A MIKRO- ÉS MAKROKONVERZIÓS ESEMÉNYEK HATÉKONYSÁGI VIZSGÁLATA

ÖSSZEFOGLALÁS

Az ügyfél online vásárlási útvonalának részletes megismerése és megértése jelentősen hozzájárul a konverzió tervezhetőségéhez, befolyásolhatóságához és az erre vonatkozó, hatékony marketingstratégia kialakításához. Az online értékesítés sikerességének értékelésénél segítségünkre szolgálnak a kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-ok), amelyek lehetővé teszik az eltérések időben történő felismerését és a váratlan piaci változásokra való felkészülést. Jelen tanulmányban a fogyasztó és a vállalat közötti interakciós pontokat elemezzük, melyek megértése hozzájárul az online értékesítés hatékonyságának növeléséhez.

XI. ÉVF. 2023. 2. SZÁM 27-31

DOI: 10.24387/CI.2023.2.6

Cikk megtekintése http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2023/12/ContrInf_beliv_2023-02_negyedev_06.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

AHMED, N. (2021): 55 Ecommerce KPIs and Metrics You Need to Track and Measure. https://www.cloudways.com/blog/ecommerce-kpis/ (Olvasva: 2022. május 22.)

BAKOS, J. Y. (1997): Reducing Buyer Search Costs: Implications for Electronic Marketplaces, Management Science 43(12), pp.1676-1692.

CLEVINGER, A. (2021): What is a Conversion Rate: Definition and formulas https://snov.io/glossary/conversion-rate/ (Olvasva: 2022. május 22.)

CLICKPOST.AI (2022): ClickPost.  https://www.clickpost.ai/blog/ecommerce-revenue-model (Olvasva: 2022.05.29.)

CHAFFEY, D. (2020): Online revenue model for digital businesses definition – What is? – Digital marketing Glossary.  https://www.davechaffey.com/digital-marketing-glossary/online-revenue-model-for-digital-businesses/ (Olvasva: 2022.05.29.)

CONVERSION, UPLIST (2021). Micro Conversions – Conversion Uplift. https://www.conversion-uplift.co.uk/glossary-of-conversion-marketing/micro-conversions/ (Olvasva: 2022.06.01.)

ELFRINK, G. (2019). The 11 Most Popular Online Business Models. https://empireflippers.com/11-popular-business-models-online/ (Olvasva: 2022.05.29.)

FULLFILMENT, LAB (2021). 5 Popular Ecommerce Revenue Models That Drive Business Growth.  https://www.thefulfillmentlab.com/blog/ecommerce-revenue-models (Olvasva: 2022.05.29.)

GKID és ÁRUKERESŐ.HU (2022): Közel 70 millió vásárlás pörgette tavaly az online kiskereskedelmet. Elérhető:https://ecommerce.hu/wp-content/uploads/2022/04/gkidigital-sajtoanyag-2020-marcius.pdf   (Olvasva: 2022.05.02.)

HEINECKE, L. (2021): What’s a Micro Conversion? Definition & Guide (With Examples). https://lineardesign.com/blog/micro-conversion/ (Olvasva: 2022. május 22.)

HOPE, M. (2013): Macro And Micro Conversions. https://www.searchlaboratory.com/us/2013/03/macro-and-micro-conversions/ (Olvasva: 2022. május 22.) https://www.shoprenter.hu/images/e-kereskedelem-a-gyakorlatban.pdf?utm_source=ShopRenter+%28WebShop+Experts%29&utm_campaign=6eb113f56c-E_kergyak_letoltok_visszaigazolo&utm_medium=email&utm_term=0_55c08bb88f-6eb113f56c-115723847 (Olvasva: 2022. május 2.)

KAATZ, C.  BROCK, C. –  FIGURA, L. (2019): Are you still online or are you already mobile? – Predicting the path to successful conversions across different devices. Journal of Retailing and Consumer Services (50) pp. 10–21.

KIEL, M. (2016): How To Increase Referral Traffic And Get More Leads. https://blog.hubspot.com/marketing/how-to-increase-referral-traffic-and-get-more-leads (Olvasva: 2022.06.05.).

KLINT, MARKETING (2021): Micro Conversion: the truth about Conversion Rate Optimization. https://klintmarketing.com/micro-conversion/ (Olvasva: 2022.05.29.)

KPI.org (2017): What is a Key Performance Indicator (KPI)? https://kpi.org/KPI-Basics (Olvasva: 2022.05.02.)

KREMMEL, D. –  HOFER-FISCHER, S. – WEIS, F. (2022): Online-Marketing systematisch steuern. Controlling & Management Review, 2022, 66(3), pp. 54-59.

