Aggregált KPI mutatószámok értékelése fuzzy logika alkalmazásával

Az elmúlt években az informatikai illetve gazdaság-informatikai innováció által létrejövő, elsősorban a Big Data és a digitalizáció alkalmazásával olyan adatbázisok és információs lehetőségek állnak rendelkezésre a szervezetek számára, amelyek alapjában véve változtatják meg az ezidáig alkalmazott controlling rendszereket. A különböző riportok egy-egy mutatószámban képesek kifejezni akár egy teljes terület vagy gyáregység teljesítményét illetve eredményét. Ahhoz hogy ez létrejöjjön alapvető elvárás a megfelelő és hatékony infrastruktúra és a megfelelő szakmai és matematikai módszerek alkalmazása. A mutatószámok hatékony értelmezéséhez és az abból történő döntéshozáshoz különböző értékelési algoritmusok és standardizálási normák szükségesek. Kutatásunkban egy esettanulmányt felhasználva megalkottunk egy értékáramok lean eredményességét szemléltető modellt. A fuzzy logika alapján kiválasztottunk egy szakértői bemeneti függvényt, amely egy nemzetközi gépjárműgyártó szervezet egyik hazai leányvállalata volt. Az aggregált mutatószámokat pedig egy standardizált, az értékáramok összességének átlagos eredményéhez viszonyítottuk. Az általunk felvázolt modell segítségével lehetőség nyílik arra hogy a lean fuzzy modellek ne csak a vállalkozások lean indexét és pénzügyi adatait alapul véve határozzák meg a lean mértékét.
IX. ÉVF. 2021. 3. SZÁM 2-6.
DOI: 10.24387/CI.2021.3.1

Lean KPI mutatószámok aggregációs lehetőségének vizsgálata egy járműgyártó szervezet lean controlling rendszerében

A gazdálkodás szervezési folyamatok fejlõdése és a modern menedzsment a paradigmák alkalmazása megkövetelik az alkalmazott controlling rendszerektõl ezen folyamatok eredményességének mérését. A riportálások hatékonysága nagyban függ a mutatószámok információtartalmának összességétõl és komplexitásától. A lean folyamatok mérése és ezen mérõpontok, controlling rendszerek összessége lehetõséget teremt arra, hogy a controlling komplex, aggregált mutatószámokat alkalmazzon a vezetõi döntéshozás elõsegítésének érdekében.
CONTROLLER INFO IX. évf. 2021.1. szám 2-8.
DOI: 10.24387/CI.2021.1.1

Marketingcontrolling mutatószámok alkalmazásainak lehetőségei egy hazai kézműves csokoládé üzletágban tevékenykedő vállalat példáján keresztül

Hazánkban a csokoládé fogyasztás megváltozott az elmúlt évekhez képest, ezért fellendült a kereslet a magas hozzáadott értékkel rendelkező, hazai kézműves csokoládék iránt. A vállalatok az offline marketing eszközeivel szemben az online marketing alkalmazásával gyorsabban, kiterjedtebben tudják elérni a fogyasztókat. Az online marketing eszközök közül kiemelésre kerül néhány az iparágra specifikusan jellemző, komplex mutatószám.
CONTROLLER INFO VIII.ÉVF. 2020. 3. szám 15-20.
DOI: 10.24387/CI.2020.3.4

Vezetôi számvitel és költséganalitikai módszerek alkalmazási lehetôségei a mezôgazdaságban

A vezetõi számvitel segítségével a mezõgazdasági cégek hatékony információforráshoz juthatnak illetve a különbözõ költséganalitikai módszerek segítségével a mezõgazdasági vállalkozások vezetõinek döntéshozási hatékonysága nagymértékben növelhetõ. Kutatásunkban a releváns szakirodalmak felkutatásával egy átfogó képet szeretnénk bemutatni a mezõgazdasági vezetõi számvitel, illetve a különbözõ költséganalitikai módszerek alkalmazásával elért eredményekrõl, felhasználási lehetõségeirõl a mezõgazdasági szervezetek mûködésében.

CONTROLLER INFO VIII. ÉVF. 2020. 2. SZÁM 16-21.

DOI: 10.24387/CI.2020.2.3

Mezei leltár alkalmazása a számviteli rendszerekben, kapcsolata a fenntarthatósággal

Kutatásunkban a mezei leltárt, mint a mezõgazdasági számvitel sajátos mûködési kihívására való megoldást, illetve ezen fõszámla fenntarthatóság szempontjából jelentõs elõrejelzési jellegét és aspektusát szeretnénk bemutatni. Feltárjuk azokat az okokat és mûködési formákat, amelyek által áthidalhatóvá … tovább »

Hatékony stratégiai döntéshozás elősegítése, különböző aggregált Pénzügyi KPI-ok segítségével

A különbözõ komplex és aggregált KPI mutatószámok milyensége és struktúrája a szervezetek stratégiai döntéshozására illetve a tervezés mechanizmusára jelentõs befolyással bírnak. A KPI-ok kialakítása és logikai strukturája illetve a stratégiába való illesztése nagyon hangsúlyos feladat … tovább »

Vezetői célkitűzések mentén megvalósított kaizen szemléletmód bevezetése egy gépjármű gyártó szervezet folyamataiba

A bemutatott átalakított termelési folyamatok és az új szemléletmód bevezetése kiválóan demonstrálja a teljesítménynövekedési potenciált, amely a kaizen eszközök és módszerek alkalmazásában áll. Megállapítható, hogy a kaizen filozófia pozitív hatást gyakorol az elemzésbe vont vállalkozás … tovább »