Befektetési ismeretek alakulása magyar egyetemi hallgatók között környezeti válsághelyzet hatására

A tanulmány a gazdasági és nem gazdasági szakos egyetemi hallgatók befektetési ismereteivel kapcsolatos saját kutatás eredményeit ismerteti. Külön fókuszként szerepel a gyakorlati tapasztalatok meghatározó szerepe a pénzügyi ismeretek mennyiségében és szintjében. A vizsgálat kiterjed a pénzügyi ismeretek megváltozására egy gazdasági krízishelyzetben és érintőlegesen kitér az online oktatás bevezetésének hatására is. A témaválasztás aktualitását a 2020-as koronavírus-pandémia miatti korlátozások hatása adja, amely a gazdasági krízishelyzet modelljeként szerepel. A befektetési ismeretek ebben a helyzetben különösen fontosak, mivel a befektetések részét képezik az úgynevezett személyes védőhálónak, amely az anyagi biztonság egyik fontos pillérét jelenti váratlan válsághelyzetekben.

CONTROLLER INFO IX. ÉVF. 2021. 4. SZÁM 35-39

DOI: 10.24387/CI.2021.4.6

Felhasznált irodalom:

ALTINTAŞ, K. M. (2009): Belirlenmiş katkı esaslı emeklilik planlarında finansal eğitimin önemi: Katılımcıların finansal okur yazarlığı çerçevesinde alternatif bir yatırım modeli [A pénzügyi oktatás fontossága a meghatározott járulékalapú nyugdíjprogramokban: Alternatív befektetési modell a résztvevők pénzügyi műveltségének keretein belül]. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 5, No. 9, pp. 151–176. Elérhető: http://earsiv.cankaya.edu.tr:8080/handle/20.500.12416/3764 (olvasva: 2021. június 8.)

BAZELON, D. T. (1979). The Paper Economy. Praeger.

BENCSIK, A. – JUHÁSZ, T. – MURA, L. – Á., C. (2019). Formal and Informal Knowledge Sharing in Organisations from Slovakia and Hungary. Entrepreneurial Business and Economics Review, Vol. 7, No. 3, pp. 25–42. Elérhető: https://eber.uek.krakow.pl/index.php/eber/article/view/574 (olvasva: 2021. június 6.)

GRIFONI, A. – MONTICHONE, C. – MESSY, F.-A. (2021): Financial Literacy in Austria. OECD. Elérhető: www.oecd.org/finance/financial-education/austria-financial-literacy-strategy.htm (olvasva: 2021. június 20.)

GUNTER, B. – NICHOLAS, D. – HUNTINGTON, P. – WILLIAMS, P. (2002): Online versus offline research: Implications for evaluating digital media. Aslib Proceedings, Vol. 54, No. 4, pp. 229–239. https://doi.org/10.1108/00012530210443339

HOROWITZ, J. – BROWN, A. – MINKIN, R. (2021): A Year into the Pandemic, Long-Term Financial Impact Weighs Heavily on Many Americans. Pew Research Center. Elérhető: https://www.pewresearch.org/social-trends/2021/03/05/a-year-into-the-pandemic-long-term-financial-impact-weighs-heavily-on-many-americans/ (olvasva: 2021. június 20.)

ILIEVA, J. – BARON, S. – HEALEY, N. M. (2002): Online Surveys in Marketing Research. International Journal of Market Research, Vol. 44, No. 3, pp. 1–14. Elérhető: https://doi.org/10.1177/147078530204400303 (olvasva: 2021. június 25.)

JAIN, N. – JAIN, J. K. (2018): An Appraisal of Financial Literacy between Commerce and Non-Commerce Students (A Case Study of Dr. Harisingh Gour University, Sagar). Commerce Today, Vol. 12, No. 1, pp. 16–24. https://doi.org/10.29320/jnpgct.v12i01.10984

KERSHAW, M. M. – WEBBER, L. S. (2004): Dimensions of Financial Competence. Psychiatry, Psychology and Law, Vol. 11, No. 2, pp. 338–349. https://doi.org/10.1375/pplt.2004.11.2.338

KOSSEV, K. (2020): OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy. OECD. Elérhető: https://www.oecd.org/financial/education/oecd-infe-2020-international-survey-of-adult-financial-literacy.pdf (olvasva: 2021. június 29.)

