AND SMALL BUSINESS, 1(1), 35-50. https://doi.org/10.4102/sajesbm.v1i1.11

NUNOO, J. & ANDOH, F. K. (2011): Sustaining small and medium enterprises through financial service utilization: Does financial literacy matter? In PROCEEDINGS OF THE 2012 ANNUAL MEETING (pp. 1-10). Agricultural and Applied Economics Association. https://doi.org/10.22004/ag.econ.123418

OLADIMEJI, R. & OWOADE, Y. (2024): Navigating the Digital Frontier: Empowering SMBs with Transformational Strategies for Operational Efficiency, Enhanced Customer Engagement, and Competitive Edge. JOURNAL OF SCIENTIFIC AND ENGINEERING RESEARCH, 11(5), 86-99. ISSN: 2394-2630

RICH, W. (2024): The Importance of Financial Literacy as a Business Leader. GLOBAL BANKING & FINANCE REVIEW. https://doi.org/10.3390/jrfm17020063, letöltve: https://www.globalbankingandfinance.com/the-importance-of-financial-literacy-as-a-business-leader/

YE, J. & KULATHUNGA, K. M. M. C. B. (2019): How does financial literacy promote sustainability in SMEs? A developing country perspective. SUSTAINABILITY, 11(10). https://doi.org/10.3390/su11102990

VAN ROOIJ, M. – LUSARDI, A. & ALESSIE, R. (2011): Financial literacy and stock market participation. JOURNAL OF FINANCIAL ECONOMICS, 101(2), 449-472. https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2011.03.006