SZÉKELYFÖLDI TURIZMUS-VENDÉGLÁTÁSBAN TEVÉKENYKEDŐ VÁLLALATOK TELJESÍTMÉNYMÉRÉSI GYAKORLATA (KÜLÖNÖS TEKINTETTEL HARGITA MEGYÉRE)

A cikkben az üzleti teljesítménymérés szubjektív mérési szempontból kerül megközelítésre, egy primer kutatás keretén belül. Bemutatva a Hargita megyei turizmus-vendéglátásban tevékenykedő vállalkozások esetében jelentkező attitűdöket, ismereteket, elvárásokat és üzleti gyakorlatot a teljesítménymérés terén. A fejlődés kulcseleme a verseny, melynek mérőszáma, összehasonlítási alapja a teljesítmény. Kutatásom fókuszában épp emiatt az üzleti teljesítménymérés gyakorlati aspektusainak feltérképezése áll, Hargita megyében a turizmus-vendéglátás terén. Kérdőíves felmérésemben feltárom a vállalatok viszonyulását, elvárásait a teljesítmény, üzleti teljesítménymérés fogalmához, gyakorlatához kapcsolódóan. Reflektálok a COVID-19 gazdasági recesszió, energetikai válság hatásaira a nevesített területen. Eredményként arra a következtetésre jutok, hogy a vállalati célként fontosnak tartott szempontok és a teljesítménymérés prioritási szempontrendszere nem mindig következetes. Jövőbeli fejlesztési célként kitűzhető az igények alapján kialakított, prioritási súlyokkal ellátott, pénzügyi fókuszú mérési rendszer kialakítása, amely a vevői, valamint munkavállalói elégedettséget, marketing tevékenységet és a szolgáltatásnyújtás minőségére vonatkozó mutatószámokat is tartalmazza.

XII. ÉVF. 2024. 3. SZÁM 48-53

DOI: 10.24387/CI.2024.3.8

Cikk megtekinthető: http://controllerinfo.hu/wp-content/uploads/2024/12/Controller_2024_3-8.pdf

IRODALMI FELDOLGOZÁS

ALNAWAS, I. – HEMSLEY-BROWN, J. (2019): Market orientation and hotel performance: investigating the role of high-order marketing capabilities, International Journal of Contemporary Hospitality Management., 31:(4) pp.1885-1905 DOI: 10.1108/IJCHM-07-2018-0564

BÉHM, I. – BÁRCZI, J. – ZÉMAN, Z. (2016): A vállalkozási teljesítmény mérésének mutatói és alkalmazásuk (I. rész). CONTROLLER INFO, 4:(3) pp. 27-36. ISSN 2063-9309

CARTON, R. B. – HOFER, C. W. (2006): Measuring organizational performance: Metrics for entrepreneurship and strategic management research. Edward Elgar Publishing, Cheltenham. ISBN-13: 9781845426200, 276 p.

COVIN, J. G. – PRESCOTT, J. E. – SLEVIN, D. P. (1990): The Effects Of Technological Sophistication On Strategic Profiles, Structure And Firm Performance. JOURNAL OF MANAGEMENT STUDIES, 27 (5): pp.485–510. DOI: 10.1111/j.1467-6486.1990.tb00258.x

CSESZNÁK, A. – WIMMER, Á. (2012): Vállalati teljesítménymérés a döntéstámogatás tükrében. VEZETÉSTUDOMÁNY-BUDAPEST MANAGEMENT REVIEW, 43:(7-8) pp.99-116. DOI: 10.14267/veztud.2012.07.09

CSISZÁRIK-KOCSIS, – Á. – GARAI-FODOR, M. – VARGA, J. (2023): A Magyar KKV-k válságkezelési eljárásai és gyakorlatai a pandémia alatt, CONTROLLER INFO, 11:(1) pp. 33-40., DOI: 10.24387/CI.2023.1.6

DAJNOKI, K. – FILEP, R. (2020): A teljesítménymérés módszerei a KKV szektorban. JELENKORI TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI FOLYAMATOK, 15:(3-4) pp.55-64. DOI: 10.14232/jtgf.2020.3-4.55-64

DESS, G. G. – ROBINSON JR., R. B. (1984): Measuring Organizational Performance in the Absence of Objective Measures : The Case of the Privately-Held Firm and Conglomerate Business Unit Author. STRATEGIC MANAGEMENT JOURNAL, 5 :(3) pp. 265–273. DOI: 10.1002/smj.4250050306

FENYVES, V. – BÁCS, Z. – KARNAI, L. – NAGY, A. – TARNÓCZI, T. (2018): Financial performance measurement of Hungarian retail food companies. CONTEMPORARY ECONOMICS, 12 :(4) pp. 459–472. DOI: 10.5709/ce.1897-9254.290

GRUBER, M. – HEINEMANN, F. – BRETTEL, M. – HUNGELING, S. (2010): Configurations of resources and capabilities and their performance implications: an exploratory study on technology ventures. STRATEGIC MANAGEMENT JOURNAL, 31: (12) pp. 1337–1356. DOI: 10.1002/smj.865

HO, L. A. (2008): What affects organizational performance? the linking of learning and knowledge management, INDUSTRIAL MANAGEMENT AND DATA SYSTEMS, 108 :(9) pp. 1234–1254. DOI: 10.1108/02635570810914919

KIM, M. – VOGT, C. – KNUTSON, B. (2015): Relationships among customer satisfaction, delight, and loyalty in the hospitality industry, JOURNAL OF HOSPITALITY & TOURISM RESEARCH, 39:(2) pp. 170-197. DOI: 10.1177/1096348012471376

