SUMMARY
Changes in private label purchasing behavior in the FMCG market can be tracked domestically. The literature review and secondary research was carried out by comparative analysis of related publications of domestic and foreign authors. As primary research, we used observations as descriptive research, focus group interviews as qualitative research, and online questionnaires as quantitative research. Qualitative research shows that women and larger households purchase more private label products. Based on our quantitative research, there is no evidence that women and men differ in their preferences for retail or manufacturer brands. We only found significant gender differences in perceptions of the importance of private label product packaging. Households with larger household sizes spend only slightly more on private label goods. Based on the primary research, we can in no way claim that private label products are of inferior quality to manufacturer brand products.
2023. SPECIAL ISSUE 2 14-19
DOI: 10.24387/CI.2023.SPECIAL ISSUE 2.3
Cikk megtekintése: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/02/ContrInf_beliv_kulonszam_2023_2-3.pdf
REFERENCES
ABHISHEK (2014): Private Label Brand Choice Dynamics: Logit Model Involving Demographic and Psychographic Variables, SOUTH ASIAN JOURNAL OF MANAGEMENT January-March, 21(1), pp. 49-64. ISSN 0971-5428
AGÁRDI, I. (2017): Kereskedelmi Marketing és menedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-058-940-6
BAUER, A. – KOLOS, Krisztina (ed. 2017): Márkamenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-454-010-6
BALLÓ, Zs. (2013): A hazai kereskedelmi márkák vásárlói magatartását befolyásoló tényezőinek vizsgálata a napi fogyasztási cikkek piacán. PhD thesis. Szent István University, Gödöllő, doi: 10.14751/SZIE.2013.001
BALTAS, G. – DOYLE, P. (1998): An Empirical Analysis of Private Brand Demand Recognising Heterogeneous Preferences and Choice Dynamics, JOURNAL OF THE OPERATIONAL RESEARCH SOCIETY 49(8), pp. 790-798. DOI10.1038/sj.jors.2600591 ISSN 0160-5682
BIRO, A. (2022): Sajátmárkás termékek: meglepő, ami kiderült – ez vár rád az Aldiban, Sparban, Tescóban, Auchanban https://www.penzcentrum.hu/vasarlas/20220406/sajatmarkas-termekek-meglepo-ami-kiderult-ez-var-rad-az-aldiban-sparban-tescoban-auchanban-1123701, accessed on 01 May 2022
DANYI, P. – REKETTYE, G. – VERES, I. (2021): Modern árazás. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-454-564-4
FORGÁCS, A. (2017): Fejezetek a kommunikáció szociálpszichológiájából. Akadémiai Kiadó, Budapest ISBN 978-963-454-105-9
ÉRSEK, M. Z. (2023): Olcsóbb, de nem rosszabb: egyre kapósabb a saját márka https://azuzlet.hu/olcsobb-de-nem-rosszabb-egyre-kaposabb-a-sajat-marka/, accessed on 01 April 2023
FÖLDI, K. (2014 a): Magyar származás hatása a kereskedelmi márkás élelmiszerek márkaválasztására Kelet-Magyarországon. Így kutattunk mi! Tanulmánykötet III. Nemzeti Kiválóság Országos Program ösztöndíjasaink tanulmányaiból Budapest: Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal, pp. 83-104. (ISBN 978-615-80100-0-9)
FÖLDI, KATA (2014 b): Magyar származás hatásának kvalitatív és kvantitatív kutatása a kereskedelmi márkás élelmiszerek márkaválasztására Kelet-Magyarországon, ECONOMICA a Szolnoki Főiskola Tudományos Közleményei, 7(2), pp. 215-229. DOI 10.47282/economica/2014/7/2/4361 ISSN 1585-6216
