A MAGYAR ÉLELMISZEREKKEL KAPCSOLATOS INFORMÁCIÓSZERZÉS ELEMZÉSE HAZAI MINTÁN NYERT ADATOK FÉNYÉBEN

A tudatos élelmiszerfogyasztás az az állapot, amikor az emberek megfontolt döntéseket hoznak az ételeikkel és italaikkal kapcsolatban annak érdekében, hogy egészségesebben éljenek, környezettudatosabbak legyenek és társadalmi szempontból is felelősségteljesebben viselkedjenek. Jelen tanulmány középpontjában a magyar élelmiszerekkel kapcsolatos, a vásárlási döntést befolyásoló információszerzés elemzése áll a digitalizáció és a fogyasztói tudatosság aspektusából elemezve. Kvantitatív primer kutatási eredmények alapján elemeztük a hazai élelmiszertermékkel kapcsolatos információszerzés módját, megállapítva, hogy a társadalmi csatornák és a családtagok szerepe igen mérvadó információ a magyar élelmiszerek vásárlása során. A kutatás keretében azt is megállapítottuk, hogy hogy az élelmiszervásárlás még mindig jellemzően női feladat, a családon belüli vásárlási döntés tekintetében is alapvetően a női dominancia jellemzi az élelmiszer vásárlását, természetesen az egyéni preferencia mellett a családtagok elvárásainak és igényeinek figyelembevételével.

XII. ÉVF. 2024. 1. SZÁM 53-58

DOI: 10.24387/CI.2024.1.9

Cikk megtekintése: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/08/ContrInf_beliv_2024-01_09.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

BÓDI, B. BOGNÁR, L. – KASZA, Gy. – SZAKOS, D. (2016): Internetes élelmiszer-vásárlási szokások Magyarországon. Élelmiszervizsgálati Közlemények; 2016. LXII. évf. 1. szám ISSN: 0422-9576

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. & VARGA, J. (2023): Innovation and factors leading to innovative behaviour according to Hungarian businesses. . In: Szakál, Anikó (ed.) IEEE 17th International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics SACI 2023 : Proceedings, IEEE Hungary Section, pp. 291-297. ISBN: 979-835032110-4 DOI: 10.1109/SACI58269.2023.10158548

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2021): Customer Preferences in Bank Selection before and after the Pandemic in the Light of Financial Culture and Awareness. Acta Polytechnica Hungarica, 18 : 11 pp. 151-169. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.18.11.2021.11.9

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2022a): The Present and Future of Banking and New Financial Players in the Digital Space of the 21st Century. Acta Polytechnica Hungarica, 19 : 8 pp. 143-160. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.19.8.2022.8.9

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2022b): Socialisation Determining Individual Financial Decisions from the Aspect of Financial Literacy. Public Finance Quarterly, 67 : 4 pp. 577-584. ISSN: 0031-496X DOI: 10.35551/PFQ_2022_4_6

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2023): The Purposes and Motivations of Savings Accumulation based on Generational Affiliation, Financial Education and Financial Literacy. Acta Polytechnica Hungarica, 20 : 3 pp. 195-210. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.20.3.2023.3.12

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. – GARAI-FODOR, M. & VARGA, J. (2022): Preference system for the choice of savings in a generation-specific approach of the financial culture before and after the coronavirus pandemic. In: Szakál, Anikó (ed.) IEEE 10th Jubilee International Conference on Computational Cybernetics and Cyber-Medical Systems ICCC 2022,  IEEE Hungary Section, pp. 287-291. ISBN: 9781665481762 DOI: 10.1109/ICCC202255925.2022.9922790

FEHÉR, A. (2018): A digitális élelmiszer-fogyasztó jellemzői= The characteristic of digital food consumer. Közép-Európai Közlemények, 11(3), 93-104. ISSN: 1789-6339

FEHÉR, A. – SOÓS, M. & SZAKÁLY, Z. (2014): Az élelmiszer-fogyasztói magatartás vizsgálata online környezetben: Létezik-e hazánkban digitális élelmiszerfogyasztó? Táplálkozásmarketing, 1(1-2), 29-38. ISSN: 2064-8839 DOI: 10.20494/TM/1/1-2/3

FÜZESI, I. – GYARMATI, Á. – LENGYEL, P. & FELFÖLDI, J. (2018): Élelmiszer-jelölések hatása a fogyasztói döntésekre–különös tekintettel a nyomon követésre. GAZDÁLKODÁS: Scientific Journal on Agricultural Economics, 62(5), 444-458. ISSN: 0046-5518 DOI: 10.22004/ag.econ.279715

GARAI-FODOR, M. (2021): Food Consumption Patterns, in a Values-based Approach, for Generation Z. Acta Polytechnica Hungarica, 18(11). ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.18.11.2021.11.7

GARAI-FODOR, M. & POPOVICS, A. (2022): Changes in Food Consumption Patterns in Hungary, with Special Regard to Hungarian Food. Acta Polytechnica Hungarica, 19(8). ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.19.8.2022.8.11

GARAI-FODOR, M. – POPOVICS, A. (2021): Hungarian Food Consumers’ Preferences, from the Aspect of Ethnocentrism. Acta Polytechnica Hungarica 18: 8 pp. 105-121., 17 p. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.18.8.2021.8.6

HÁMORI, J. (2013): Az etnocentrizmus érvényesülése a fogyasztói döntéseknél az élelmiszerek piacán Doktori disszertáció Szent István Egyetem, 2013. DOI: 10.14751/SZIE.2013.010

