BESZERZÉSI LOGISZTIKA REFORMJÁNAK ÉRTÉKELÉSE EGY HORECA HOLDINGNÁL

Napjainkban az ellátási (beszerzési) logisztikának lépést kell tartania a gyorsuló makrokörnyezeti változásokkal, képesnek kell lennie a vállalati stratégia céljainak, az aktuális projekteknek és a lehetséges innovációknak a támogatására. Mindezt úgy, hogy szorosan együttműködik a vállalat többi szervezeti hierarchiai egységével, és biztosítja a vállalaton belüli és kívüli anyag- és információ-áramlást. A beszerzés, mint ellátási logisztika költségtényező operatív szerepéből mára már potenciális versenyelőnnyé vált. A szakirodalom feldolgozását és szekunder kutatást hazai szerzők témához kapcsolódó publikációinak összehasonlító elemzésével végeztük. Az elemzés tárgyául választott HORECA ágazatban tevékenykedő holdingnál ABC és súlyozott beszállítói értékelés elemzést készítettünk. Primer kutatásként kvalitatív kutatás keretében szakértői interjúkat, addig kvantitatív kutatás keretében kérdőíves vendég megkérdezést folytattunk. A beszállítókkal kialakított kapcsolatoknál az együttműködő partnerviszony felé való elmozdulás és centralizáció növelése révén a raktárak kihasználtsága nőtt, és nagymértékű megtakarítást értek el a beszerzési árakban ezáltal bekerülési értékben.

XII. ÉVF. 2024. 4. SZÁM 21-27

DOI: 10.24387/CI.2024.4.4

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/01/Controller_2024_4_4.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

BABBIE, E. (2004): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata Balassi Kiadó Budapest

BAILY, P. – FARMER, D. (1994): Beszerzés (Stratégia és menedzsment) Műszaki Kiadó, Budapest,

BENKŐ, J. (2017): Logisztikai rendszerek. LOKA Kiadó, Gödöllő, p.14 [Elektronikus jegyzet.]

CHIKÁN, A. (2020): Termelési beszerzési logisztika. Akadémia Kiadó, Budapest p.56

CHIKÁN, A. – DEMETER, K. (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje (termelés, szolgáltatás, logisztika). Aula Kiadó, Budapest pp.42-43

CHIKÁN, A. (2020): Vállalatgazdaságtan. Budapest, Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634545897 Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m795valgt_185_p34/#m795valgt_185_p34 (2024. 02. 15.)

DEMETER, K. – GELEI, A. – MATYUSZ, ZS. – NAGY, J. (2022): Tevékenységmenedzsment. Budapest, Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634547594 Letöltve:https://mersz.hu/hivatkozas/m934t_3_p14/#m934t_3_p14 (2024. 02. 15.)

DEMETER, K. (2016): Termelés, szolgáltatás, logisztika. Wolters Klu. KFT, Budapest, pp.38-42.

FALUDI, T. (2020) A nagykereskedelmi árszabással működő decentralizált és centralizált ellátási láncok összehasonlító elemzése. Logisztika Trendek és legjobb gyakorlatok kiadvány, 6 (2). pp. 3-7. ISSN 2416-0555

FÖLDESI, P. szerk. (2006): Logisztika I–II. Széchenyi István E. Győr, [Elektronikus jegyzet.]

GUBÁN, Á. – MEZEI, Z. – SÁNDOR, Á. (2022): Javíthatók-e a nem javítható folyamatok? Budapest, Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634547600  Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m929janjf_8_p9/#m929janjf_8_p9 (2024. 02. 06.)

KOPCSAY, L. (2016): A marketingcsatorna menedzselése. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630597630 Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/dj109amm_107_p2/#dj109amm_107_p2 (2024. 04. 11.)

LAKATOS, P. (2018): Logisztika a közszolgálatban, Dialóg Cam. Kiadó, Budapest pp 20-21 [Elektronikus jegyzet.]

