A DIGITALIZÁCIÓVAL KAPCSOLATOS ÉRTÉKÍTÉLETEK VIZSGÁLATA A MAGYAR KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK KÖRÉBEN

A világgazdaságot számos pozitív és negatív trend és megatrend hatja át. A kedvezőbbnek tekinthető trendek közül kiemelkedik a digitalizáció és a zöld átállás, bár utóbbit egy kedvezőtlen természeti változás, a globális felmelegedés és az üvegházhatás idézte elő. A kedvezőtlen folyamatok közül kiemelkedik a COVID-19 világjárvány, az energiaválság, az inflációs nyomás vagy az orosz-ukrán háború gazdasági következményei. Számos vállalkozás nem találta meg a megfelelő eszközt a reagálásra, miközben a digitalizáció és a digitális megoldások mindenki számára elérhető alternatívát jelentettek. Jelen tanulmány éppen a digitalizáció és a digitális felkészültség állapotát járja körül a vállalkozások körében. Szakirodalmi részében arra keresi a választ, hogy a digitális eszközök miben segíthetnek egy gazdálkodó szervezet számára. A szakirodalmi áttekintést követően primer kutatási eredmények bemutatására vállalkozik, amellyel a gyakorlati oldalt kívánja megvilágítani a megkérdezettek gazdasági szereplők működésén keresztül.

XII. ÉVF. 2024. 1. SZÁM 15-23

DOI: 10.24387/CI.2024.1.3

Cikk megtekintése: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/08/ContrInf_beliv_2024-01_03.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

ACCIARINI, C. – BORELLI, F. – CAPO, F. – CAPPA, F. – SARROCCO, C. (2021): Can digitalization favour the emergence of innovative and sustainable business models? A qualitative exploration in the automotive sector. Journal of Strategy and Management. Vol. 15, No. 3, pp. 335-352, ISSN: 1755-425X

CLERK, J. (2021): Digitization, digitalization and digital transformation: The differences. i-Scoop. Elérhető: https://www.i-scoop.eu/digital-transformation/digitization-digitalization-digital-transformation-disruption/. (olvasva: 2022. január 10.)

CUCCULELLI, M. – DILEO, I. – PINI, M. (2022): Filling the Void of Family Leadership: Institutional Support to Business Model Changes in the Italian Industry 4.0 Experience. The Journal of Technology Transfer Vol. 47, pp.216-241. ISSN: 1573-7047

CSEDŐ, ZOLTÁN – ZAVARKÓ, MÁTÉ – SÁRA, ZOLTÁN (2019): Innováció-e a digitalizáció? A digitális transzformáció és az innovációmenedzsment tanulságai egy pénzügyi szolgáltatónál. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 50. évfolyam, 7-8. szám, pp. 88-101. ISSN: 0133-0179

CSIGÓ, PÉTER – DOBOS, IIMRE – NEMESLAKI, ANDRÁS. (2021): Egy vállalati digitális DESI-típusú mutató megalkotása egy digitális KKV kérdőív alapján. In R. B. Sziklai (Ed.), XXXIV. Magyar Operációkutatási Konferencia. Cegléd, Magyarország, p.13.

DELLAROCAS, C. (2003): The digitalization of word-of-mouth: Promise and challenges of online feedback mechanisms, Management Science, Vol. 49, No. 10, pp. 1407-1424. ISSN: 1526-5501

DELOITTE (2020): SME Digitalisation – SME Digitalisation – charting a course towards resilience and recovery. Vodafone Public Policy Paper. Elérhető: https://www.vodafone.com/content/dam/vodcom/files/vdf_files_2020/pdfs/sme-digitalisation.pdf, (olvasva: 2021. december 10.)

DIGIMETER (2021): Hazai digitalizáció 2021. Kutatás a kis- és középvállalkozások körében. Digiméter projekt 2021. ősz. Elérhető: https://digimeter.hu/wp-content/uploads/2021/10/Digimeter_2021_osz_osszefoglalo.pdf (olvasva: 2021. október 13.)

ÉLTETŐ, ANDREA (2021): Digitalizáció és lokációs előnyök Magyarországon. KÜLGAZDASÁG, 65. évfolyam, 5-6. szám, pp 91-105. ISSN: 2732-0235

EUROPEAN COMMISSION (2021): The Digital Economy and Society Index (DESI). Elérhető: Shaping Europe’s digital future: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi (olvasva: 2021. január  10.)

GARAI-FODOR, MÓNIKA – VASA, LÁSZLÓ – JäCKEL, KATALIN (2023): Characteristics of segments according to the preference system for job selection, opportunities for effective incentives in each employee group, Decision Making: Applications in Management and Engineering Vol. 6, No. 2, pp. 557-580. ISSN: 25606018

GUBÁN, ÁKOS – SÁNDOR, ÁGNES (2021): A KKV-k digitálisérettség-mérésének lehetőségei. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 52. évfolyam, 3. szám, pp 13-28. ISSN: 0133-0179

KÖZPONTI STATISZTIKAI HIVATAL (2020): Hungary, 2020. Elérhető: https://www.ksh.hu/docs/eng/xftp/idoszaki/mo/hungary2020.pdf (olvasva: 2022. január 8.)

