LEAN CONTROLLING RENDSZER VIZSGÁLATA EGY MULTINACIONÁLIS SZOLGÁLTATÓ VÁLLALAT MŰKÖDÉSÉBEN
Jelen tanulmány célja egy multinacionális szolgáltató vállalat kontextusában a lean controlling rendszer alapos vizsgálata, mely integrálja a lean menedzsment filozófiát a hagyományos kontrolling funkcionalitásokkal. A kutatás lényegét a lean menedzsment és annak folyamatokkal összefüggő kontrolling eszközökre és módszertanokra gyakorolt hatásának elemzése adja meg egy terciális szektorban működő vállalat példáján keresztül. E célból egy instrumentális esettanulmány került végrehajtásra, melynek tárgya egy telekommunikációs ágazatban tevékenykedő vállalat hazai leányvállalata volt. A kutatás során különös figyelmet fordítottunk a lean menedzsment működési mechanizmusainak és a célérték-költség számítási módszer alkalmazásának, valamint az irodai menedzsment és vevőszolgálati területeken történő lean implementáció eredményeinek elemzésére. A vizsgált szervezetnél a lean módszertan által támogatott kontrolling rendszer a folyamatok hatékonyságának növelése mellett elősegíti a vállalati kultúra átalakítását és a dolgozók innovatív részvételét. A tanulmány kimutatta, hogy a lean controlling modell jelentős mértékben hozzájárul a vállalati teljesítmény és a pénzügyi eredményesség javításához, a lean menedzsment elveinek kontrolling tevékenységekbe való integrálásával. Az eredmények rávilágítanak a lean menedzsment széleskörű alkalmazásának előnyeire a szervezeti hatékonyság és versenyképesség növelése terén.
XII. ÉVF. 2024. 2. SZÁM 17-21
DOI: 10.24387/CI.2024.2.4