KIM, T. – KIM, W. – PARK, S. – LEE, G. – JEE, B. (2012): Intellectual capital and business performance: what structural relationships do they have in upper-upscale hotels?, INTERNATIONAL JOURNAL OF TOURISM RESEARCH, 14:(4) pp. 391-408. DOI:10.1002/jtr.1868

LAITINEN, E. K. (2002): A dynamic performance measurement system: Evidence from small Finnish technology companies, SCANDINAVIAN JOURNAL OF MANAGEMENT, 18:(1) pp. 65–99. DOI: 10.1016/S0956-5221(00)00021-X

LEONIDOU, L. – LEONIDOU, C. – FOTIADIS, T. AND ZERITI, A. (2013): Resources and capabilities as drivers of hotel environmental marketing strategy: implications for competitive advantage and performance, TOURISM MANAGEMENT, Vol. 35: pp. 94-110. DOI: 10.1016/j.tourman.2012.06.003

MAHMUDOVA, L. – KATONÁNÉ KOVÁCS, J. (2018): Definitining the Performance of Small and Medium Enterprises. NETWORK INTELLIGENCE STUDIES, 6 :(12) pp. 111–120. ISSN: 2344-1712

MALINA, M. A. – SELTO, F. H. (2004): Choice and change of measures in performance measurement models, MANAGEMENT ACCOUNTING RESEARCH, 15 :(4) pp. 441–469. DOI: 10.1016/j.mar.2004.08.002

MÁRKUS, G. – RIDEG, A. (2021): A magyar mikro-, kis-és középvállalatok versenyképessége és pénzügyi teljesítménye, KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 68:(6) pp.617-644. DOI: 10.18414/ksz.2021.6.617

PANNO, A. (2020): Performance measurement and management in small companies of the service sector; evidence from a sample of Italian hotels. MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, 24:(2) pp. 133-160. DOI: 10.1108/MBE-01-2018-0004

PNEVMATIKOUDI, K. – STAVRINOUDIS, T. (2016): “Classification of hotel performance measurement indicators presented in international scientific research”, EUROPEAN JOURNAL OF TOURISM RESEARCH, 12: pp. 82-98. DOI: 10.54055/ejtr.v12i.214

RISTEA, M. (2003): Contabilitatea rezultatului intreprinderii, Bucuresti, ISBN: 973-9348-02-5, p. 334

ROSCOE, J. T. (1975): Fundamental research statistics for the behavioural sciences. Holt Rinehart & Winston, New York. ISBN: 9780030919343 p.483

ROJAS-LEMA, X. – ALFARO-SAIZ, J. J. – RODRÍGUEZ-RODRÍGUEZ, R. – VERDECHO, M. J. (2021): Performance measurement in SMEs: systematic literature review and research directions. TOTAL QUALITY MANAGEMENT & BUSINESS EXCELLENCE, 32:(15-16) pp.1803-1828. DOI: 10.1080/14783363.2020.1774357

SIEDSCHLAG, I. – ZHANG, X. (2015): Internationalisation of firms and their innovation and productivity. ECONOMICS OF INNOVATION AND NEW TECHNOLOGY, 24: (3–4) pp.183–203. DOI: 10.1080/10438599.2014.918439

SMITH, T. M. – REECE, J. S. (1999): The relationship of strategy, fit, productivity, and business performance in a services setting; The relationship of strategy, fit, productivity, and business performance in a services setting. JOURNAL OF OPERATIONS MANAGEMENT, 17: pp. 145–161. DOI: 10.1016/S0272-6963(98)00037-0

SPECKBACHER, G. – BISCHOF, J. – PFEIFFER, T. (2003): A descriptive analysis on the implementation of Balanced Scorecards in German-speaking countries. MANAGEMENT ACCOUNTING RESEARCH, 14 :(4) pp. 361–388. DOI: 10.1016/j.mar.2003.10.001

VAN AUKEN, H. – MADRID-GUIJARRO, A. – GARCIA-PEREZ-DE-LEMA, D. (2008): Innovation and SME Performance in Spanish Manufacturing Firms Value, fair value and ethic View project Financiación a la PYME mexicana View project Innovation and performance in Spanish manufacturing SMEs. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENTREPRENEURSHIP AND INNOVATION MANAGEMENT, 8: (1) pp. 36–56. DOI:10.1504/IJEIM.2008.018611

VORHIES, D. W. – MORGAN, N. A. (2003): A Configuration Theory Assessment of Marketing Organization Fit with Business Strategy and Its Relationship with Marketing Performance. JOURNAL OF MARKETING, 67 :(1) pp. 100–115. DOI: 10.1509/jmkg.67.1.100.18588

WIMMER, Á. (2001): A vállalati teljesítmény jellemzői. VEZETÉSTUDOMÁNY-MANAGEMENT & BUSINESS JOURNAL32:(2) pp. 2-10.

WIMMER, Á. (2004): Üzleti teljesítménymérés az értékteremtés szolgálatában. VEZETÉSTUDOMÁNY-BUDAPEST MANAGEMENT REVIEW35(9), 2-11. ISSN: 0133-0179

ZULKIFFLI, S. N. A. PERERA, N. (2011): A Literature Analysis on Business Performance for SMEs: Subjective or Objective Measures?. SSRN ELECTRONIC JOURNAL. 1–9. DOI: 10.2139/ssrn.1867874