NEMZETI DOHÁNYBOLT KIEMELT ÜZLETVÁLASZTÁSI TÉNYEZŐINEK KVALITATÍV KUTATÁSA

A nemzeti dohányboltok forgalmának látványos fejlődése hazai viszonylatban nyomon követhető. A szakirodalom feldolgozását és szekunder kutatást hazai szerzők témához kapcsolódó publikációinak összehasonlító elemzésével végeztük. Primer kutatásként kvalitatív kutatás keretében szakértői interjúkat, fókuszcsoportos interjút és netnográfiai adatelemzést folytattunk. A nemzeti dohánybolt rendszer bevezetése óta megváltoztak a dohányáru vásárlási szokások, ami az értékesítést is változtatásokra késztette. A dohánytermék vásárlók egyre tudatosabbak lettek, valamint nőttek az igényeik és a lehetőségeik. A fókuszcsoportos kutatás eredményei szerint a dohánytermék, mint rutinvásárlás során nagyon fontos üzletválasztási tényező az üzlet elhelyezkedése, közeli parkolás, a széles termékválaszték, a gyors vásárlás lehetősége és az eladók személye. A netnográfiai adatelemzés keretében google-on, facebook-on (szakértői interjúalanyok dohányboltjának facebook oldalain) és blogokon hozzászólásokat elemeztünk a dohányzással és dohányboltokkal kapcsolatos online térben történő információ megosztásról, és keresésről.

XII. ÉVF. 2024. 2. SZÁM 39-46

DOI: 10.24387/CI.2024.2.8

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/11/Controller_2024_2-8.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

2012. évi CXXXIV. törvény a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről

AGÁRDI, I. (2010): Kereskedelmi Marketing és menedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978 963 454 016 8 terjedelem 412. p.

BÁNYAI, E. – NOVÁK, P. (2016): Online üzlet és marketing, Akadémia kiadó, Budapest. ISBN 9789630589864 terjedelem 267. p.

BAUER, A. –BERÁCS, J. –KENESEI, Zs. (2016): Marketing alapismeretek. Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 9789630595025 terjedelem 452. p.

BLACKWELL, R. D. MINIARD, P. W. – ENGEL, J. F. (2006): Consumer Behavior. USA: G&S Book Services10th Edition

DANKÓ, L. (2000), Értékesítés. Pro Marketing Miskolc Egyesület, Miskolc. terjedelem 332. p.

DÖRNYEI, KRISZTINA – MITEV, ARIEL ZOLTÁN (2010): Netnográfia, avagy online karosszék-etnográfia a marketingkutatásban. VEZETÉSTUDOMÁNY, XLI. Évfolyam 2010. 4. szám. pp.55-68. ISSN 0133-0179

DÖRNYEI, KRISZTINA (2018): Bioélelmiszer fogyasztási szokások. Szegmentálás és a bizalom fontossága. MARKETING & MENEDZSMENT, 42 (4) pp.34-42. ISSN 1219-0349

EUROPEAN COMISSON (2009): Comission calls for smoke free Europe by 2012 https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/IP_09_1060, letöltés dátuma:  2022.01.19.

FARKAS NOÉMI DÓRA (2019): Az egészséges táplálkozás megítélése a hazai fogyasztók körében. Tudományos Diákköri Dolgozat. Debreceni Egyetem, Debrecen, 2019. Online: https://dea.lib.unideb.hu/handle/2437/348330

FÖLDI, K. (2012): A fogyasztói üzletválasztási döntések az élelmiszerorientált kiskereskedelemben. Doktori értekezés. Pécsi Tudományegyetem Online: https://doktori.hu/index.php?menuid=193&lang=HU&vid=10473

FÖLDI, K. (2021): Kereskedő mestervizsgára felkészítő jegyzet. Budapest: Magyar Kereskedelmi és Iparkamara terjedelem 164. p.

GÁL TÍMEA – SOÓS MIHÁLY – SZAKÁLY ZOLTÁN(2017): Egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos fogyasztói insight-ok feltárása netnográfiával – esettanulmány. VEZETÉSTUDOMÁNy, XLVIII. Évfolyam 2017. 4. szám. ISSN 0133-0179

GYENGE, B. (2008): Fogyasztói üzletválasztás a hagyományos bolti élelmiszer-kiskereskedelemben. Doktori (Ph.D) értekezés Szent István Egyetem Gödöllő

HOFMEISTER-TÓTH, Á.-TÖRŐCSIK, M. (1996): Fogyasztói magatartás. Nemzeti tankönyvkiadó Budapest. ISBN 0729002639321 terjedelem 232. p.

HOFMEISTER-TÓTH, Á. (2003): Fogyasztói magatartás. Aula Kiadó, Budapest. ISBN 9789639478671 terjedelem 340. p.

HOFMEISTER-TÓTH, Á. (2008): A fogyasztói magatartás alapjai. Aula Kiadó, Budapest.