KUMAR, A. (2014): The ultimate master list of revenue models used by Web and Mobile companies.  https://yourstory.com/2014/03/ultimate-master-list-revenue-models-web-mobile-companies/amp (Olvasva: 2022.05.29.)

LI, D. –  HU, B. –  QINGCAI, C. –  HAISHAN, L. –  WANG, X. –  WANG, L. (2021): Attentive capsule network for click-through rate and conversion rate prediction in online advertising. Knowledge-Based Systems, 211(106522), pp. 1-10.

MAILCHIMP (2022): Soft vs. Hard Bounces | Mailchimp. https://mailchimp.com/help/soft-vs-hard-bounces/ (Olvasva: 2022.06.05.).

MCKNIGHT, T.  (2021): Trying to figure out how to measure the ROI of your content marketing? https://www.portent.com/blog/content/guide-choosing-content-kpis.htm (Olvasva: 2022. 06.01).

MEDIUM.COM (2017): #2 List Down All Your Macro & Micro Conversions That Bring You $$$. https://medium.com/@pineappleaday/2-list-down-all-your-macro-micro-conversions-b7d5766b664f (Olvasva: 2022.06.01.)

MOE, W. W. –  FADER, S. P. (2004): Dynamic Conversion Behavior at E-Commerce Sites, Management Science, 50(3), pp.326–335.

MUSINSZKI, Z. (2019): A mezőgazdasági tevékenység költség- és teljesítménykontrollja, Budapest, Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt.

NAM, K. (2022): Conversion paths of online consumers: A sequential pattern mining approach. Expert Systems with Applications  202 (2022) 117253 pp. 1-15.

NEEDLE, F. (2021): What Is a Revenue Model? https://blog.hubspot.com/marketing/revenue-model (Olvasva: 2022.05.29.)

OLAFSON, K. (2021): 19 Social Media KPIs You Should Be Tracking. https://blog.hootsuite.com/social-media-kpis-key-performance-indicators/ (Olvasva: 2022.06.05.)

PARK, C. H. (2017): Online Purchase Paths and Conversion Dynamics across Multiple Websites, Journal of Retailing 93(3), pp. 253-265.

PROFITWELL (2019): 11 Revenue Models, Examples & Tips To Pick The Right One.  https://www.profitwell.com/recur/all/11-popular-types-of-revenue-models-used-today (Olvasva: 2022.05.29.)

RAHAL, A. (2021): Measuring Success: Six Digital Marketing Metrics And KPIs For 2021, https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2021/04/28/measuring-success-six-digital-marketing-metrics-and-kpis-for-2021/?sh=f0ba00061726 (Olvasva: 2022.05.02.)

RESTORI, M. (2018): What’s the Difference Between Macro and Micro Conversions. https://chartio.com/learn/product-analytics/what-is-the-difference-between-macro-and-micro-conversions/ (Olvasva: 2022. május 22.)

SHOPIFY (2018): 67 Key Performance Indicators (KPIs) for Ecommerce. https://www.shopify.com/blog/7365564-32-key-performance-indicators-kpis-for-ecommerce (Olvasva: 2022. május 22.)

SHOPRENTER (2021): E-kereskedelem a gyakorlatban. Útmutató webáruház indításához és a hatékony internetes értékesítéshez.

SINGH, J. –  KUMARI, M. (2019): The Role of KPIs and Metrics in Digital Marketing, RESEARCH REVIEW International Journal of Multidisciplinary. 4, pp. 1053-1057.

SMART, INSIGHT (2021): Define effective digital marketing KPIs to achieve your goals in 2022, https://www.smartinsights.com/goal-setting-evaluation/goals-kpis/choosing-effective-digital-marketing-kpis/ (Olvasva: 2022.05.03.)

STARLING, B. (2022): 32 Ecommerce KPIs That Every Online Store Needs to Track for Growth.  https://www.shipbob.com/blog/ecommerce-kpis/ (Olvasva: 2022. május 22.)

WEBFX. (2022): The 4 Most Profitable Online Revenue Models https://www.webfx.com/digital-marketing/learn/online-revenue-models/ (Olvasva: 2022.05.29.)

WEBSHARK (2022): Mi az a CTR (átkattintási arány)? Van olyan, hogy jó CTR?  https://webshark.hu/hirek/ctr/ (Olvasva: 2022.06.05.).

YALCIN, N. –  KÖSE, U. (2010): What is search engine optimization: SEO? Procedia – Social and Behavioral Sciences 9. pp.487–488.

TÓTH, A – ZÉMAN, Z. (2017): Stratégiai pénzügyi controlling és menedzsment. Akadémia Kiadó, Budapest