AZ INNOVÁCIÓ POTENCIÁLIS ELŐNYEI NÉHÁNY HAZAI VÁLLALKOZÁS VÉLEMÉNYÉNEK TÜKRÉBEN

A tanulmány azzal foglalkozik, hogy megvilágítsa, milyen lehetséges előnyei vannak annak, ha valaki innovációs tevékenységet végez. A tanulmány nem tűzi ki célul az innováció definiálását, tekintettel arra, hogy annak több száz ismert meghatározása létezik. Ugyanakkor fontos feladat lehet annak összegzése, hogy milyen hatásokra számíthat az a vállalkozás, amely innovációs tevékenységet kezdeményez és hajt végre sikeresen a szervezetnél. Az innováció hasznának összegzése után a hazai KKV szektor néhány szereplőjével készített interjús kutatás összefoglalása tárul elénk, amely gyakorlati bizonyítékát adja annak, hogy miért érdemes az innovációban valójában részt venni. A tanulmány alapvető célja az, hogy bizonyítékot találjon arra a felvetésre, hogy az innovációval ténylegesen is érdemes foglalkozni és egy-egy sikeres innováció több potenciális hasznot is hozhat egy gazdálkodó szervezetnek.

XII. ÉVF. 2024. 1. SZÁM 47-52

DOI: 10.24387/CI.2024.1.8

Cikk megtekintése: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/08/ContrInf_beliv_2024-01_08.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS 

AMESHO, K. EDOUN, E. – NAIDOO, V. – POOE, S. (2021): Managing competitive advantage through technology and innovation systems and its impacts on service delivery within the Kaohsiung City Government in Taiwan. South African Journal of Information Management, 23(1), 12 pages. doi:https://doi.org/10.4102/sajim.v23i1.1348

BANBURY, C. M. – MITCHELL, W. (1995): The effect of introducing important incremental innovations on market share and business survival. Strategic Management Journal, 16, pp. 161-182. http://www.jstor.org/stable/2486774

BERAWI, M.A. – SUWARTHA, N. – ASVIAL, M. – HARWAHYU, R. – SURYANEGARA, M. – SETIAWAN, E.A. – SURJANDARI, I. – ZAGLOEL, T.Y. M. – MAKNUN, I.J. (2020): Digital Innovation: Creating Competitive Advantages. International Journal of Technology, 11(6), 1076-1080. https://doi.org/10.14716/ijtech.v11i6.4581

BLASKOVICS, B. – MARÓ, Z.Z. – KLIMKÓ, G. – PAPP-HORVÁTH, V. – CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2023): Differences between Public-Sector and Private-Sector Project Management Practices in Hungary from a Competency Point of View. SUSTAINABILITY 15 : 14 Paper: 11236. https://doi.org/10.3390/su151411236

BOYLES, M. (2022): Innovation in business: what it is and why is it so important, Harvard Business School Online, 2022. https://online.hbs.edu/blog/post/importance-of-innovation-in-business

BUNDUCHI, R. – WEISSHAAR, C. – SMART, A.U. (2011): Mapping the benefits and costs associated with process innovation: The case of RFID adoption’, Technovation, vol. 31, no. 9, pp. 505-521. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2011.04.001

BUNDUCHI, R– SMART, A. (2010): Process innovation costs in supply networks: A synthesis, International Journal of Management Reviews. 12(4), pp. 365-383. DOI: 10.1111/j.1468-2370.2009.00269.x

CHATZOGLOU, P. – CHATZOUDES, D. (2018): The role of innovation in building competitive advantages: an empirical investigation. European Journal of Innovation Management, Vol. 21 No. 1, pp. 44-69. https://doi.org/10.1108/EJIM-02-2017-0015

COLLIS, D.J. – MONTGOMERY, C.A. (2008): Versengés az erőforrások terén. Harvard Business Review. Magyar Kiadás. 2008. december. https://hbr.org/1995/07/competing-on-resources-strategy-in-the-1990s

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. – DOBOS, O. (2022): Hungarian SMEs’ role and opinion about research, development and innovation projects. In: Szakál, Anikó (szerk.) IEEE 20th Jubilee International Symposium on Intelligent Systems and Informatics (SISY 2022) Szabadka, Szerbia. pp. 199-203. doi: 10.1109/SISY56759.2022.10036321.

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. – DOBOS, O. (2023a): The place and role of research, development and innovation projects in the life of Hungarian and Polish micro, small and medium-sized enterprises after the pandemic. In: Szakál, Anikó (szerk.) SISY 2023 IEEE 21st International Symposium on Intelligent Systems and Informatics, Budapest, Magyarország : IEEE Hungary Section, pp. 185-189. doi: 10.1109/SISY60376.2023.10417869.

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. – DOBOS, O. (2023b): The aspects of RDI project management in Hungary and Romania in the light of the pandemic. In: Szakál, Anikó (szerk.) SISY 2023 IEEE 21st International Symposium on Intelligent Systems and Informatics. Budapest, Magyarország : IEEE Hungary Section. pp. 179-184. DOI: 10.1109/SISY60376.2023.10417935

DE MASSIS, A. – FRATTINI, F. – KOTLAR, J. – PETRUZZELLI, A.M. – WRIGHT, M. (2016): Innovation through tradition: lessons from innovative family businesses and directions for future research. Academy of Management Perspectives, 30(1), pp. 93-116. http://www.jstor.org/stable/43822139

DOBOS, O. – TÓTH, I. M. – CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. – GARAI-FODOR, M. – KREMMER, L. (2022): How Generation Z managers think about the agility in a world of digitalization, IEEE 20th Jubilee World Symposium on Applied Machine Intelligence and Informatics SAMI, pp. 207-212 doi: 10.1109/SAMI54271.2022.9780683.

