HOGYAN VÁLTOZZUNK? MILYEN ISMERETEKRE, TUDÁSRA VAN SZÜKSÉG A MEGVÁLTOZOTT VILÁGUNKBAN?

2023-ban Európa és hazánk is nagy kihívások elé néz: háború, háborús fenyegetettség, infláció, élelmiszerválság, klímaválság, időjárási szélsőségek, energiahiány és válság. Kutatásunk fókuszában az állt, hogy mit gondolnak a megkérdezettek, milyen tudásra és ismeretekre van szükség a megváltozott világunkban. A kérdéseink közt kiemelten kezeltük még, hogy az alanyok életformájukon, életvitelükön kívánnak-e, illetve kényszerülnek-e változtatni, hogyan változott meg a vásárlási szokásuk, a különböző szolgáltatások igénybevételéhez a hozzáállásuk az utóbbi időben. 51 alanyt kérdeztünk meg kvalitatív kutatásunk keretében 2023. március-májusban. A válaszadók közt X, Y és Z generáció tagjai közel azonos arányban szerepeltek, budapestiek 40%-ban, vidékiek 60%-ban. A kutatás eredményeként rávilágítottunk azokra az ismeretekre, készségekre, melyek meglátásunk szerint jelenleg a legfontosabbak, és melyek oktatására és elsajátítására a mai oktatási rendszerben szükség mutatkozik.

XII. ÉVF. 2024. 1. SZÁM 24-29

DOI: 10.24387/CI.2024.1.4

Cikk megtekintése: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/08/ContrInf_beliv_2024-01_04.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS  

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. VARGA, J. – GARAI-FODOR, M. (2016): The value based analysis of the financial culture. The Journal Of Macro Trends In Social Science 2 : 1 pp. 89-100. ISSN: 2471-2752

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. – VARGA, J. (2017): Financial knowledge, skills and investment practice in Hungary – results based on a primary research. Macrotheme Review: A Multidisciplinary Journal Of Global Macro Trends,  6 : 4 pp. 10-20. ISSN: 1848-4735

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2021): Customer Preferences in Bank Selection before and after the Pandemic in the Light of Financial Culture and Awareness. Acta Polytechnica Hungarica, 18(11),pp. 151-169. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.18.11.2021.11.9

CSISZÁRIK-KOCSIR, Á(2022): The Present and Future of Banking and New Financial Players in the Digital Space of the 21st Century. Acta Polytechnica Hungarica 18(8), pp. 143-160.  ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.19.8.2022.8.9

EUROSTAT: https://g7.hu/adat/20220309/egyre-tobb-fiatalbol-lesz-diplomas-a-regioban-de-magyarorszagon-meg-csokkent-is-az-aranyuk/ (Eurostat 2022.)

GARAI-FODOR, M. – CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2018): Validity of value-based consumer behavior models in the financial awareness of Generations Z and Y. Értékrend alapú fogyasztói magatartásmodellek érvényessége a Z- és Y generáció pénzügyi tudatossága terén. Pénzügyi Szemle 2018/4, pp 518-536. ISSN: 0031-496X

GARAI-FODOR, M. (2021): Food Consumption Patterns, in a Values-based Approach, for Generation Z. Acta Polytechnica Hungarica 18(11) pp. 117-134. (2021) ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.18.11.2021.11.7

GARAI-FODOR, M. (2022): The Impact of the Coronavirus on Competence, from a Generation-Specific Perspective. Acta Polytechnica Hungarica 19 (8) pp. 111-125. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.19.8.2022.8.7

GARAI-FODOR, M. – VARGA, J. – CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2022): Generation-specific perceptions of financial literacy and digital solutions. In: IEEE (szerk.) IEEE 20th Jubilee World Symposium on Applied Machine Intelligence and Informatics SAMI (2022): Proceedings. Poprad, Szlovákia, pp. 193-200. ISBN: 9781665497046 DOI: 10.1109/SAMI54271.2022.9780717

GARAI-FODOR, M (2023): Analysis of Financially Aware Consumer Segments from the Perspective of Conscious Consumer Behaviour Acta Polytechnica Hungarica 20(3), pp.83-100. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.20.3.2023.3.6

HANKISS, E. (1977): Hankiss E: Érték és társadalom, Magvető Kiadó BP, 1977 ISBN: 963-270-547-5

LEHOTA, J. (2004): Az élelmiszerfogyasztói magatartás hazai és nemzetközi trendjei Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing, 3(2) pp.1-8. ISSN: 1786-3422

MACHOVÁ, R. – ZSIGMOND, T. – LAZÁNYI, K. – KREPSZOVÁ, V. (2020): Generations and Emotional Intelligence a Pilot Study. Acta Polytechnica Hungarica, 17(5), pp.229–247. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.17.5.2020.5.12