JACQUIER, C. – BONTHOUX, F. – BACIU, M. & RUFFIEUX, B. (2012): Improving the effectiveness of nutritional information policies: assessment of unconscious pleasure mechanisms involved in food-choice decisions. Nutrition reviews, 70(2), 118-131. ISSN: 1753-4887 DOI: 10.1111/j.1753-4887.2011.00447.x

KELLER, V. & HUSZKA, P. (2021): Élelmiszer-vásárlási szokások a koronavírusjárvány második hullámában. GAZDÁLKODÁS: Scientific Journal on Agricultural Economics, 65(80-2021-943), 158-171. ISSN: 0046-5518

KOVÁCS, G. (2020): A helyi élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói attitűd vizsgálata. „Kizökkent világ” – Szokatlan és különleges élethelyzetek: a nem-konvencionális, nem “normális”, nem kiszámítható jelenségek korszaka? XXIV. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötete ISBN: 9786155837913

LENDVAI, E. & TÚRI, G. (2020): Egészségtudatosság, élelmiszerekkel kapcsolatos ismeretek–egy kvantitatív kutatás eredményei. ISBN: 9786155837760

MALOTA, E. (2003): Fogyasztói etnocentrizmus. A sztereotípiák, az etnocentrizmus és az országeredet imázs hatása a hazai és a külföldi termékek megítélésére (Doctoral dissertation, Budapesti Corvinus Egyetem).

NEULINGER, A. & SIMON, J. (2011): Food consumption patterns and healthy eating across the household life cycle in Hungary. International Journal of Consumer Studies, 35(5), 538-544. ISSN: 1470-6423 DOI: 10.1111/j.1470-6431.2011.01015.x

NRC Piackutató Intézet: Tényleg mindig a legolcsóbbat hajkurásszuk? URL: http://nrc.hu/fmcg-szektor/elelmiszer-kutatas-arerzekenyseg-a-vasarlasnal/ (Letöltés dátuma: 2023. 07.21.)

SAJTOS, L. & MITEV, A. (2007): SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. ISBN: 9789639659087

SZENTE, V. (2014): Lokális élelmiszerek a jövő marketingjében. Táplálkozásmarketing 1(1–2): 47. ISSN: 2064-8839

SZENTE, V. – FERTŐ, I. –  BENEDEK, Zs.  (2021): Hozzájárul-e a helyi élelmiszer vásárlás a helyi gazdaság fejlődéséhez? Egy szisztematikus irodalmi áttekintés. Tér és Társadalom, 35(2), 49-68. ISSN: 0237-7683 DOI: 10.17649/TET.35.2021.3321

TARI, K. – LEHOTA, J. & KOMÁROMI, N. (2016): Élelmiszerekkel kapcsolatos kockázatok csökkentésére irányuló magatartásformák vizsgálata. Táplálkozásmarketing, 3(2), 63-77. ISSN: 2061-8839

TÓTH-KASZÁS, N. – KELLER, K. –ERNSZT, I. – PÉTER, E. (2017): Helyi termék: biztos megélhetés vagy keresetkiegészítés, Gazdálkodás, 2017, 61. évfolyam 4. szám, pp. 335-354 ISSN: 0046-5518

VARGA, J. & CSISZÁRIK -KOCSIR, Á. (2023): Perception of innovation and innovative projects at user level through the example of the Atala Prism project. In: Szakál, Anikó (ed.) IEEE 17th International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics SACI 2023 : Proceedings, IEEE Hungary Section, pp. 321-326. ISBN: 9798350321098 DOI: 10.1109/SACI58269.2023.10158611

VARGA, J. (2021): Defining the Economic Role and Benefits of Micro, Small and Medium-sized Enterprises in the 21st Century with a Systematic Review of the Literature. Acta Polytechnica Hungarica 18: 11 pp. 209-228. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.18.11.2021.11.12

VARGA, J. – GARAI-FODOR, M. & CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2022a): Identifying the areas affected by the pandemic based on the opinions of Hungarian SME sector. In: Szakál, Anikó (szerk.) 2022 IEEE 26th International Conference on Intelligent Engineering Systems (INES 2022). IEEE Hungary Section (2022) 273 p. pp. 199-205 ISBN: 9781665492089 DOI: 10.1109/INES56734.2022.9922644

VARGA, J. – GARAI-FODOR, M. & CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2022b): The impact of the pandemic on the crisis management practices of Hungarian SMEs In: Szakál, Anikó (szerk.) IEEE 20th Jubilee International Symposium on Intelligent Systems and Informatics (SISY 2022) IEEE (2022) 457 p. pp. 181-188. ISBN: 9781665489874 DOI: 10.1109/SISY56759.2022.10036284

VARGA, J. – CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. – BÍRÓ, B.E. – SZÉKELY, K.K. – BÍRÓ, B.J. & GARAI-FODOR, M. (2023): Change Management Practices and the Impact of the Pandemic on Hungarian and Romanian SMEs. In: Szakál, Anikó (szerk.) IEEE 17th International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics SACI 2023: Proceedings. Óbudai Egyetem, IEEE Hungary Section (2023) 818 p. pp. 273-278. ISBN: 9798350321098 DOI: 10.1109/SACI58269.2023.10158617

VERBEKE, W. (2008): Impact of communication on consumers’ food choices: Plenary lecture. Proceedings of the Nutrition Society, 67(3), 281-288. ISSN: 0029-6651 DOI: 10.1017/S0029665108007179