HACKATHONOK SZEREPE AZ ÉRTÉKTEREMTÉSBEN – A HARMAN HACKATHON ESETTANULMÁNYA

A tanulmány tárgya, hogy bemutassa a Junior Engineers Camp – Harman Hackathon eredményeit, tanulságait, amely Székesfehérváron az önkormányzat, a vállalat és a felsőoktatási intézmény együttműködésében valósul meg. A cikk nem tűzi ki célul, hogy a hackathonra vonatkozó teljes szakirodalmi hátteret ismertesse. Ugyanakkor fontos feladata, hogy a Harman Hackathonon keresztül betekintést nyújtson az együttműködésben résztvevő szervezetek, intézmények, az önkormányzat szerepeinek, egymást kiegészítő tevékenységeibe. A tanulmány további célja megvizsgálni ezen a konkrét hackathon révén milyen értékek jönnek létre a különböző stakeholderek részéről. A kutatás a hackathon szervezőinek és résztvevőinek nézőpontjait, előzetes elképzeléseit, tapasztalatait és meglátásait elemzi kérdőíves kutatás eredményeként. Nézőpontjuk rávilágít arra, hogyan lehet egy helix modell együttműködésen alapuló hackathont hatékonyabban és szervezettebben menedzselni, hogy a folyamat végén új érték keletkezzen. A tanulmány alapvető célja az, hogy bizonyítékot találjon arra nézve, hogy az innovációs együttműködésnek ebben a formájában az érintettek (szervezők, résztvevők) win-win helyzetben találhatják magukat. A kutatás hozzájárul, ahhoz, hogy a hackathont, mint közösségi élményen alapuló értékteremtő folyamatot is megjelenítsük, annak közösségépítő szerepével. Az innovatív közösség építése hozzájárulhat a helyi társadalom jól-létéhez és a környezeti, társadalmi kihívások leküzdéséhez.

XIII. ÉVF. 2025. 1. SZÁM 61-66

DOI: 10.24387/CI.2025.1.12

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/05/Pages-from-Controller_2025_1-12.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

ARAUJO, A. A. – KALINOWSKI, M. – BALDASSARRE, M.T. (2024): Can participation in a hackathon impact the motivation of software engineering students? A preliminary case study analysis. CHASE ’24: Proceedings of the 2024 IEEE/ACM 17th International Conference on Cooperative and Human Aspects of Software Engineering. pp. 103 – 108. https://doi.org/10.1145/3641822.3641876

ATTALAH, I. – NYLUND, P. A. & BREM, A. (2023): Who captures value from hackathons? Innovation contests with collective intelligence tools bridging creativity and coupled open innovation. Creativity and Innovation Management, 32(2), pp. 266–280. https://doi.org/10.1111/caim.12552

DEVINE‐WRIGHT, H. – DAVIES, A.R. (2023): What Role for Citizens? Evolving Engagement in Quadruple Helix Smart District Initiatives. Urban Planning, 8 (2), pp. 70-80 DOI: 10.17645/upv8i2.6351

ENDRISSAT, N. – ISLAM, G. (2022): Hackathons as Affective Circuits: Technology, organizationality and affect. Organization Studies, 43(7), pp. 1019-1047. https://doi.org/10.1177/01708406211053

FALUDI, J. (2023): “Hack for impact – sociomateriality and the emergent structuration of social hackathons”, Journal of Organizational Ethnography, Vol. 12 No. 2, pp. 223-241. https://doi.org/10.1108/JOE-12-2022-0036

FRANCO, S. – PRESENZA, A. – PETRUZELLI, A. M. (2021): Boosting innovative business ideas through hackathons. The “Hack for Travel” case study. European Journal of Innovation Management. ISSN: 1460-1060

GARCIA, M. T – ALMARAZ MENÉNDEZ, F. (2021): University hackathons: New ways of educational and social innovation. the experience of the university of Salamanca. Journal of Higher Education Theory and Practice Open Access Volume 21, Issue 7, pp. 56–62.

GARCIA, M. B. (2022): Hackathons as extracurricular activities: Unraveling the motivational orientation behind student participation. Computer Applications in Engineering Education, Volume 30, Issue6, pp. 1903-1918 https://doi.org/10.1002/cae.22564

GARCIA-CASTENDO, J. – CORRALES-GARAY, D. – RODRIGÚEZ-SÁNCHEZ, J-L. – GONZÁLEZ-TORRES. T. (2024): The ideathon as an instrument for entrepreneurial education in university contexts. The International Journal of Management Education. Volume 22, Issue 1, https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100926

KITSIOS, M. – KAMARIOTOU, M. (2023): Digital innovation and entrepreneurship through open data-based platforms: Critical success factors for hackathons. Heliyon, Volume 9, Issue 4. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e14868.

