THE RESEARCH ONION APPLIED: A LAYERED METHODOLOGY FOR A DOCTORAL CASE-STUDY PROGRAM

This article presents a hands‑on use of the Research Onion and argues that it is more than a pedagogical sketch: it is a decision grammar for research design. I first condense the Onion’s layers – research philosophy, theory‑building approach, method choice, strategy, time horizon, and techniques – into an actionable map. I then show, step by step, how these choices were implemented in a doctoral study that examines recurring management‑control patterns in firms located in Adizes’ Prime lifecycle stage. Throughout, the emphasis is on coherence: each layer must make sense on its own and, crucially, align with the others. The contribution is twofold. Substantively, the paper documents a replicable decision pathway that yields a defensible qualitative multi‑case design with abductive reasoning, cross‑sectional timing and interview/document‑based. Methodologically, the article demonstrates how explicit assumptions and quality safeguards (credibility, transferability, dependability, confirmability) can be integrated as design features rather than after‑the‑fact justifications. The result is a transparent blueprint that other scholars can adapt to related management and accounting questions while preserving sensitivity to context and use‑in‑practice.
XIII. ÉVFOLYAM 2025. SPECIAL ISSUES 2. 72-74
DOI: 10.24387/CI.SI.2025.2.12

A RESEARCH ONION A GYAKORLATBAN: MÓDSZERTANI VÁZ BEMUTATÁSA EGY DOKTORI KUTATÁS PÉLDÁJÁN

A tanulmány célja a Research Onion (kutatási hagyma) gyakorlati bemutatása: azt mutatom be, miként ad a keret világos struktúrát a módszertani döntéseknek, és hogyan teszi azokat átláthatóvá a teljes kutatási folyamat során. A kézirat magyarázó–bemutató módszertani írás, amelyben először elméleti szempontból ismertetem a Research Onion rétegeit (kutatásfilozófia; elméletalkotási megközelítés; módszertani választás; kutatási stratégia; időhorizont; technikák és eljárások), majd egy gyakorlati példán keresztül mutatom be (készülő doktor dolgozatom), hogyan vezet végig a rétegeken egy tényleges kutatás. A fókusz azon van, hogy a keret hogyan segít következetes, jól indokolt és logikusan felépített módszertani út kijelölésében.
XIII. ÉVF. 2025. 3. SZÁM 42-46
DOI: 10.24387/CI.2025.3.8

A gyakorlat szerepe a pénzügyi attitűd alakulásában egyetemi hallgatók között

Tanulmányunkban azt kutatjuk, hogy összefügg-e a gazdasági szakos egyetemi hallgatók pénzügyi attitűdje a hallgató munkatapasztalatával és hogy hogyan változik ez az összefüggés gazdasági válsághelyzetben. A csak egyetemistákon kívül az egyetem mellett dolgozó hallgatók két csoportját vizsgáljuk: az egyetem mellett fizikai munkát végző és egyetem mellett szellemi munkát végző hallgatók csoportját. Alapproblémánk mellett egyben arra is kíváncsi voltunk, hogy a magánéleti elégedettség javítja-e a pénzügyi attitűdöt, illetve milyen mértékben védi meg egy gazdasági krízis esetén.
CONTROLLER INFO IX. ÉVF. 2021. 4. SZÁM 49-52
DOI: 10.24387/CI.2021.4.9