MALHOTRA NARESH, K. – SIMON J. (2017): Marketing research, Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó ISBN: 978 963 05 9867 5

POHJOLAINEN, P. – TAPIO, P. – VINNARI, M. – JOKINEN, P. – RÁSÁNEN, P. (2007): Consumer consciousness on meat and the environment – Exploring differences. Appetite, 101, 1 June 2016, pp.37-45. ISSN: 1095-8304 DOI: 10.1016/j.appet.2016.02.012

PEPPER, M. – JACKSON, T. – UZZELL, D. (2009): An examination of the values that motivate socially conscious and frugal consumer behaviours. International Journal of Consumer Studies, 33 (2), pp.126-136. ISSN: 1470-6431 DOI: 10.1111/j.1470-6431.2009.00753.x

SERVON, L. J. – KAESTNER, R. (2008): Consumer Financial Literacy and the Impact of Online. Banking on the Financial Behavior of Lower-Income Bank Customers. Journal of Consumer Affairs, 42, Summer, pp. 271–305. ISSN: 1745-6606 DOI: 10.1111/j.1745-6606.2008.00108.x

TICK, A. (2011): A new direction in the learning processes, the road from eLearning to vLearning In: Szakál, A (ed.) 6th International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics (SACI 2011) 6th IEEE International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics, Proceedings. Budapest, Magyarország pp. 359-362. ISBN: 978-1-4244-9109-4 DOI: 10.1109/SACI.2011.5873029

TICK, A. (2013): Special Aspects of Teaching in Virtual Learning Environments. In: Ladislav, Madarász; Jozef, Živčák (szerk.) Aspects of Computational Intelligence: Theory and Applications : Revised and Selected Papers of the 15th IEEE International Conference on Intelligent Engineering Systems 2011, INES 2011. Springer-Verlag (2013) pp. 195-206. ISBN: 978-3-642-30668-6 DOI: 10.1007/978-3-642-30668-6_13

TÖRŐCSIK, M. (2003): Consumer behaviour trends. Fogyasztói magatartás tren­dek. KJK-Kerszöv Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Buda­pest, 2003. ISBN: 963-224-721-3

TÖRÖCSIK, M. (2017): Consumer Behavior – Insight, Trends, Customers. Fogyasztói magatartás – Insight, trendek, vásárlók. Akadémiai Kiadó, p. 225. ISBN: 978-963-05-9158-4

VARGA, J. – GARAI-FODOR, M. – CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2022a): The impact of the pandemic on the crisis management practices of Hungarian SMEs. In: Szakál, Anikó (szerk.) IEEE 20th Jubilee International Symposium on Intelligent Systems and Informatics (SISY 2022). Szabadka, Szerbia: IEEE (2022) 457 p. pp. 181-188. ISBN: 978-166548988-1 DOI: 10.1109/SISY56759.2022.10036284

VARGA, J. – GARAI-FODOR, M. – CSISZÁRIK-KOCSIR, Á. (2022b): Generációs különbségek a pénzügyi tudásban különös tekintettel a digitalizáció hatására. Partiumi Egyetemi Szemle 21. pp. 23-40. ISSN: 1582-9952

VARGA, J. (2023): Az innováció szerepe és a versenyképességgel való összefüggései. In: Csath, Magdolna; Nagy, Balázs (szerk.) Innovációs sikerfeltételek a kis- és közepes vállalkozások (mkkv-k) körében: 3. kötet. Budapest, Magyarország: Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) (2023) 372 p. pp. 51-139.

VERES, Z. (2004): Marketingkutatási eredmények a fogyasztásszociológiában. A Szociális identitás, az információ és a piac. SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei Szeged: Jatepress, 282-296.p. ISSN: 1588-8533

ZSIGMOND, T. & MURA, L. (2023): Emotional intelligence and knowledge sharing as key factors in business management – evidence from Slovak SMEs. Economics and Sociology, 16(2), pp.248-264. ISSN: 2071-789X DOI:10.14254/2071-789X.2023/16-2/15

ZSIGMOND, T. – MACHOVÁ, R. – KORCSMÁROS, E. (2021): The Ethics and Factors Influencing Employees Working in the Slovak SME Sector. Acta Polytechnica Hungarica, 18(11), pp.171-190. ISSN: 1785-8860 DOI: 10.12700/APH.18.11.2021.11.10

https://novekedes.hu/mag/a-tudas-foldrajza-hogy-nez-ki-ma-a-vilag-tudas-es-tudashalozati-terkepe

https://www.google.com/search?client=firefox-d&q=%C3%BAj+tud%C3%A1s+a+mai+vil%C3%A1gban

https://eric.ed.gov/?q=knowledge&ft=on

https://www.oecd.org › innovation › research