A hallgatók egyik legnagyobb kihívása a megélhetés biztosításának forrását megtalálni tanulmányaik befejezte után vagy akár már az alatt is. A környezeti tanulmányokat is figyelembe véve mondhatjuk, hogy a diákok fokozatosan már a középiskolai éveik idején megjelennek a munkaerőpiacon. A fejlődő országokban a 16 és 29 év közti fiatalok átlag 39%-a folytatja ezt az életmódot. (Quintini, 2015) A teljes munkaidőben való munkavégzés és az egyetemi tanulmányok párhuzamos folytatása sok időt igényel, ami a szabadidős tevékenységek terhére jelentkezik. Azok a hallgatók, akik a középiskolai tanulmányaik befejezése után egyből megjelennek a munkaerőpiacon, már nehezen lépnek ki onnan a teljes idejű tanulmányok kedvéért. Sokan ezért a levelezős képzési formát választják, vagy részmunkaidős foglalkoztatás mellett próbálnak mindkét helyen helytállni. A hallgatói jogviszony mellett többféle foglalkoztatási lehetőség közül választhatnak a hallgatók. Tanulmányunkban ezen jogviszonyokat mutatjuk be a jogszabályi előírások tükrében, megvizsgálva az egyes jogviszonyok előnyeit és hátrányait mind a munkavállaló (jelen esetben a munkavállaló hallgató), mind a munkáltató szemszögéből.
XII. ÉVF. 2024. 2. SZÁM 52-56
DOI: 10.24387/CI.2024.2.10
Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/11/Controller_2024_2-10.pdf
IRODALMI FELDOLGOZÁS
BERÁCS, J. – DERÉNYI, A. – KÁDÁR-CSOBOTH, P. – KOVÁTS, G. – POLÓNYI, I. & TEMESI, J. (2016): Magyar Felsőoktatás 2016 Stratégiai helyzetértékelés. Budapest, HUN: Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja. ISSN 2064-7654
SISA, K. – SIKLÓSI, Á. – HARSÁNYI, G. & VERESS, A. (2019): A számviteli képzés helye és szerepe a felsőoktatás stratégiai célkitűzései mentén. Vezetéstudomány, 51(2), pp. 32-45. (2019) ISSN 0133-0179 DOI: 10.14267/VEZTUD.2020.02.03
QUINTINI, G. (2015): Working and learning: A diversity of patterns. OECD Social, Employment and Migration Working Papers (169) pp. 1-30. ISSN: 1815199X DOI: 10.1787/5jrw4bz6hl43-en
VARGA, A. – LÁSZLÓNÉ KENYERES, K. & FALUS, O. (2020): Duális képzés és koronavírus. Kutatás a digitális oktatási tapasztalatok tükrében. TAYLOR, 12(1), pp. 140–147. ISSN 2064-4361
www.nav.gov.hu (2024a): 25 éven aluliak Szja kedvezménye 2024 Online: Adóelőleg-nyilatkozatok – Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu)
www.felvi.hu (2024a): Partnerszervezetek listája 2023 Online: https://www.felvi.hu/felveteli/dualisdiploma/partnerszervezetek
www.oktatas.hu (2024a): A Duális Képzési Tanács alapelvei 2019 Online: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/felsooktatas/dualis_kepzes/DKT_alapelvek_20190924-tol.pdf
www.oktatas.hu (2024b): A Felsőfokú Duális Képzés Fehér Könyve 2019 Online:https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/felsooktatas/dualis_kepzes/A_Felsofoku_Dualis_Kepzes_Feher_Konyve.pdf
1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról (Szja tv.),
2006. évi X. törvény a szövetkezetekről (Sztv.),
2007. évi CXXVII. törvény az általános forgalmi adóról (Áfa tv.),
2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról (Nftv.),
2018. évi LII. törvény a szociális hozzájárulási adóról (Szocho tv.),
2019. évi CXXII. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről (Tbj.),
2023. évi LV. törvény Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről
230/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet a felsőoktatási szakképzésről és a felsőoktatási képzéshez kapcsolódó szakmai gyakorlat egyes kérdéseiről
127/2022. (III. 30.) Korm. rendelet az iskolaszövetkezetek, a közérdekű nyugdíjas szövetkezetek és a kisgyermekkel otthon lévők szövetkezetei számára fizetendő minimális szolgáltatási díjról
508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról