INNOVÁCIÓVAL A FENNTARTHATÓSÁGÉRT: AZ INNOVATÍV CSR-STRATÉGIA ÉS A VÁLLALATI VÁLTOZÁSKAPACITÁS ÖSSZEFÜGGÉSEINEK VIZSGÁLATA

A fenntartható fejlődéshez innovatív CSR-stratégiákra van szükség, ám ennek a vállalati működésbe történő beágyazása változtatást igényel, ami kihívást jelent a vállalatok számára. A stratégiai CSR negyedik, integrációs szintje már olyan fejlődést hozhat, amely környezeti, társadalmi és üzleti sikert biztosít, így elengedhetetlen az innovatív megközelítés és proaktív kezdeményezés. A 2024-ben végzett kutatás Észak- és Közép-Magyarország vállalatait vizsgálta kérdőíves módszerrel, hogy feltárja, rendelkeznek-e azokkal a változtatási képességekkel és tényezőkkel, melyeket ez a folyamat megkíván. A vizsgálat eredménye rámutatott arra, hogy a megkérdezett vállalatok az innovációt elsősorban a társadalmi és érintetti CSR-stratégájukba integrálják. Bizonyítást nyert, hogy az innovatív CSR-stratégia integrálásában – a folyamatos stratégiai gondolkodás mellett – kiemelt szerepe van a támogató szervezeti kultúrának, ami a vizsgált mintában kevésbé érvényesül. Az integrációt akadályozza, hogy a stratégiai gondolkodás és a változtatás megértése és elfogadása nagyon távol vannak egymástól, így a szervezeten belüli makro- és mikroszint között szakadék figyelhető meg.

XIII. ÉVF. 2025. 2. SZÁM 35-43

DOI: 10.24387/CI.2025.2.6

A cikk megtekinthető:http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2025/07/Controller_2025_2_06.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

ALSHAABANI, A. & BENEDEK, A. (2018): Trust climate and distributive justice as mediators between diversity management practices and employees’behaviors. Acta Carolus Robertus, 8(1064-2018-3003), 5–16. ISSN 2062-8269 (nyomtatott); 2498-9312 (online) DOI: 10.22004/ag.econ.274084

AMANJ, MOHAMED AHMED – MUHAMMAD, NAWZAD ALI – ISTVÁN, HÁGEN (2023): Corporate Governance and Capital Structure: Evidence from Europe. International Journal Of Professional Business Review 8 : 7 Paper: e01663 (2023) ISSN: 2525-3654

BENEDEK, ANDREA (2017): A stratégiai CSR személyiségi gyökerei. Megjelent: Vállalkozásfejlesztés a XXI. században pp. 55-69 ISBN 978-963-449-028-9

BENEDEK, ANDREA – TAKÁCSNÉ GYÖRGY, KATALIN (2014): Employees’ Expectations Against the Workplce in Public Schools. Wspolczesne Zarzadzanie: Kwartalnik Srodowisk Naukowych i Liderow Biznesu / International Journal of Contemporary Management ISSN:1643-5494 13 1 66-83

BENEDEK, ANDREA – TAKÁCSNÉ GYÖRGY, KATALIN (2014): Responsible Management in the Framework of Market Economy. (2014) Wspolczesne Zarzadzanie: Kwartalnik Srodowisk Naukowych I Liderow Biznesu / International Journal of Contemporary Management ISSN1643-5494 13 3 8-20

BÖCSKEI, ELVIRA – HÁGEN, ISTVÁN (2017): Menedzsment controll – a számviteli mutatószámoktól a versenyképes stratégiáig. Acta Carolus Robertus 7 : 2 pp. 19-36. , 18 p. (2017) ISSN 2062 – 8269

BRĂTIANU CONSTANTIN – ZBUCHEA ALEXANDRA – PÎNZARU FLORINA – ELENA-MĂDĂLINA VĂTĂMĂNESCU RAMONA-DIANA LEON (2015): Strategica: Local versus Global. International Academic Conference, Romania ISBN: 978-606-749-054-1

BUSINESS FOR SOCIAL RESPONSIBILITY. (2003): Issues in Corporate Social Responsibility. http://www.bsr.org/AdvisoryServices/ Issues.cfm [2024.05.01.].

CARROLL, AB. (1999): Corporate social responsibility – evolution of a definitional construction. Business and Society 38(3): 268– 295. DOI https://doi.org/10.1177/000765039903800303

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES (2001): Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibilities, COM (2001) 366 final, Brussels.

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES (2002): Corporate Social Responsibility – Main Issues, MEMO/02/153, Brussels.