FÖLDI, KATA (2021): The qualitative research of Hungarian origin effect on private label food brand choice in east Hungary in 2020 15th Annual International Conference on Economics and Business Challenges in the Carpathian Basin Global Challenges – Local Answers Sapientia Hungarian University of Transylvania, Faculty of Economics, Socio-Human Sciences and Engineering, pp. 449-462. ISBN 978-973-53-2752-1 4
GYÖNGYÖSI, B. (2022): Vallottak az áruházláncok: így alakította át a vásárlási szokásainkat a magas infláció https://www.vg.hu/kiskereskedelem/2022/07/atalakitotta-a-vasarlasi-szokasainkat-a-magas-inflacio, accessed on 11 September 2022
KÁTAI, I. (2020a): A saját márka fellegvára Európa (published on 12 October 2020) https://trademagazin.hu/hu/a-sajat-marka-fellegvara-europa/, accessed on 01 January 2021
KÁTAI, I. (2020b): Európai áttekintés – Nielsen 2020 (published on 02 December 2020) https://trademagazin.hu/hu/europai-attekintes-nielsen-2020/, accessed on 03 January 2021
KOVÁCS, G. (2023) Az ALDI nyerte a legtöbb díjat „Az Év Saját Márkás Terméke” pályázaton https://markamonitor.hu/az-aldi-nyerte-a-legtobb-dijat-az-ev-sajat-markas-termeke-palyazaton/, accessed on 08 March 2021
KOTLER, P. – KELLER, K. L. (2006): Marketingmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest ISBN 963-05-8345-3
PLMA (2022): PRIVATE LABEL CONTINUES TO THRIVE IN EUROPE https://www.plmainternational.com/industry-news/private-label-today, accessed on 14 February 2023
KUMAR, N. – STEENKAMP, J and B. E. M. (2007): Private Label Strategy: How to Meet the Store Brand Challenge. Harvard Business School Press, Brighton. ISBN-13, 978-1422101674
MYERS, JOHN G. (1967): Determinants of Private Brand Attitude, JOURNAL OF MARKETING RESEARCH, 4(1), pp. 73-81. https://doi.org/10.1177/002224376700400110, ISSN 0022-2437
PÉNZCENTRUM (2021): Így változik a Lidl sajátmárkás termékeinek íze: a legtöbb vásárlónak fel sem tűnik a különbség https://www.penzcentrum.hu/vasarlas/20211014/igy-valtozik-a-lidl-sajatmarkas-termekeinek-ize-a-legtobb-vasarlonak-fel-sem-tunik-a-kulonbseg-1118561, accessed on 23 October 2022
PÉNZES, I. – GYENGE, B. (2010): Kereskedelmi marketing. University of Gödöllő university student support Szent István Egyetem, Gödöllő, Gazdaság És Társadalomtudományi Kar, Marketing Intézet, Gödöllő ISBN NINCS
RAJU, JAGMOHAN S. – SETHURMAN, RAJ AND DHAR, SANJAY K. (1995): The Introduction and Performance of Store Brands, MANAGEMENT SCIENCE, 41(6), pp. 957-978. DOI 10.1287/mnsc.41.6.957 ISSN 00251909
TAMÁSNÉ, SZABÓ ZS. (2023): Hiába száguld az infláció, parfümön, sörön és cigin nem spórolunk https://24.hu/fn/gazdasag/2023/06/08/dragulas-inflacio-sporolas-sajat-markas-termekek-vasarlas/, accessed on 23 June 2023
TRADEMAGAZIN (2023): Kihirdette a PLMA a 2023-as Nemzetközi Kiválósági Díj nyerteseit https://trademagazin.hu/hu/kihirdette-a-plma-a-2023-as-nemzetkozi-kivalosagi-dij-nyerteseit/, accessed on 01 November 2023
TÖRŐCSIK, M. – SZŰCS, K. (2021): Fogyasztói magatartás Mintázatok, trendek, alkalmazkodás, Akadémia kiadó, Budapest. ISBN 9789634546344
VAN ROMPAEY, S. (2023): Private brands continue to grow https://www.retaildetail.eu/news/food/private-brands-continue-their-rise/, accessed on 02 November 2023