HUSZKA PÉTER – KÁLDI JUDIT (2010): Fogyasztói szokások és attitűdök vizsgálata a dohányzó fiatalok körében. In: A Magyar Marketing Szövetség Marketing Oktatók Klubja 16. országos konferenciája. (MOK 2010), Budapest pp. 775-788. Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, 2010. augusztus 26-27.

KOZÁK TAMÁS (2014): Kisboltok vonzáskörzetének meghatározása, azaz dohánybolt-telephely kiválasztása kvantitatív módszerekkel. In: Alkalmazott Tudományok I. Fóruma. (BGF 2014), Budapest pp. 476-491. Budapesti Gazdasági Főiskola, 2014. március 13-14.

KOZINETS, ROBERT V. (2012): Marketing Netnography: Prom/ot(ulgat)ing a New Research METHOD. METHODOLOGICAL INNOVATIONS Online (2012) 7(1) 37-45. ISSN 2059-7991

LANTOS, G. P. (2010): Consumer Behavior. in Action Real-Life Applications for Marketing Managers. M.E. Sharpe Inc., New York. (http://books.google.hu/books?id=JemkYebV5NYC&printsec=frontcover&dq=Lantos+consumer&hl=hu&ei=195PTq2AOMed-waF6Jj-Bg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCoQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false 2010. 08. 21)

LEHOTA JÓZSEF – HORVÁTH ÁGNES – GYENGE BALÁZS (2005): „A vevői üzletválasztást meghatározó tényezők feltárása a hagyományos bolti élelmiszer-kiskereskedelem területén, kvalitatív kutatás segítségével” MARKETING & MENEDZSMENT 2005. XXXIX. évf. 3. sz. p. 4-16. ISSN 2786-3395

MAGYARKÖZLÖNY (2012): 2012. évi CXXXIV. Törvény a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről. https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/e1c32afffd7c3bc0a98c513d1195922f78acc4c2/megtekintes, letöltés dátuma: 2021.11.21.

MONROE, KENT B. – GUILTINAN, JOSEPH P. (1975): „A Path-Analiytic Exploration of Retail Patronage Influences”. JOURNAL OF CONSUMER RESEARCH 1975.

NAGY, E. (1997): A kereskedelem szerkezeti átalakulása és területi sajátosságai. (Kézirat) Győr: MTA RKK

Nemzeti Népegészségügyi Központ (2020): A felnőtt korosztály dohányzási szokásai pp. 3.5. In: Függőségek, különös tekintettel a nők függőségére. (Szerk. Tománé Mészáros A.). Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978 963 454 619 1

OLACH, Z. (1997): A marketing szemlélete és gyakorlata. A marketing áttekintő kézikönyve/Felsőoktatási tankönyv LSI Oktatóközpont Kiadó, Budapest. ISBN 963-577-181-9 terjedelem 432. p.

PÉNZES, I. – GYENGE, B. (2010): Kereskedelmi marketing. Szent István Egyetem Gödöllő

PRED, A. (1977): City-Systems in Advanced economies. London: Hutchinson

REKETTYE, G. – TÖRŐCSIK, M. – HETESI, E. (2016): Bevezetés a marketingbe, Akadémia kiadó, Budapest. ISBN 9789630596671 terjedelem 330 p.

SHETH, J. N. – MITTAL, B. – NEWSMANN, B. I. (1999): Costumer behavior: consumer behavior & beyond. Dryden Press,  ISBN 003098016X

TÓTH, Z. (2021): A dohányipar és dohány-kiskereskedelem COVID-biztos https://trademagazin.hu/hu/a-dohanyipar-es-dohany-kiskereskedelem-covid-biztos/, letöltés dátuma: 2021.11.21.

TÖRŐCSIK, M. (1995): Kereskedelmi marketing. Közgazdasági és Jogi könyvkiadó, Budapest. ISBN 0489005319483 terjedelem 261. p.

TÖRŐCSIK, M. (1998): Kereskedelmi marketing. KJK- KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. ISBN 2399963939051 terjedelem 235. p.

TÖRŐCSIK, M. (2006): Vásárlói magatartás. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 978-963-05-8397-8 terjedelem 320 p.

TÖRŐCSIK, M. (2011): Fogyasztói magatartás. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978 963 05 9737 1 terjedelem p.

TÖRŐCSIK, M. (2016): Fogyasztói magatartás Insight, trendek, vásárlók, Akadémia kiadó, Budapest. ISBN 9789630591584 terjedelem 499 p.

TÖRŐCSIK, M. – SZŰCS, K. (2021): Fogyasztói magatartás Mintázatok, trendek, alkalmazkodás, Akadémia kiadó, Budapest. ISBN 9789634546344 terjedelem 384 p.

VASZARI, T. (2008): Vendéglátás-marketing. Gasztrotop Kft., Budapest, ISBN 978 963 06 4184 5 terjedelem 352 p.

VERES, Z. – SZILÁGYI, Z. (szerk.) (2006): A marketing alapjai. Perfekt Kiadó, Budapest. ISBN 2310005531453 terjedelem 315 p.

VERES, Z. (2017): A szolgáltatásmarketing alapkönyve. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 978-963-05-8670-2 terjedelem 578 p.