A Z GENERÁCIÓ MUNKAERŐPIACI INTEGRÁCIÓJÁVAL KAPCSOLATOS GLOBÁLIS KIHÍVÁSOK

A Negyedik Ipari Forradalom, a digitális technológia rohamléptékű fejlődése az erőforrások hatékonyabb felhasználása révén felgyorsították életritmusunkat, átalakították kommunikációs és fogyasztási szokásainkat. Ez a tendencia hatással van a munka világára is. Megjelent egy új, globális generáció, melynek tagjai ma még nagyrészt iskolapadban ülnek, holnap azonban már megjelennek a munkaerőpiacon, ahol jövőre irányuló fókusszal keresik a rugalmas munkavállalási lehetőségeket, az alternatív megoldásokat. Mindez kihívás elé állítja az emberi erőforrás menedzsment szereplőit. A cikkben szakirodalmi forráselemzés alapján arra kívánok rávilágítani, hogy a digitális generáció munkaerőpiacra való belépésével vége van az egy tömegben kezelt munkavállalói rétegnek, új stratégiákra, megoldásokra van szükség a motiválás, ösztönzés, megtartás területén.

XIII. ÉVF. 2025. 2. SZÁM 60-65

DOI: 10.24387/CI.2025.2.10

A cikk megtekinthető:http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/07/Controller_2025_2_10.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

ASZTALOS PÉTER, HUGÓ (2022): Tudás. A tehetség és kreativitás a gazdasági növekedés valódi forrása. In: Baksay Gergely, Matolcsy György, Virág Barnabás (szerk.). Új Fenntartható Közgazdaságtan. Globális vitairat (c. könyv). Magyar Nemzeti Bank, pp. 61-70. ISBN 978-615-5318-51-1

BERECZKI, ENIKŐ (2022): A rejtélyes Z generáció – Együttműködés a mai tizen- és huszonévesekkel, HVG könyvek ISBN 9789635651382

BUDA, ANDRÁS (2019): Generációk, társadalmi csoportok a 21. században. MAGYAR TUDOMÁNY 180 1 pp. 120-129. DOI: 10.1556/2065.180.2019.1.12

FERINCZ, ADRIENN SZABÓ ZSOLT, ROLAND (2012): A Z generáció hatása a munkáltató szervezetekre. MUNKAÜGYI SZEMLE, pp. 88-93. Online: https://www.munkaugyiszemle.hu/z-generacio-hatasa-munkaltatoi-szervezetekre

DELOITTE (2024): 2024 Gen Z and Millennial Survey. Living and working with purpose in transorming world.  https://www.deloitte.com/be/en/services/consulting/perspectives/2024-genz-and-millennial-survey.html

HORTOVÁNYI, LILLA – SZABÓ, ZSOLT ROLAND – NAGY, SÁNDOR GYULA – STUKOVSZKY, TAMÁS (2020): A digitális transzformáció hatásai – Felkészületek e a hazai vállalatok a benne rejlő nagy lehetőségre (vagy a veszélyekre)?  KÜLGAZDASÁG. LXIV. évf. pp.73-96. 2020. március-április (JEL) kód: O14, O33, L25 Online: https://doi.org/10.47630/KULG.2020.64.3-4.73

KLEIN, SÁNDOR (2007): Vezetés és szervezetpszichológia. Edge 2000 Kft., Budapest

KLEIN, SÁNDOR (2018): Munkapszichológia a 21. században, Edge 2000Kft., Budapest

KÓPHÁZI, ANDREA – PÉTERVÁRI, ZSÓFIA – BALASSA, ÉVA (2018): Az X, Y és Z generációk kihívásai a 21. század munkaerőpiacán. MUNKAÜGYI SZEMLE 61. évf 6. szám. pp. 49-55. Online: https://munkaugyiszemle.hu/az-x-y-es-z-generaciok-kihivasai-21-szazad-munkaeropiacan

KRAJCSÁK, ZOLTÁN (2014): A tudatos elkötelezettség szervezeti jelentősége.  TAYLOR GAZDÁLKODÁS- ÉS SZERVEZTÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT Évf. 6. szám 1-2., pp.187-196. Online: http://acta.bibl.u-szeged.hu/34606/1/vikek_014_015_187-196.pdf

LÁSZLÓ, GYULA (szerk.) (2021): Foglalkoztatáspolitika. A munkaerőpiac és a foglalkoztatáspolitika sajátos világa. A foglalkoztatáspolitikai eszközök változatai. Wolters Kluver Hungary Kft. ISBN:978 963 295 976 4 Online: https://mersz.hu/dokumentum/wk853__1/

KULCU-GUSZTAFIK ANITA (2019): Generációk, tudásmegosztás és a reverse mentoring, Online: https://hvg.hu/brandchannel/HVG_Konferencia_20190902_Generaciok_tudasmegosztas_es_a_re verse_mentoring

MALATYINSZKI, SZILÁRD (2020): Az új generáció, mint erőforrás. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok pp. 90-101. ISSN 2630-886X Online: https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1688/

MATISCSÁKNÉ LIZÁK, MARIANNA (szerk.) (2016): Emberi erőforrás gazdálkodás. Wolters Kluver Kiadó Kft. (2016) ISBN 978 963 295 617 6 Online:  https://mersz.hu/hivatkozas/wk44_impresszum#wk44_impresszum