DRUCKER, P.F. (2002): The discipline of Innovation. Harvard Business Review. August 2002. https://hbr.org/2002/08/the-discipline-of-innovation

EPPINGER, E. (2021): How Open Innovation Practices Deliver Societal Benefits. Sustainability 2021, 13, 1431. https://doi.org/10.3390/su13031431

EUROPEAN COMMISSION (2023): Innovation Union Scoreboard 2023 Brussels Belgium https://research-and-innovation.ec.europa.eu/statistics/performance-indicators/european-innovation-scoreboard_en (viewed on July 1., 2023).

FATONAH, S. – HARYANTO, A. (2022): Exploring market orientation, product innovation and competitive advantage to enhance the performance of SMEs under uncertain evens.Uncertain Supply Chain Management, 10(1), pp. 161-168. DOI: 10.5267/j.uscm.2021.9.011

GARAI-FODOR, M. – VASA, L. – JÄCKEL, K (2023/a): Characteristics of consumer segments based on perceptions of the impact of digitalisation. Decision Making: Applications in Management and Engineering 6 : 2 pp. 975-993. , 19 p. (2023) DOI: 10.31181/dmame622023940

GARAI-FODOR, M. – VASA, L. – JÄCKEL, K.(2023/b): Characteristics of segments according to the preference system for job selection, opportunities for effective incentives in each employee group. Decision Making: Applications in Management and Engineering 6 : 2 pp. 557-580. , 24 p. (2023) https://doi.org/10.31181/dmame622023761

GARAI-FODOR, M.(2023): Digitalisation trends based on consumer research. In: Szakál, Anikó (szerk.) IEEE 17th International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics SACI 2023 : Proceedings. Budapest, Magyarország: Óbudai Egyetem, IEEE Hungary Section (2023) 818 p. pp. 349-352. , 4 p. doi: 10.1109/SACI58269.2023.10158614.

GARELLI, S. (2005): Competitiveness of nations: The fundamentals: World competitiveness Yearbook. IMD. Lausanne http://www02.imd.ch/wcy/fundamentals/

GRONUM, S. – STEEN, J. – VERREYNNE, M.L. (2016): Business model design and innovation: Unlocking the performance benefits of innovation. Australian Journal of Management, 41(3), 585–605. https://doi.org/10.1177/0312896215587315

HANA, U. (2013): Competitive advantage achievement through innovation and knowledge. Journal of Competitiveness. Vol. 5, Issue 1, pp. 82-96, March 2013 ISSN 1804-171X (Print), ISSN 1804-1728 (On-line), DOI: 10.7441/joc.2013.01.06

IMD (2014-2023) The World Competitiveness Yearbook. Lausanne. Switzerland

JARUZELSI, B. – LOEHR, J. – HOLMAN, R. (2011): Why culture is the key? Strategy+Business https://www.strategy-business.com/article/11404

KOHLHOFFER-MIZSER, CS. (2017): Mediáció a jogi személyek életében II. – munkaügyi mediáció: a munkaügyi mediáció In: Csiszárik-Kocsir, Ágnes (szerk.) Vállalkozásfejlesztés a XXI. században : VII. tanulmánykötet Budapest, Magyarország : Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar (2017) 833 p. pp. 292-302. RePEc:pkk:vf2107:292-302

KOHLHOFFER-MIZSER, CS. (2018): Mediáció a jogi személyek életében I. In: Csiszárik-Kocsir, Ágnes (szerk.) Vállalkozásfejlesztés a XXI. században VI. : tanulmánykötet Budapest, Magyarország : Óbudai Egyetem (2016) RePEc:pkk:vf2106:197-210

LuUAMBA, D. – BLYE, M.L.J. – WILLIANS, I.A. – CHAGADAMA, J.  & MWEMA, E.M. (2021): The benefit of innovation for small businesses. The International Journal of Business and Management Research. 9. 425-432. 10.37391/IJBMR.090405.

POTER, M. E. (1990): The competitive advantage of nations. Harvard Business School

REGUIA, C. (2014): Product innovation and the competitive advantage. European Scientific Journal June 2014. Vol.1 ISSN: 1857-7881.

SITTHIWARONGCHAI, C. – JADESADALUG, V. & KONGKLAI, C. (2018): Development of strategic innovation management components. The Euraseans: Journal on Global Socio-Economic Dynamics, (1(8), 64-72. https://doi.org/10.35678/2539-5645.1(8).2018.64-72

TOHIDI, H. – JABBARI, M.M. (2012): The important of innovation and its crucial role in growth, survival and success of organizations. Procedia Technology. Vol. 1. 2012, pp. 535-538. ISSN 2212-0173. https://doi.org/10.1016/j.protcy.2012.02.116.

WHEELWRIFHT, S.C. – CLARK, K.B. (1992): Revolutionizing product development. The Free Press, Wien (Vienna) ISBN 9780029055151

World Economic Forum (2014-2021) The Global Competitiveness Reports. Geneva. Switzerland. https://www.weforum.org/

Worldbank (2020): Ease of Doing Business Report. Washington. USA https://documents1.worldbank.org/curated/en/688761571934946384/pdf/Doing-Business-2020-Comparing-Business-Regulation-in-190-Economies.pdf