KUMALAKOV, B. – KIM, A. – MUKHTAROVA, S. – SHUKUROVA, A. and KHON, N. (2018): “Hackathon as a Project Based Teaching Tool: Employing Programming Challenge in the Class,” 2018 IEEE 12th International Conference on Application of Information and Communication Technologies (AICT), Almaty, Kazakhstan, 2018, pp. 1-5, doi: 10.1109/ICAICT.2018.8747149.

JARIBION, A. – KHAJAVI, S.H. – JAVRIHAAVIST, U. – NURMI, I. – GUSTAFFSON, R. – HOLMSTRÖM, J. (2023): Crowdsourcing Properties and Mechanisms of Mega Hackathons: The Case of Junction. IEEE Transactions on Engineering Management, vol. 70, no. 9, September 2023

LARA, M. – LOCKWOOD, K. (2016): Hackathons as Community-Based Learning: a Case Study. TechTrends 60, pp. 486-495. https://doi.org/10.1007/s11528-016-0101-0

LEEMET, A. – MILANI, F. – NOLTE, A. (2021): “Utilizing Hackathons to Foster Sustainable Product Innovation – The Case of a Corporate Hackathon Series,” 2021 IEEE/ACM 13th International Workshop on Cooperative and Human Aspects of Software Engineering (CHASE), Madrid, Spain, 2021, pp. 51-60, doi: 10.1109/CHASE52884.2021.00014

MÉSZÁROS, Á. (2023): Bevezetés az innovációpolitikába. In: BIRKNER, ZOLTÁN (szerk.) (2023): Innovációpolitika és KFI infrastruktúrák. Akadémiai Kiadó. PE GTK. Budapest, pp. 11-71. ISBN 9789634549420

MILICEVIC, A. – DESPOTOVIC-ZRAKIC, M. – STOJANOVIC, D. – SUVAJZIC, M. – LABUS, A. (2024): Academic performance indicators for the hackathon learning approach – The case of the blockchain hackathon, Journal of Innovation and Knowledge, Open Access, Volume 9, Issue 31, Article number 100501

NOLTE, A. – PE-THAN, E.P.P. – FILIPPOVA, A. – BIRD, C. – SCALLEN, S. – HERBSLEB J.D. (2018): You Hacked and Now What? – Exploring Outcomes of a Corporate Hackathon. Proc. ACM Hum.-Comput. Interact. 2, CSCW, Article 129 (November 2018), 23 pages. https://doi.org/10.1145/3274398

PONGRÁCZ, F. – HORVÁTH, K. (2021): Az innovációs együttműködések és a nemzeti versenyképesség összefüggésrendszere: az innovációs ökoszisztémák. In: CSATH, MAGDOLNA (szerk.) (2021): Versenyképességi mozaik. Akadémiai Kiadó. Budapest, pp. 228-250. ISBN 9789634547570

RICHTERICH, A. (2019): Hacking events: Project development practices and technology use at hackathons. Convergence Open Access Volume 25, Issue 5-6, Pages 1000-1026 https://doi.org/10.1177/1354856517709405open_in_new

SURENDRAN, S. – MACK, K. – BINGHAM, N. M. – EDWARDS, N. – FROST-SSHENK, J. – KESHISHI, N. – MATOS, F. – MOLDEVEANU, J. – WALSHA, R. – BODMAN-SMITH K. (2023): The use of extracurricular hackathons to promote and enhance students’ academic and employability skills. International Journal of Educational Research Open, Vol. 5. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100307

VARGA, J. (2024): Az innováció potenciális előnyei néhány hazai vállalkozás véleményének tükrében. Controller Infó, XII. ÉVF. 2024. 1. SZÁM: pp. 47-52., 5 p. DOI: 10.24387/CI.2024.1.8

Webcímek:

BODA, K. – CSABAI, L. (2021): A közösségi tervezés maratonja: aszociális hackathon közösségfejlesztő változata. Közösségfejlesztők Egyesülete, Budapest. Online: https://tervezzukmiskolcot.hu/sites/default/files/202205/A%20K%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gi%20Tervez%C3%A9s%20Maratonja%20%28Boda%20Kitti%20%C3%A9s%20Csabai%20Lucia%2C%202019%29_0.pdf (Letöltve: 2024.10.23.)

QUADRUPLE HELIX GUIDE FOR INNOVATIONS (2019): Varmland County Administrative Board, Sweden, 2019, Online: https://northsearegion.eu/media/5326/quadruple-helix-guide-version-20180612.pdf (Letöltve: 2024.10.23.)

SZENT JÓZSEF JEZSUITA templom – II. SZENT JÓZSEF HACKATHON (2024): https://szentjozsef.jezsuita.hu/szent-jozsef-hackathon/ (Letöltve: 2024.10.23.)

HARMAN HACKATHON (2022): Online: https://harmanhackathon.amk.uni-obuda.hu (Letöltve: 2024. 10.23.)

WORLD BANK INSTITUTE (2010): Governance matters 2009. Worldwide Governance Indicators, 1996-2008. Online: http://info.worldbank.org/governance/wgi/index.asp (Letöltve: 2024.10.23.)