NARESH, K. M. – SIMON, J. közreműködésével (2017): Marketingkutatás. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630598675 Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/dj198mk_39_p5/ (2024.04.07.)

NOVÁK, N. (2008): Bevezetés a logisztikába. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Kiadó, Budapest, [Elektronikus jegyzet.] 

PATÓ, G-né SZŰCS, B. – KOPÁCSI, E. – KREINER, B. (2015) Beszállító értékelés folyamatának elemző kutatása. Vállalkozásfejlesztés a XXI. században Budapest, 2015. https://old2.kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/04_Pato_Kopacsi_Kreiner.pdf letöltési dátum: 2024. 12. 21.

PINTÉR, R. (2010): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Beszerzés jegyzet, Letöltés: prospect for upgrading by developing countries. UNIDO, Vienna. Prosperity. #e Free Press, New York; pp. 74

PORTER, M. E. (1985): Competitive advantage – Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York, p.17

PREZENSZKI, J. (2001): Logisztika I. [Bevezető fejezetek], BME MTI, Budapest, pp.26-27

RÁDI, Gy. (2018): A termelésirányítás szervezési módszerei. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634541912  Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/dj329atszm_15_p36/#dj329atszm_15_p36 (2024. 04. 11.)

REKETTYE, G. – TÖRŐCSIK, M. – HETESI, E. (2022): Bevezetés a marketingbe. Budapest: Akadémiai Kiadó.  p. 103  Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m998bam_103_p28/#m998bam103_p28 (2024. 02. 15.)

STEINAR, K. (2005): Az interjú Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikáiba.: Jószöveg Műhely Kiadó, Budapest, p.63

SÍPOS, É. (2008): A beszerzés feladatai, NSZFI Kiadó, Budapest, p.4 [Elektronikus jegyzet.] 

SZABÓ, E. – BALOGH, A. – MAGDA, R. (2021): A beszerzés szerepe a versenyképességben, egy autóipari szereplő példáján keresztül. Logisztika Trendek és legjobb gyakorlatok kiadvány, 7 (1). pp. 31-36. ISSN 2416-0555

SZEGEDI, Z. – PREZENSZKI, J. (2010): Logisztika-menedzsment. Kossuth Könyvkiadó, Budapest. 

Szegedi Z. (2017): Ellátásilánc-menedzsment. Kossuth Kiadó, Budapest

SZENTESI, I. – POSTA, L. – TÚRÓCZI, I. – TÓTH, R. (2024): Kitermelhető-e a a járműpark megújításához szükséges forrás a mai magyar gazdaságban az árufuvarozás területén? Logisztikai trendek és legjobb gyakorlatok. 10. évfolyam 2. szám. pp. 1-7. DOI: 10.21405/logtrend.2024.11.2.3

TÖRŐCSIK, M. (2016): Fogyasztói magatartás. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/hivatkozas/dj72fm_96_p2/#dj72fm_96_p2 (2024. 03. 02.)

VALENTINY, Z. (2021): A láthatatlan ellátási lánc koncepció tudományos elemzése és alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata a vezető szolgáltatók és partnereik kapcsolatrendszerében. Doktori disszertáció Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gazdaság- és Regionális Tudományi Doktori Iskola

VIDA, V. – POPOVICS, P. (2021): A Covid-19 járvány hatása Magyarországon az élet különböző területeire (munka, magánélet, egészségi és mentális állapot). Régiókutatás szemle, 6. évf. 1. szám, 25-36. p. https://doi.org/10.30716/RSZ/21/1/2

VÖRÖSMARTY, GY. (2002): Beszerzés a hazai vállalatok gyakorlatában 18. sz. Műhelytanulmány HU ISSN 1786-3031. Budapest, p18-19)  [Elektronikus jegyzet.]

VÖRÖSMARTY, GY. – TÁTRAI, T. (2017): Beszerzés, CompLex Kiadó Budapest, pp.60-71