MEHTA, R. – SIVADAS, E. (1995): Comparing Response Rates and Response Content in Mail versus Electronic Mail Surveys. Market Research Society. Journal, Vol. 37, No. 4, pp. 1–12. https://doi.org/10.1177/147078539503700407

NÉMETH E. – ZSÓTÉR B. (2019): Anxious Spenders: Background Factors of Financial Vulnerability. Economics and Sociology, 12(2), pp. 147–169. Elérhető: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=786644 (olvasva: 2021. június 28.)

OECD. (2020): OECD Economic Outlook, Volume 2020 Issue 1: Preliminary version. OECD. https://doi.org/10.1787/0d1d1e2e-en

PENG, T.-C. M. – BARTHOLOMAE, S. – FOX, J. J. – CRAVENER, G. (2007): The Impact of Personal Finance Education Delivered in High School and College Courses. Journal of Family and Economic Issues, Vol. 28, No. 2, pp. 265–284. https://doi.org/10.1007/s10834-007-9058-7

ROBEYNS, I. (2006): The Capability Approach in Practice. The Journal of Political Philosophy, Vol. 4, No. 3, pp. 351–376. https://doi.org/10.1111/j.1467-9760.2006.00263.x 

SIPOS L. – TÓTH A. (2005): A fogyasztói döntés közgazdasági megközelítése. Marketing és Menedzsment, Vol. 39, No. 6, pp. 4–12. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/download/1352/1198 (olvasva: 2021. július 28.)

SIPOS L. – TÓTH A. (2006): A közgazdasági értelemben vett irracionális döntések kognitív okai. Marketing és Menedzsment. Vol. 40, No. 1, pp. 22–31. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/774 (olvasva: 2021. július 30.)

STRANGE, S. – WATSON, M. (2015): Casino Capitalism. Manchester University Press.

THALMEINER, G. – GÁSPÁR, S. – BARTA, Á. – ZÉMAN, Z. (2021): Application of Fuzzy Logic to Evaluate the Economic Impact of COVID-19: Case Study of a Project-Oriented Travel Agency. Sustainability, Vol. 13, No. 17, 9602. http://doi.org/10.3390/su13179602

TREGER, S. – WENDEL, S. (2021): The COVID-19 Pandemic, Retirement Savings, and the Financial Security of American Households. Morningstar. Elérhető: https://www.morningstar.com/content/dam/marketing/shared/pdfs/workplace/COVID_and_Financial_Security.pdf?utm_source=eloqua&utm_medium=email&utm_campaign=&utm_content=28665 (olvasva: 2021. június 11.)

TSE, A. C. B. (1998): Comparing Response Rate, Response Speed and Response Quality of Two Methods of Sending Questionnaires: E-mail vs. Mail. Market Research Society. Journal, Vol. 40, No. 4, pp. 1–12. https://doi.org/10.1177/147078539804000407

TSE, A. C. B. – TSE, K. C. – YIN, C. H. – TING, C. B. – YI, K. W. – YEE, K. P. – HONG, W. C. (1995): Comparing Two Methods of Sending out Questionnaires: E-mail versus Mail. Market Research Society. Journal, Vol. 37, No. 4, pp. 1–7. https://doi.org/10.1177/147078539503700408

VOLPE, R. P. – CHEN, H. – PAVLICKO, J. J. (1996): Personal Investment Literacy among College Students: A Survey. Financial Practice and Education, Vol. 6, őszi-téli különkiadás, pp. 86–94. Elérhető: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.476.6325&rep=rep1&type=pdf (olvasva: 2021. június 3.)

ZHANG, X. – KUCHINKE, L. – WOUD, M. L. – VELTEN, J. – MARGRAF, J. (2017): Survey method matters: Online/offline questionnaires and face-to-face or telephone interviews differ. Computers in Human Behavior, Vol. 71, pp. 172–180. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.006