A jelenlegi erõs versenykörnyezetben számos vállalat pénzügyi nehézségekkel, termékellátási zavarokkal küzd és a fogyasztók számára nem tudnak megfelelõ szolgáltatást nyújtani a gyenge ellátási lánc menedzsment következtében. A vállalatoknak a fenntartható mûködés érdekében integrálniuk kell az Ipar 4.0 által nyújtott digitalizációs megoldásokat és ellátási lánc mûködését rugalmasabbá és gyorsabbá kell tenniük.
CONTROLLER INFO VIII. ÉVF. 2020. 2. SZÁM 43-47.
DOI: 10.24387/CI.2020.2.8
Bevezetés
A globális textil és divatipari piac az egyik legfontosabb szektora a gazdaságnak a beruházások nagysága, az árbevételek, a GDP-hez való hozzájárulás és foglalkoztatottságban elfoglalt hely alapján az egész világon. Néhányan megkülönböztetik a divatipart a ruházati ipartól, melyben elõbbi a luxus divatáru cikkek kereskedelmét, az utóbbi pedig a tömegárut jelentené, de az 1970-es évektõl ez a határ elmosódott.
A ruházati- és a textilipar két különálló, de egymásra épülõ szakágazatot jelent. Néhány statisztikában együtt jelenítik meg ezeket ruházati és textilipar megnevezéssel (vagy ruha-, és textilipar), ezért a statisztikai adatok egyértelmû összehasonlítása sokszor nem lehetséges. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy idõnként a divatipar elnevezés jelenik meg, ami a cipõ és kiegészítõk területét is magába foglalhatja.
A ruházati iparra a termékek rendkívül széles választéka, nagyon rövid termékciklusok és megjósolhatatlan változó kereslet és egyidejûleg rugalmatlan és hosszú szállítási határidõk jellemzõek (Statista.com, 2019). Ezen a területen az maradhat versenyképes, aki kellõen rugalmas, megfelelõ mennyiségben és idõben és minõségben tudja kielégíteni a fogyasztói igényeket.
Ez a kereskedelemnek az a területe, ahol az ár-érték arányon kívül a pszichológiai tényezõknek a legnagyobb szerepe van.
A globális textilipar teljesítményét 2020-ra 842 milliárd dollárra becsülik, az éves növekedés 2015 és 2020 között 4,8% (WTO, 2018). A világ piaci értékláncából a legnagyobb részesedése Ázsiának van, (54,6%), majd Európa következik 20,6 százalékkal.
Felhasznált irodalom
Choi, T. (2018): Impacts of retailer’s risk averse behaviors on quick response fashion supply chain systems. Ann Oper Res 268, 239–257 https://doi.org/10.1007/s10479-016-2257-6
Ferrantino, M. J., Koten, E. E. (2019): “Understanding Supply Chain 4.0 and its potential impact on global value chains. In: Technological innovation, supply chain trade, and workers in a globalized world, World Bank Group, pp. 103–119.
Gereffi, G. (2002): Outsourcing and Changing Patterns of International Competition in the Apparel Commodity Chain, Paper presented at the conference on Responding to Globalization: Societies, Groups, and Individuals, Hotel Boulderado, Boulder, Colorado, April 4-7. 2002. http://www.colorado.edu/IBS/PEC/gadconf/papers/gereffi.pdf (letöltve:2017. 05. 10.)
Koronaki, E., Kyrousi A., Panigyrakis G. (2018): The emotional value of arts-based initiatives: Strengthening the luxury brand-consumer relationship, “Journal of Business Research”, 85.
Kot, S., Grondys, K., Szopa, R. (2014): Theory of inventory management based on demand forecasting. Polish Journal of Management Studies. 3. 148-156.
Marnik G. D. (2020): Retailing and retailing research in the age of big data analytics, International Journal of Research in Marketing, Volume 37, Issue 1, pp. 3-14.
Martino, G., Fera, M., Iannone, R., Sarno, D., Miranda, S. (2015): Risk identification map for a Fashion Retail Supply Chain. Conference: XX Summer School „Francesco Turco” – 2015 Napoli https://www.researchgate.net/publication/282007048_Risk_identification_map_for_a_Fashion_Retail_Supply_Chain
Nenni E., Pirolol. & Giustiniano L. (2013): Demand Forecasting in the Fashion Industry: A Review , Int. j. eng. bus. manag., 2013, Vol. 5, Special Issue Innovations in Fashion Industry, 37
Oláh J., Karmazin, Gy., Farkasné, F. M.; Popp, J. (2017b): An examination of trust as a strategical factor of success in logistical firms, BUSINESS: THEORY AND PRACTICE /VERSLAS: TEORIJA IR PRAKTIKA 18 : 1 pp. 171-177.
Oláh J.; Bai, A., Karmazin,B., Balogh, P., Popp, J. (2017a): The Role Played by Trust and Its Effect on the Competiveness of Logistics Service Providers in Hungary, SUSTAINABILITY 9 : 12 pp. 1-22. Paper: 2303
PWC (2016): Industry 4.0; How Digitization Makes the Supply Chain More Efficient, Agile, and Customer-Focused. Price Waterhouse Cooper LLP.
Reinartz, W., Wiegand, N., Imschloss M. (2019): The impact of digital transformation on the retailing value chain International Journal of Research in Marketing, Volume 36, Issue 3 pp. 350-366.
Rupasinghe, Thashika. (2017). Internet of Things (IoT) Embedded Future Supply Chains for Industry 4.0: An Assessment from an ERP-based Fashion Apparel and Footwear Industry. Journal of Supply Chain Management. 6.
Shih, T. Y., Yang, C. C. (2019): Generating intangible resource and international performance: insights into enterprises organizational behavior and capability at trade shows. Journal of Business Economics and Management, 20(6), 1022-1044. https://doi.org/10.3846/jbem.2019.10513
STATISTA.COM (2019): Size of the global apparel market in 2015 and 2017, by region (in billion U.S. dollars), https://www.statista.com/statistics/279735/global-apparel-marketsize-by-region/ letöltve: 2019.05.12.
Teunissen, J., Bertola, P. (2018): Fashion 4.0. Innovating Fashion Industry Through Digital Transformation. Research Journal of Textile and Apparel, 22(4). p.p 352-369. ISSN1 560-6074
Ustundag A., Cevikcan E. (2017), Industry 4.0: Managing The Digital Transformation, Springer, London.
Victor.,V., Fekete, F.M. (2018): Prospects of Big Data Driven Innovation in Enterprises. 31st IBIMA Proceedings – Part 6 pp. 4503-4510
WTO (2018): World Trade Statistical review 2018, https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/wts2018_e/wts18_toc_e.htmhttps://shenglufashion.com/2018/08/16/wto-reportsworld-textile-and-apparel-trade-in-2017/
Xin W. T, Ming C., Sai-Ho C. (2019): Fashion retail supply chain management: A review of operational models, International Journal of Production Economics, Volume 207, pp. 34-55