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES (2003): What is Corporate Social Responsibility (CSR)? http://europa.eu.int/comm/ employment_social/soc-dial/csr/csr_whatiscsr.htm [2024.05.02].

ČINČALOVÁ, SIMONA – PROKOP, MARTIN (2019): How is Corporate Social Responsibility Meant: Analysis of 100 Definitions. Business, Economics, Environmental Science DOI:10.36689/uhk/hed/2019-01-010

DAHLSRUD, A. (2008): How Corporate Social Responsibility is Defined: an Analysis of 37 Definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management 2008. pp. 1-13. DOI: https://doi.org/10.1002/csr.132

ELKINGTON, J. (1997): Cannibals with forks : the triple bottom line of 21st century business. Oxford: Capstone. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1006129603978

ELKINGTON, J. (1998): Partnerships from cannibals with forks: The triple bottom line of 21st‐century business. Environmental Quality Management, 8(1), 37–51. DOI:10.1002/tqem.3310080106

GAZZOLA, P. AND COLOMBO, G. (2014): CSR integration into the corporate strategy. Cross-Cultural Management Journal, XVI, 2(6), 331-338 ISSN: 2286-0452 http://www.cmj.bxb.ro/Article/CMJ_6_12.pdf

HÁGEN, I ZS – KONDOROSI, F.-NÉ – KONDOROSI, F -NÉ (szerk.) (2009):Üzleti tervezés. Debrecen, Magyarország : Controll 2003 Kft. (2009) , 120 p. ISBN: 9789638863003

KERBER, KENNETH W. AND ANTHONY F. BUONO (2010): Intervention and Organizational Change. Consultation for Organizational Change (2010): 81. ISBN: 9781617350863
Intervention-and-Organizational-Change-Building-Organizational-Change-Capacity.pdf

LOUCHE. CÉLINE – IDOWU, SAMUEL – FILCHO WALTER (2017): Innovative CSR: From Risk Management to Value Creation. Routledge, 2017 pp. 442. ISBN: 9781351279000 DOI: https://doi.org/10.4324/9781351279000

MacGREGOR, S.P. – FONTRADONA J. and HERNANDEZ J. (2010): Towards a Sustainable Innovation Model for Small Enterprises. In C. LOUCHE, S.O. IDOWU AND W.L. FILHO (eds.), Innovative CSR: From Risk Management to Value Creation (Sheffield, UK: Greenleaf Publishing): 305-30

MIRVIS, P. AND GOOGINS, B. (2006): Stages of Corporate Citizenship. California Management Review, 48(2), 104-126. DOI: https://doi.org/10.2307/41166340

MOLTENI, M. (2007): Gli stadi di sviluppo della CSR nella strategia aziendale. Impresa Progetto, Ditea, 2. Retrieved from http://www.impresaprogetto.it/sites/impresaprogetto.it/files/articles/ip_2- 07_saggio_molteni.pdf.

PREUSS AND J.-R. CÓRDOBA-PACHON (2009): A Knowledge Management Perspective of Corporate Social Responsibility’, Corporate Governance: The International Journal of Business in Society 9.4: 517-27 DOI:10.1108/14720700910985052

QUAZI – O’BRIEN (2000): An Empirical Test of a Cross-national Model of Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, Vol. 25. Issue 1.: p. 33-51. ISSN 0167-4544

ROBERTS, E.B. (2007): Managing Invention and Innovation. Research Technology Management 50.1: 35-54. https://www.jstor.org/stable/24135043 DOI: https://doi.org/10.1080/08956308.2007.11657418

MacGREGOR, STEVEN P. – FONTRODONA JOAN (2008): Exploring the fit between CSR and innovation. SSRN: https://ssrn.com/abstract=1269334 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1269334

SJÖBERG, G.E. (2005): A globális falu már itt van -Az Amerikai Public Relations Szövetség (PRSA) 2005. évi konferenciáján elhangzott előadása

VAN, BOOMEL – HARRIE, W.M (2011): A conceptual framework for analysing sustainablity strategies in industrial supply networks from an innovation perspective. Journal of Cleaner Production 19: 895-904 DOI:10.1016/j.jclepro.2010.12.015

VAN MARREWIJK, M. (2001): The Concept and Definition of Corporate Social Responsibility. Triple P Performance Center: Amsterdam DOI:10.1023/A:1023331212247

VAN MARREWIJK, M. (2003): Concepts and definitions of CSR and corporate sustainability: between agency and communion. Journal of Business Ethics 44: 95–105. DOI: DOI:10.1023/A:1023331212247