A TUDATOSSÁG ÉS A FENNTARTHATÓ SZEMLÉLET ERŐSÍTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI AZ OKTATÁSBAN A Z GENERÁCIÓ KÖRÉBEN

A Z generáció számára a tudatosság fogalma és jelentősége nem mindig egyértelmű. Az oktatási rendszereknek lehetőséget kell biztosítaniuk arra, hogy a tudatos életvitel alapjai már fiatal korban elsajátíthatók legyenek. Ehhez olyan tananyagok és módszerek kidolgozása szükséges, amelyek figyelembe veszik a generációs sajátosságokat. A szociális háló vesztett Z generáció számára az oktatás kapcsán is fontos az élményszerzés lehetősége, a valahova való tartozás megélése. Sok esetben önmagukat keresik, önismeretre, önfejlesztésre van szükségük, melyhez várják a támogatást és igénylik az útmutatást. A tudatos magatartásról sincsenek egyértelmű ismereteik, melynek fejlesztésére az oktatás színtere is alkalmas lenne a generációs specifikumok figyelembevétele mellett. Jelen tanulmány keretében szekunder és kvantitatív primer kutatás eredményeinek fényében elemeztük a Z generáció véleményét a tudatosság szerepének és fontosságának megítélése, annak az oktatásban betöltött szerepe kapcsán. Ez az elemzés rávilágít arra, hogy a Z generációval foglalkozó oktatási stratégiáknak alkalmazkodniuk kell a fiatalok igényeihez, és az élményszerzést, a gyakorlatot, valamint a személyre szabott fejlesztést kell előtérbe helyezniük. Fontos az interakció, az útmutatás, támogatás a közösségi élménynyújtás és az önfejlesztés lehetőségének biztosítása az oktatás során az eredmények szerint.

XIII. ÉVF. 2025. 1. SZÁM 46-49

DOI: 10.24387/CI.2025.1.9

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/05/Pages-from-Controller_2025_1-9.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

AMEEN, N. HOSANY, S. & TAHERI, B. (2023): Generation Z’s psychology and new-age technologies: Implications for future research. PSYCHOLOGY & MARKETING, 40, pp. 2029–2040. https://doi.org/10.1002/mar.21868

BIRNEY, M.E. (2023): Self and Identity: The Basics (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429274534

CHAN, C.K.Y. – LEE, K.K.W. (2023): The AI generation gap: Are Gen Z students more interested in adopting generative AI such as ChatGPT in teaching and learning than their Gen X and millennial generation teachers?. SMART LEARN. ENVIRON., 10(60). https://doi.org/10.1186/s40561-023-00269-3

CORE, S. – MEGHAN, G. (2017): InPractice: Generation Z: Educating and Engaging the Next Generation of Students. ABOUT CAMPUS: ENRICHING THE STUDENT LEARNING EXPERIENCE, 22(3) pp. 21-25. https://doi.org/10.1002/abc.21293

Inner Development Goals (2023): https://journals.openedition.org/factsreports/7326

LEAL FILHO, W. – SIMAENS, A. – PAÇO, A. – HERNANDEZ-DIAZ, P. M. – VASCONCELOS, C. R. P. – FRITZEN, B. & MAC-LEAN, C. (2023): Integrating the Sustainable Development Goals into the strategy of higher education institutions. INTERNATIONAL JOURNAL OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT & WORLD ECOLOGY, 30(5), pp. 564–575. https://doi.org/10.1080/13504509.2023.2167884

LONDON, M. – SESSA, V. & SHELLEY, L. (2022): Developing Self-Awareness: Learning Processes for Self- and Interpersonal Growth. ANNUAL REVIEW OF ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY AND ORGANIZATIONAL BEHAVIOR, 10. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-120920-044531

M. NEUMANN, M. RAUSCHENBERGER & E. – M. SCHÖN, (2023): We Need To Talk About ChatGPT: The Future of AI and Higher Education, 2023 IEEE/ACM 5th International Workshop on Software Engineering Education for the Next Generation (SEENG), Melbourne, Australia, 2023, pp. 29-32, doi: https://doi.org/10.1109/SEENG59157.2023.00010.

MALHOTRA N. K. – SIMON J. (2017): Marketingresearch, Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó.

MCCRINDLE.M (2024): Generations Defined Infographic, 2024. https://mccrindle.com.au/article/topic/demographics/the-generations-defined/ letöltés dátuma: 2024.03.22. 16:10 Reimagining our futures together: a new social contract for education. International Commission on the Futures of Education. DOI: https://doi.org/10.54675/ASRB4722

ROSHA, A. & LACE, N. (2021): Assessment of the Impact of Coaching on a Company’s Performance: A Review of Methods. JOURNAL OF OPEN INNOVATION: TECHNOLOGY, MARKET, AND COMPLEXITY, 7. https://doi.org/233.10.3390/joitmc7040233

SAJTOS L. – MITEV A. (2007): SPSS Research and Data Analysis Manual. SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv Budapest: Alinea Kiadó

SEPULVEDA, A. (2020): Coaching College Students to Thrive: Exploring Coaching Practices in Higher Education.

SHTALTOVNA, Y. – RODRIGUEZ CARREON, V. – LINDENCRONA, F. & DONALD, W. E. (2024): Cognitive Skills within the Inner Development Goals (IDG) Framework: Empowering Sustainable Careers and Sustainable Development. GILE JOURNAL OF SKILLS DEVELOPMENT, 4(1), pp. 74–94. https://doi.org/10.52398/gjsd.2024.v4.i1.pp74-94

TAN, E. – WANGANOO & MATHUR, M.. (2023): Generation Z, sustainability orientation and higher education implications: An ecopedagogical conceptual framework. JOURNAL OF APPLIED LEARNING & TEACHING, 6(1). https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.ss2

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707.locale=en, (2021) 3.o.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707.locale=en, (2021) 63. o.

https://www.undp.org/sustainable-development-goals/quality-education

https://www.unesco.org/en/futures-education (2024.07.16. 4:59)