KLJAJIĆ BORŠTNAR, M. – PUCIHAR, A. (2021): Multi-Attribute Assessment of Digital Maturity of SMEs. Electronics, Vol. 10, No. 8, p. 885. ISSN: 2079-9292

MARCYSIAK, A. – PLESKACZ, Z. (2021): Determinants of digitization in SMEs. Entrepreneurship and Sustainability Issues, Vol. 9, No. 1, pp. 300-318. ISSN: 2345-0282

MÁTÉ, Á. (2020): A digitális gazdaság helyzete és az új dualitás megjelenése. Termelékenység cikksorozat. 4. rész

SMIT, SVEN – JÁNOSKÚTI LEVENTE – HAVAS, ANDRÁS – PUSKÁS, PÉTER – BÉKÉS, MÁRTON (2020): Repülőrajt, A magyar vállalkozások megerősítésének stratégiája 2019-2030. McKinsey&Co., Budapest. Elérhető: https://www.mckinsey.com/hu/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Hungary/Our%20Insights/Flying%20start%20Powering%20up%20Hungary%20for%20a%20decade%20of%20growth/ McK-Hungary-2030-Report-HU.pdf (olvasva: 2022. február 12.)

INNOVÁCIÓS ÉS TECHNOLÓGIAI MINISZTÉRIUM (2019): A magyar mikro-, kis- és középvállalkozások megerősítésének stratégiája 2019-2030. Elérhető: https://www.edutus.hu/wp-content/uploads/2020/10/KKV-Stratagia-2019-2030.pdf (olvasva: 2022. február 14.)

INNOVÁCIÓS ÉS TECHNOLÓGIAI MINISZTÉRIUM – BELÜGYMINISZTÉRIUM (2020): National Digitalisation Strategy (Nemzeti Digitalizációs Stratégia) 2021-2030. Budapest. Elérhető: https://2015-019.kormany.hu/download/f/58/d1000/NDS.pdf (olvasva: 2022. január 15.)

MITTAL, S. – ROMERO, D. – WUEST, T. (2018): Towards a smart manufacturing maturity model for SMEs (SM3E). In: MOON, I. et al., (eds.) Advances in Production Management Systems. Smart Manufacturing for Industry 4.0. APMS 2018. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 536. Springer, Cham. Springer, Cham. pp. 155–163. ISBN: 978-3-319-99707-0 p. 502.

NORTH, K. – ARAMBURU, N. – LORENZO, O. – ZUBILLAGA, A. (2019): Digital maturity and growth of SMEs: a survey of firms in the Basque country (Spain). In International Forum on Knowledge Assets Dynamics (IFKAD) 2019, Matera, Italy, pp. 1-18. ISSN: 2280-787X

RIETMANN, C. (2021): Digital pioneers in the periphery? Toward a typology of rural Hidden Champions in times of digitalization. Journal of Small Business & Entrepreneurship. DOI:10.1080/08276331.2021.1979909, ISSN: 2169-2610

SALVI, A. – VITOLLA, F. – RUBINO, M. – GIAKOUMELOU, A. – RAIMO, N. (2021): Online information on digitalisation processes and its impact on firm value. Journal of Business Research, Vol. 124, Issue C. pp 437-444. ISSN: 1873-7978

SCHALLMO, R. D. – LANG, K. – HASLER, D. – EHMIG-KLASSEN, K. – WILLIAMS, A. C. (2021): An Approach for a Digital Maturity Model for SMEs Based on Their Requirements. In: SCHALLMO, D.R.A., TIDD, J. (eds) Digitalization. Management for Professionals. Springer, Cham. pp 87-101. ISSN: 978-3-030-69380-0 p.426.

SUSSAN, F. – ACS, Z. J. (2017): The digital entrepreneurial ecosystem. Small Business Economics, Vol. 49, No. 1, pp 55-73. ISSN: 0921898X

SZERB, LÁSZLÓ. – KOMLÓSI, ÉVA. – PÁGER, BALÁZS. (2020): Új technológiai cégek az Ipar 4.0 küszöbén: A magyar digitális vállalkozási ökoszisztéma szakértői értékelése. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 51. évfolyam, 6. szám, pp. 81-96. ISSN: 0133-0179

VARGA, JÁNOS – CSISZÁRIK-KOCSIR, ÁGNES – BÍRÓ, ESZTER BÍBORKA – SZÉKELY, KATALIN ESZTER. – BÍRÓ, BORÓKA JÚLIA – GARAI-FODOR, MÓNIKA (2023a): Change Management Practices and the Impact of the Pandemic on Hungarian and Romanian SMEs. In: Szakál, Anikó (szerk.) IEEE 17th International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics SACI 2023 –Proceedings. Temesvár, Románia, pp. 273-278. ISBN: 979-835032110-4 p. 818.

VARGA, JÁNOS – GARAI-FODOR, MÓNIKA – CSISZÁRIK-KOCSR, ÁGNES (2023b): A magyar KKV-k válságkezelési eljárásai és gyakorlatai a pandémia alatt, CONTROLLER INFO 11. évfolyam, 1. szám, pp. 33-40. ISSN 2063-9309

WIRTZ, B. W. (2019): Digital Business Models: concepts, Models, and the Alphabet Case Study. Switzerland AG: Springer Nature. ISBN: 978-3-030-13004-6 p. 247.