CUSTOMER ADAPTION AND DECISION-MAKING MECHANISMS IN OMNICHANNEL RETAIL

What is fundamentally different about seamless integration of consumers across multiple touch points and devices? Essentially, the difference is that a company needs to track the same consumer across multiple channels. However, if firms were to manage each consumer separately in a single channel, they would only need to track the consumer within that channel. In contrast, omnichannel marketing by its very nature requires firms to have unimaginable consumer tracking capabilities. Data integrity issues are at the frontier of challenges within omnichannel marketing. Though often omnichannel is viewed primarily in terms of the challenges of integrating channels and managing across channels rather than managing channels separately, to do this firms need to address questions of consumer data integrity across the variety of data touchpoints and channels they manage. Current technological developments allow customers to buy products on a variety of online platforms. It is recognised that consumers have different shopping behaviours when searching for information, evaluating alternatives and deciding to buy products and services using different channels (online and offline) at the same time, which changes their shopping behaviour.
XIII. ÉVFOLYAM 2025. SPECIAL ISSUES 1. 87-91
DOI: 10.24387/CI.SI.2025.1.12

SUSTAINABILITY AND STOCK MARKET EFFECTS: HOW DO ESG RATINGS AFFECT STOCK PRICES?

The present study aims to examine the impact of ESG ratings on the stock prices of companies within the European Union. The central question the study seeks to answer is twofold: firstly, to what extent the ratings issued by the ESG rating partners (MorningStar Sustainalytics, London Stock Exchange Group, and Morgan Stanley Capital International) are consistent with each other, and secondly, to what extent they influence the stock price of companies. A sample of 50 companies was selected from a simple random sample of the 100 largest market capitalisation companies in the European Union. ESG rating data were obtained from three independent rating partners, while stock prices were retrieved from a publicly available stock exchange database for the period 1 January 2024 to 31 December 2024. Descriptive statistical analysis, correlation calculations and scaling transformation were used to explore the relationships between ESG ratings and stock prices.

The result of the analysis demonstrates that there is a weak positive correlation between certain ESG ratings, particularly between Morgan Stanley Capital International’s ratings and those of other rating agencies, which can be considered significant. However, the relationship between ESG ratings and stock price movements is weak negative and not significant. Consequently, a negative correlation suggests that the ratings are in fact progressing in a favourable direction. This indicates that other factors are more significant determinants of individual stock price movements.
XIII. ÉVFOLYAM 2025. SPECIAL ISSUES 1. 2-9
DOI: 10.24387/CI.SI.2025.1.1

TRANZAKCIÓS KÖLTSÉGEK ELMÉLETE – ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉS

A tranzakciós költségek elmélete fontos témát jár körül, amely meghatározó jelenség a változó munkakörnyezetben, ahol számos működő cég van és egyre dinamikusabb az üzleti növekedés. A tanulmány célja, hogy bemutassa a tranzakciós költségek fogalmát és egy keretet adjon a tranzakciós költségek jelentésének megértéséhez. Számos cikkben, tanulmányban találkozhatunk a tranzakciós költségek fogalmával és az ezekkel kapcsolatos elméleti kérdésekkel. A szakirodalmi áttekintés rávilágít arra, hogy a tranzakciós költségek olyan költségek, amelyek a vállalat piaci tevékenységei miatt merülnek fel – ideértve a díjakat, járulékokat, adókat –, amelyeket a cég azért fizet, hogy szolgáltatást nyújtson, vagy pedig árut állítson elő akár külső partner részére, vagy pedig vállalaton belüli tevékenységek érdekében. A szakirodalmi áttekintés során kiderült, hogy a cégeknek össze kell hasonlítaniuk a belső és a külső tranzakciós költségeket, és azt a legalacsonyabb költséget kell választaniuk, amely a nyereség növekedését teszi lehetővé. Mindez tehát azt jelenti, hogy a vállalatoknak minimális szintre kell a tranzakciós költségeket csökkenteniük, hogy ezáltal nagyobb profitot és versenyelőnyt legyenek képesek elérni.
XII. ÉVF. 2024. 2. SZÁM 22-27
DOI: 10.24387/CI.2024.2.5

A SZÁMVITELI SZAKMA DIGITALIZÁLÁSA

A számviteli szakma hagyományos szakma, a számviteli szabályok és alapelvek már évek óta változatlanok. Az üzleti élet globalizációja, az erősebb szabályozás és a számos technológiai, innovációs megoldás azonban nem kerüli meg a könyvelői szakmát sem. A számviteli szakma előtt álló kihívások a gyakorlat és az üzleti/gazdasági folyamatok gyors adaptációjának és átalakításának szükségességében mutatkozik meg anélkül, hogy feladnánk az alapvető számviteli szabályokat és elveket. A tanulmány célja megvizsgálni a számviteli szakma digitalizációjával kapcsolatos lehetőségeket és kockázatokat, a számviteli szakma digitalizációjával szembeni kihívásokat szakirodalmi kutatással, és egy kérdőíves kutatás eredményeinek bemutatása a számviteli szakmában dolgozók körére vonatkozóan. A kutatás konklúziója, hogy a technológiai változások és a digitalizáció jelentős hatással lesz a számviteli szakmára a jövőben. Ezek a változások befolyásolják a könyvelők munkájának módját, új ismeretekre megszerzésére lesz szükség, és végül ezáltal „új típusú” számviteli szakembereket eredményez.
XI. ÉVF. 2023. 3. SZÁM 43-49
DOI: 10.24387/CI.2023.3.9