MCRINDLE, MARK – WOLFINGER, EMILY (2010): Az XYZ ábécéje. KORUNK Harmadik folyam XXI/11. 2010. nov. pp. 13-19. ISSN 1222-8338

MERETEI, BARBARA (2017): Generációs különbségek a munkahelyen. Szakirodalmi áttekintés. VEZETÉSTUDOMÁNY XLVIII. évf. 10. Szám pp.10-18 ISSN 0133-0179 DOI: 10.14267/VEZTUD.2017.10.02 Online: https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3083/

NÓGRÁDI-SZABÓ, ZOLTÁN – NEULINGER, ÁGNES (2017): Értékek és életmód generációs megközelítésben pp-115-121. Online: https://emok.hu/en/publications/conference-proceedings/d-534:ertekek-es-eletmod-generacios-megkozelitesben-a-z-generacio

PINK, DANIEL H. (2010): Motiváció 3.0 HVG Kiadói Zrt.

PIRHOV-TÓTH, BARBARA – KISS, ZSUSZANNA (2020): A negyedik ipari forradalom oktatásra és munkaerőpiacra gyakorolt hatása RÉGIÓKUTATÁS SZEMLE V. évf. 2. sz. pp.27-34. DOI:10.30716/RSZ/20/2/3

POÓR, JÓZSEF – KAROLINY, MÁRTONNÉ – BERDE, CSABA – TAKÁCS, SÁNDOR (2012): Átalakuló emberi erőforrás menedzsment. Complex Kiadó Jogi és Üzleti Tartalomszolgáltató Kft., Budapest. ISBN:9789632950839

RUZSA, CSABA ROLAND (2018): „Z” generáció fő jellemzői és a várható munkaerőpiaci kihívások Online: https://www.academia.edu/76785994/_Z_gener%C3%A1ci%C3%B3_f%C5%91_jellemz%C5%91i_%C3%A9s_a_v%C3%A1rhat%C3%B3_munker%C5%91_piaci_kih%C3%ADv%C3%A1sok_Main_characteristics_of_generation_Z_and_the_challenges_to_come_in_the_labour_market

STARR, JULIE (2012): Coach szemlélettel a munkahelyen. Budapest, Coaching Határok nélkül Kft.

STEIGERVALD, KRISZTIÁN (2020): Generációk harca – Hogyan értsük meg egymást? Partvonal Könyvkiadó, Budapest,  

SZABÓ, ANNA (2016): A munkavállalói elkötelezettség növelésének hatása és lehetőségei. OPUS ET EDUCATIO 3. évf. 4. szám  9. szám pp-1-12. Online: https://doi.org/10.3311/ope.41

SZALAI, ZOLTÁN (2022): Új technológiai korszakba lépünk In: Baksay Gergely, Matolcsy György, Virág Barnabás (szerk.). Új Fenntartható Közgazdaságtan. Globális vitairat (c. könyv). Magyar Nemzeti Bank, pp. 41-50. ISBN 978-615-5318-51-1

SZOMBATHELYI, CSILLA (2012): A munkahelyi jóllét kutatásának előzményei és jelenlegimegközelítése – A stressztől a jóllétig. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 3.szám, pp. 33-45. Online: http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2013/07/AP_2012_3_Szombathelyi.pdf

TAKÁCS, SÁNDOR – CSILLAG, SÁRA – KISS, CSABA – SZILAS, ROLAND (2012): Még egyszer a motivációról, avagy „hogyan ösztönözzük alkalmazottainkat itt és most?” VEZETÉSTUDOMÁNY XLIII. évf. 2012. 2. szám, pp. 2-17. ISSN 01330179 Online: http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/557/1/vt_2012n2p2.pdf

TÖRÖK KMOSKÓ, JUDIT – DAJNOKI, KRISZTINA (2023): A “job hopping” jelenség hatásai. ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE IV. évf. 2023/3. sz. pp-30-42. ISSN 2677-1306 Online: https://doi.org/10.58269/umsz.2023.3.3

TRACY, BRIAN (2014): Motiváció. Trivium Kiadó. Budapest, pp. 20-22.

VARGA, ALEXANDRA – HÉDER RIMA, MÁRIA (2021): A munkáltatói márkaépítés és a Z generáció munkahelyválasztási preferenciái. GAZDÁLKODÁSTUDOMÁNYI KÖZLEMÉNYEK IX. évfolyam. 1. szám pp. 67-74.Online: https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/14255

VISONTAI-SZABÓ, KATALIN (2020): Generációs különbségekből adódó motivációs nehézségek a munkahelyeken Acta Universitatis Szegediensis forum: acta juridicia et politica, (10) 2.pp. 289-310  ISSN 2063-2525 Online: https://acta.bibl.u-szeged.hu/70799/

VIRÁG, IMRE –  SZŰCSNÉ SZANISZLÓ, ZSUZSA (2014): A rejtett tartalék. MUNKAÜGYI SZEMLE 2014/5 pp. 33-49.  Online: https://www.munkaugyiszemle.hu/archiv-2014-2015